Fredag 8 Augusti | 08:16:53 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-11 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-29 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-06 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-15 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2025-05-14 - Årsstämma
2025-05-14 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-19 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-06 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-07 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-16 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-10 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2024-02-21 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-08 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-30 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-09 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-15 - Årsstämma
2023-05-11 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2023-05-10 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-22 - Bokslutskommuniké 2022
2023-01-12 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-10-26 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-11 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-13 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2022-05-12 - Årsstämma
2022-05-11 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-15 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-20 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-10-26 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-03 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2021-04-29 - Årsstämma
2021-04-28 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-24 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-28 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-05 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-06 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2020-05-05 - Årsstämma
2020-05-05 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-21 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-01 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-09 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-06 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2019-05-03 - Årsstämma
2019-05-03 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-15 - Bokslutskommuniké 2018
2018-12-14 - Extra Bolagsstämma 2018
2018-10-31 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-10 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2018-04-26 - Årsstämma
2018-04-26 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-15 - Bokslutskommuniké 2017

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorIndustri
IndustriIndustriprodukter
FlexQube är ett teknikbolag verksamt inom vagnsbaserad materialhantering genom ett patenterat modulkoncept. Bolaget utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekaniserad vagnslogistik. Genom företagets egenutvecklade automationskoncept erbjuds självkörande robotvagnar. Störst verksamhet återfinns inom Nordamerika och Europa. Flexqube grundades 2010 och har sitt huvudkontor i Göteborg.
2025-08-06 09:15:00

Rättelse avser tidigare saknad MAR hänvisning

PERIODEN 1 APRIL– 30 JUNI 2025

  • Nettoomsättningen minskade med 10,6 procent till 22,3 MSEK (24,9). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelse-perioderna har nettoomsättningen minskat med 8,2 procent.
  • Orderingången minskade med 33,9 procent till 27,7 MSEK (41,8) Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången minskat med 31,9 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -8,5 MSEK (-11,1) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -10,7 MSEK (-13,4).
  • Resultat före skatt uppgick till -11,3 MSEK (-13,9).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,8 SEK (-1,0).
  • Kassaflödet uppgick till -0,7 MSEK (-3,4), varav -1,2 MSEK (1,4) från den löpande verksamheten, -0,7 MSEK (-1,4) från investeringsverksamheten och 1,1 MSEK (-3,4) från finansieringsverksamheten.
  • Likvida medel uppgick till 19,3 MSEK (40,7) vid periodens utgång.
  • FlexQube har erhållit en order värd ca 8,5 MSEK från en ny personbilstillverkare i USA. Affären är största ordern någonsin i Nordamerika för företagets tågtransport-koncept.
  • Det första AMR projekt i Mexiko installerades. Leveransen innefattar 4 stycken Navigator AMR + lastbärare till en global lastbilstillverkare.
  • Styrelsen tar beslut om att köpa tillbaka tidigare VD:s optioner om 220 000 stycken från tre olika program och att återköpta optioner ska makuleras. Detta innebär en minskad utspädning om ca 1,6% om optionerna skulle nyttjats.

PERIODEN 1 JANUARI– 30 JUNI 2025

  • Nettoomsättningen minskade med 16,3 procent till 51,7 MSEK (61,8). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelse-perioderna har nettoomsättningen minskat med 14,1 procent.
  • Orderingången minskade med 32,0 procent till 49,1 MSEK (72,3) Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelse-perioderna har orderingången minskat med 30,1 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -12,6 MSEK (-20,2) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -16,9 MSEK (-24,8).
  • Resultat före skatt uppgick till -18,0 MSEK (-26,2).
  • Resultat per aktie uppgick till -1,4 SEK (-2,0).
  • Kassaflödet uppgick till -14,6 MSEK (-8,8), varav -4,5 MSEK (-12,2) från den löpande verksamheten, -1,7 MSEK (-2,6) från investeringsverksamheten och -8,5 MSEK (6,0) från finansieringsverksamheten.
  • Likvida medel uppgick till 19,3 MSEK (40,7) vid periodens utgång.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

  • FlexQube har fått en order på cirka 2,4 MSEK för leverans av materialhanterings-vagnar till en välkänd tysk biltillverkares fabrik i USA. Affären är det första resultatet av partnerskapet som ingicks i mars med Transpofix GmbH.
  • FlexQube har mottagit en ny order till ett värde av ca 3 miljoner SEK för leverans av kundanpassade materialhanteringsvagnar till en global tillverkare med verksamhet i Tennessee, USA. Leverans är planerad till fjärde kvartalet 2025.
  • FlexQube har mottagit en pilotorder från en befintlig kund i USA för en materialhanteringslösning som kan utvecklas till ett av FlexQubes största projekt hittills. Syftet med piloten är att utvärdera en skalbar lösning anpassad efter kundens verksamhet. Om projektet faller väl ut, förväntas den första fasen av en fullskalig utrullning leda till en order på 60 miljoner SEK eller mer i början av 2026. Den totala projektvolymen under 2026 och 2027 kan överstiga 120 miljoner SEK.

Länk till delårsrapporten för det andra kvartalet 2025: https://flexqubegroup.com/sv/finansiell-information/

Hela delårsrapporten finns även bifogad härtill.

VD-ORD

Orderingången visar en positiv trend och stabilt kassaflöde

Hittills under 2025 har vi lyckats behålla andelen försäljning av mekaniska vagnar nästan oförändrad men vi har underpresterat inom försäljning av vagntågssystem och automation. Projekten finns dock fortfarande kvar och de mest värdefulla och lovande projekten ligger inom just dessa segment. Därför känns det extra belönande och tillfredsställande att vi under kvartalet stängde vår största vagntågssystemaffär någonsin i Nordamerika, värd 8,5 MSEK och det finns potential för mer under kommande år med denna kund.

Eftersom orderingången i det första kvartalet var något svag påverkade det vår försäljning i början av det andra kvartalet. Försäljningen under kvartalet uppgick till 22,3 MSEK och produktmixen var snedfördelad mot försäljning av mekaniska vagnar, vilket tyder på att det finns en betydande uppsida när AMR-försäljningen börjar växa mer. Både orderingången och försäljningen i juni låg på en nivå där vi nådde break-even. Orderingången i kvartalet förbättrades med 28,9% mot det första kvartalet.

EBITDA uppgick till -8,5 MSEK och är givetvis en effekt av försäljningsvolymen, men det är en väsentlig förbättring jämfört med föregående år p.g.a. förbättrade marginaler och lägre kostnader. Vår break-even-nivå ligger på omkring 40 MSEK per kvartal och vi behöver en bättre produktmix i vår försäljning för att nå dit framöver. Det är också viktigt att lyfta fram vår fortsatt starka bruttomarginal under det andra kvartalet och med ökade volymer finns det en tydlig uppsida för att förbättra vårt resultat på sista raden i framtiden.

Den nya pilotorder som vi offentliggjorde till ett stort företag i USA kan vara början på betydligt större volymer för oss, både vad gäller försäljning av vagntågsrelaterade produkter och vårt AMR-system. Syftet med piloten är att utvärdera en skalbar konfiguration som är anpassad till kundens verksamhet. Om piloten faller väl ut har projektet potential att överstiga ett ordervärde på 120 miljoner SEK under de kommande 12–18 månaderna, och vi förväntar oss den första volymordern i början av 2026, förutsatt att piloten är framgångsrik och att kunden väljer FlexQube som slutgiltig leverantör.

Projekt av denna typ har potential att bli verkligt omvälvande för FlexQube, inte bara finansiellt utan även när det gäller varumärkesigenkänning och synlighet i branschen. Jag är mycket stolt över att leda ett litet svenskt företag som tydligt erbjuder en produkt och ett synsätt kring materialhantering som tilltalar några av världens största aktörer. Möjligheter av den här storleken har potential att forma om vår framtid.

När vi nu stänger det andra kvartalet 2025 råder det ingen tvekan om att vi går in i ett spännande kapitel för FlexQube. Vi har precis säkrat den största ordern i Nordamerika på tre år, vilket är ett starkt bevis på vårt värdeerbjudande och den modulära flexibilitet vi erbjuder kunder över hela världen. Kombinationen av våra modulära vagnar och LiftRunner, tågvagnssystem från LR Intralogistik GmbH, som vi har exklusiv distributionsrätt för i Nordamerika, utgör en viktig plattform för oss.

Jag är också mycket glad över att vi utökade vårt produktsortiment med tågtransportsystem från Transpofix GmbH genom det avtal som undertecknades under våren 2025. Vårt partnerskap med Transpofix GmbH har redan resulterat i två ganska betydande ordrar på kort tid, och vi förväntar oss fler beställningar av detta tågtransportsystem under andra halvan av 2025. Utöver detta har vår pipeline för FlexQube Navigator AMR vuxit avsevärt, med ökad efterfrågan från både nya potentiella kunder och befintliga kunder som expanderar sin verksamhet.

Vi ser också fördelarna av en mer erfaren och fokuserad organisation. Under de senaste 12 månaderna har vi haft en stabilare organisation, med lägre personalomsättning och ett bättre teamupplägg för gränsöverskridande samarbete. Detta ger oss större möjligheter att hantera större och mer komplexa projekt och installationer, något vi aktivt satsar på.

Även om den generella industrimarknaden förblir försiktig och investeringscyklerna är längre än vanligt, för vi aktiva diskussioner kring flera storskaliga projekt med långsiktig potential. Värdet i vårt erbjudande blir särskilt tydligt när kunder söker efter automationslösningar som kan skalas upp tillsammans med deras verksamhet och minska beroendet av svårrekryterad arbetskraft.

I Europa fokuserar vi försäljningsinsatser mot försvarsindustrin, med några mycket intressanta projekt under de kommande kvartalen. Europa är dock fortfarande just nu en sekundär marknad för oss, efter framför allt USA samt delvis Mexiko, dit vi nu prioriterar våra resurser.

I början av juli tillbringade jag två veckor på resande fot genom sju amerikanska delstater, där jag besökte både befintliga kunder och potentiella nya. En sak var tydlig överallt: arbetskraftsbrist är ett växande bekymmer. ”Now Hiring”-skyltar syntes överallt, och konkurrensen om enklare tjänster och timanställda är hård. Att behålla personal har blivit minst lika svårt som att anställa. Med de senaste förändringarna i USA:s immigrationspolitik kan dörren nu öppnas bredare för automation som en avgörande tillväxtfaktor och FlexQube är väl positionerat för att leverera värde inom detta område.

Ett tydligt exempel är Panasonics batterifabrik i De Soto, Kansas, som hittills bara har anställt 660 av de 4 000 utlovade arbetarna, och skjuter upp full bemanning på grund av ekonomisk osäkerhet. Det här understryker det akuta behovet och möjligheten för automationslösningar som våra, vilka kan hjälpa fabriker att bemanna sina skift fullt ut.

I många av de fabriker jag besökte är materialhanteringen fortfarande till stor del beroende av gaffeltruckar. De flesta anläggningar har mellan 50 och 100 truckar i daglig drift. Baserat på våra observationer och analyser har FlexQubes AMR-system potential att ersätta upp till 50 procent av denna flotta, med ett typiskt ersättningsförhållande på en till tre AMR:er per truck. Det innebär att en enskild fabrik som fasar ut 30 truckar kan representera en försäljningsmöjlighet på 50–150 MSEK för oss och det är bara en enda anläggning.

Även om Liberation Day och det momentum som uppstod kring det hjälpte till att driva vissa kundbeslut framåt, förblir marknaden som helhet försiktig och investeringsbesluten tar fortfarande längre tid än vi hade förväntat oss. Den övergripande handelssituationen blir dock allt tydligare för varje dag, och jag är optimistisk kring att vi redan har sett toppen av osäkerheten. Det skulle möjliggöra för våra kunder att äntligen gå vidare och starta upp sina projekt.

Vi har byggt upp en lovande pipeline för FlexQube Navigator AMR, men vi har ännu inte sett den konverteringsgrad vi hade förväntat oss. Externa faktorer spelar definitivt en roll, men vi inser också att vi själva måste bli bättre i hur vi engagerar, utbildar och vägleder kunder genom automatiseringsresan. Det är vårt ansvar att minska det gapet och säkerställa att vi i högre grad omvandlar intresse till konkreta beslut och åtgärder.

Med tanke på att det finns ett stort behov av bättre konvertering inom både vår AMR- och vagntågsverksamhet, har vi inom ledningsgruppen beslutat att lägga ännu större fokus på den marknad som har störst potential för dessa produktlinjer, nämligen USA. Vi kommer i stort sett att rikta alla våra marknadsresurser och insatser mot denna marknad och vi kommer att intensifiera vår närvaro och våra resor i USA. Projekten i USA kommer att ges intern prioritet, då vi har kommit fram till att marknadsbehovet, i kombination med vårt produktsortiment och vår etablering med fabriken i Duncan, South Carolina, skapar de bästa förutsättningarna för långsiktig framgång för FlexQube.

Vårt unika Navigator AMR-system, i kombination med vår portfölj av vagntågslösningar, har väckt intresse hos ett stort amerikanskt företag, vilket tidigare nämnts och offentliggjorts i pressmeddelandet om den första pilotordern. Tillsammans utvecklar vi nu en mycket lovande produktkonfiguration med potential att skalas upp brett inom deras nätverk under de kommande åren.

När vi går in i andra halvan av 2025 är motivationen inom organisationen hög. Vi är fast beslutna att visa våra aktieägare, kunder och partners vad FlexQube verkligen är kapabelt till. Med tydligt fokus och en stark vilja att lyckas är jag övertygad om att vi kommer fortsätta utvecklas starkt under de kommande månaderna och åren.