Fredag 14 Mars | 12:46:57 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-11 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-29 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-06 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-15 N/A X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2025-05-14 N/A Årsstämma
2025-05-14 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-19 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-06 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-07 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-16 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-10 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2024-02-21 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-08 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-30 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-09 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-15 - Årsstämma
2023-05-11 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2023-05-10 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-22 - Bokslutskommuniké 2022
2023-01-12 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-10-26 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-11 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-13 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2022-05-12 - Årsstämma
2022-05-11 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-15 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-20 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-10-26 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-03 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2021-04-29 - Årsstämma
2021-04-28 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-24 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-28 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-05 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-06 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2020-05-05 - Årsstämma
2020-05-05 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-21 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-01 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-09 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-06 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2019-05-03 - Årsstämma
2019-05-03 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-15 - Bokslutskommuniké 2018
2018-12-14 - Extra Bolagsstämma 2018
2018-10-31 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-10 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 - X-dag ordinarie utdelning FLEXQ 0.00 SEK
2018-04-26 - Årsstämma
2018-04-26 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-15 - Bokslutskommuniké 2017

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorIndustri
IndustriIndustriprodukter
FlexQube är ett teknikbolag verksamt inom vagnsbaserad materialhantering genom ett patenterat modulkoncept. Bolaget utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekaniserad vagnslogistik. Genom företagets egenutvecklade automationskoncept erbjuds självkörande robotvagnar. Störst verksamhet återfinns inom Nordamerika och Europa. Flexqube grundades 2010 och har sitt huvudkontor i Göteborg.
2025-02-19 08:00:00

PERIODEN 1 JANUARI – 31 DECEMBER 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 14,2 procent till 131,4 MSEK (115,0). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelse-perioderna har nettoomsättningen ökat med 14,8 procent.
  • Orderingången ökade med 10,8 procent till 127,5 MSEK (115,0). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången ökat med 11,0 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -23,9 MSEK (-52,1) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -33,9 MSEK (-58,1).
  • Resultat före skatt uppgick till -36,3 MSEK (-60,5).
  • Resultat per aktie uppgick till -2,7 SEK (-6,4).
  • Kassaflödet uppgick till -14,3 MSEK (19,8), varav -11,2 MSEK (-57,3) från den löpande verksamheten,
    -4,6 MSEK (-14,4) från investeringsverksamheten och 1,4 MSEK (91,5) från finansieringsverksamheten.
  • Likvida medel uppgick till 35,5 MSEK (48,6) vid periodens utgång.

FJÄRDE KVARTALET 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 41,1 procent till 44,4 MSEK (31,5). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelse-perioderna har nettoomsättningen ökat med 41,4 procent.
  • Orderingången minskade med 14,9 procent till 26,6 MSEK (31,3) Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelse-perioderna har orderingången minskat med 14,8 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 0,8 MSEK (-5,2) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -2,3 MSEK (-7,1).
  • Resultat före skatt uppgick till -2,6 MSEK (-7,5).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,2 SEK (-0,6).
  • Kassaflödet uppgick till 1,8 MSEK (6,0), varav 4,6 MSEK (-11,5) från den löpande verksamheten, -1,3 SEK (-4,1) från investeringsverksamheten och -1,5 MSEK (21,6) från finansieringsverksamheten.
  • Likvida medel uppgick till 35,5 MSEK (48,6) vid periodens utgång.
  • Bolaget erhåller order värd ca 3 MSEK till befintlig kund i Mexiko avseende mekaniska vagnar.
  • Anders Fogelberg tillträder som VD den 18:e november.
  • FlexQube får order värd ca 4,0 MSEK till kund i USA avseende vagntransportsystem.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

  • FlexQube deltar på Expo Manufactura, den största internlogistikmässan i Mexiko, som en del i intensifieringen av marknadsaktiviteter under 2025.

Länk till delårsrapporten för det fjärde kvartalet 2024: https://flexqubegroup.com/sv/finansiell-information/

Hela delårsrapporten finns även bifogad härtill.

VD-ORD

EN STARK AVSLUTNING PÅ ÅRET FÖR BÅDE FÖRSÄLJNING OCH RESULTAT

Jag är mycket glad och entusiastisk över att vara tillbaka som VD i FlexQube! Jag har en stark tilltro till att vi kan nå nya höjder genom de fantastiskt fina produkter och erbjudande vi har i vår portfölj och de engagerade medarbetare vi har i organisationen.

Försäljningen i det fjärde kvartalet uppgick till 44,4 MSEK vilket är en ökning med 76 procent jämfört med det tredje kvartalet 2024 och en ökning med 41,1 procent jämfört med det fjärde kvartalet 2023. Under hela året har vi arbetat med den kommunicerade målsättningen att ta oss till en positiv EBITDA- och kassaflödesnivå mot slutet av året. Det är mycket tillfredställande att vi nu kan bocka av målsättningarna för bägge punkterna, vilket även sporrar oss att fortsatt förbättra lönsamheten under 2025. Resultatförbättringen är primärt driven av kostnadsbesparingar och den ökade omsättningen, tillsammans med effektivisering av vårt rörelsekapital. Vi ser fortsatt att primärt rörelsekapital och omsättningsökning är de största faktorerna som kommer fortsatt generera resultat- och kassflödesförbättringar framåt.

Vår produktportfölj är stark och möjligheterna inom internlogistik är stora där både mekaniska vagnar och de nya automationsprodukterna ger möjligheter för kunderna att få en lösning som passar deras process. Vår stora installerade bas av mekaniska vagnar ger oss unika långsiktiga möjligheter att bygga vidare på.

Leveransen av den första AMR-ordern till Mexiko skedde under kvartalet men installationen hos kund sker nu i det första kvartalet. Vi arbetar fortsatt med leveranserna till våra AMR-kunder i Sverige då utrullningen hos kund har skett lite långsammare än tänkt på grund av installation av andra system hos kunderna parallellt. Arbetet med att utöka flottan av AMR:er hos de befintliga kunderna pågår och målsättningen är hög för ytterligare ordrar under 2025. Vi har under åren sålt mekaniska vagnsprojekt till mer än 1200 olika kunder i 40 länder, vilket vi ser som en av våra största tillgångar när vi introducerar automationslösningar.

Vi kommer nu att intensifiera våra marknadsaktiviteter genom deltagande på Expo Manufactura i Monterrey, Mexiko och ProMAT i Chicago. De två största internlogistikmässorna i respektive land. Vi lägger ett stort fokus på vår AMR-produkt under dessa mässor.

Jag har haft mycket kontakt med branschkollegor under senaste året och många upplever en utmanande marknad på automationssidan genom det stora utbud av liknande robotlösningar som finns och konkurrensen genom densamma. Kunderna har inte hängt med i utvecklingen och det finns ett gap mellan leverantör och kund som kommer att ta lite tid att överbrygga, samtidigt som det blir allt tydligare att produkter som utvecklats varit för teknikorienterade istället för att lösa konkreta problem på ett kundvänligt sätt. Många produkter letar efter problem att lösa istället för att de är framtagna för specifika utmaningar, och då blir det problem att implementera hos kund.

Jag är dock ännu mer övertygad om att den innovativa lösning vi erbjuder som kombinerar materialförflyttning med materialpresentation och fokuserar på logistikprocesser inom tillverkningsindustrin har unika egenskaper som kommer att visa sig mycket värdefull framöver. Även om säljprocesserna tar tid och projektantalen ännu inte är tillräckliga så ser vi bevis på att vår lösning kan konkurrera mot stora, etablerade varumärken inom automation. Vi har vunnit över erkänt stora och kända företag inom automation redan och vi kommer att fortsätta att göra det under 2025 – inte genom att vara en etablerad leverantör av automationsprodukter utan genom att vara lyhörda och framgångsrika i att förstå kundernas utmaning och behov, och erbjuda en lösning som tar hand om det här.

De senaste åren för FlexQube har varit utmanande och efter det starka 2022, då vi hade flera stora projekt samtidigt där många kunder genomförde de första mindre automationsprojekten, så har orderingången varit haltande. Många av våra branschkollegor har sett en liknande tillbakagång. Kriget i Ukraina skapade osäkerheter och geopolitiska risker blandat med inflation har minskat riskviljan och investeringarna. Trenden har ändå varit på uppåtgående en period nu och även om hot om tullar kortsiktigt kan skapa utmaningar så finns en helt annan optimism bland kunderna idag.

Investeringar i automation är ett sätt att riskminimera genom att minska behovet av personal och samtidigt stärka din konkurrenskraft genom att skapa en större effektivitet i dina processer och förbättra säkerheten i fabriken.

När vi startade FlexQube var många gånger drivkraften för företagen en gaffeltrucksfri produktion. Idag, 15 år och många kundprojekt senare, är många företag inte ens i startgroparna för detta. Vi har en stor möjlighet att fortsätta leverera de lösningar som krävs för att företagen ska kunna uppnå detta, genom vagnar, tåglösningar och robotar.

Med en lägre kostnadskostym har vi flyttat ner vår break-even. Även om produktmixen i det fjärde kvartalet var överviktad mot produkter med lägre bruttomarginal så lyckades vi uppnå ett positivt EBITDA.

I slutet av det fjärde kvartalet såg vi en mer positiv utveckling i Storbritannien än på mycket länge. En av nyckelutmaningarna för FlexQube är att uppnå tillräcklig volym på respektive marknad för att nå över en nivå som täcker våra fasta kostnader. När vi ser att volymen kommer så kommer skalfördelarna snabbt då vi har produktionskapacitet i både Sverige och USA som kan hantera mycket större volymer än idag och våra inköps- och fraktvolymer skapar en positiv effekt på marginalsidan.

I det fjärde kvartalet hade vi tillväxt från flera kunder som just nu investerar för att möta efterfrågan inom AI. Det handlar bland annat om företag inom elektronik och luftkylning. För våra kunder inom bilindustrin har de senaste åren varit utmanande. Vi ser dock fortsatt att det finns affärer att hämta, primärt på underleverantörssidan, och i Mexiko stängde vi ett antal fina ordrar i det fjärde kvartalet. Mexiko nådde också den högsta tillväxten i orderingång på helåret 2024 av alla våra regioner och vi ser fortsatt mycket positivt på möjligheterna i landet. Något som stärktes när jag i oktober under en vecka reste tillsammans med Business Sweden i Mexiko för att träffa olika företag och utbyta erfarenheter med andra svenska företag som är verksamma i landet.

Genom att lägga om vår marknadsföring till att bli mer riktad, att jobba mer med att driva trafik organiskt till vår hemsida och sluta med köp av digitala annonser så har vi sänkt våra marknadsföringskostnader väsentligt under året. Vi har också fått mer relevanta förfrågningar från kunder och projekt vi vill engagera oss i. Vi söker hela tiden nya vägar för att driva förfrågningar och bli delaktiga i projekt. Jag är tacksam över att ha en väldigt teknikintresserad organisation som hela tiden söker nya effektiva metoder med hjälp av AI och liknande för att ligga i framkant.

2024 har varit ett utmanande år men ändå ett år där vi visar att vi kan vända trenden och återgå till tillväxt genom att växa 14,3% på helåret samt att nå positivt EBITDA och kassaflöde i det avslutande kvartalet. Dessutom genomför vi större och mycket lyckade AMR-installationer och ökar projektinflödet trots att vi inte deltog på några större mässor under 2024.

Efter att jag tog över som VD igen den 18 november så satte jag en plan för att kunna driva upp försäljningen till en högre nivå över tid. Dels behöver vi arbeta mer i team med olika kompetenser för att driva automationsprojekt till avslut. Dels behöver vi ha ett fortsatt mycket stort kostnadsfokus och kunna få ut mer effektivitet av organisationen. Jag ägnar också en stor del av min tid till försäljning genom många resor till framför allt Nordamerika då vi kortsiktigt ser störst potential att vinna större affärer i USA, Mexiko och Kanada. Vår resa för att öka vår robotförsäljning är fortfarande i sin början och vi behöver också ha lite tålamod att det tar lite tid att växla över till en ökad försäljning från detta framtidssegment.