Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Industri |
Industri | Industriprodukter |
PERIODEN 1 JANUARI – 31 MARS 2025
- Nettoomsättningen minskade med 20,1 procent till 29,4 MSEK (36,9). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelse-perioderna har nettoomsättningen minskat med 20,8 procent.
- Orderingången minskade med 29,6 procent till 21,5 MSEK (30,5). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången minskat med 30,0 procent.
- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -4,1 MSEK (-9,1) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -6,2 MSEK (-11,4).
- Resultat före skatt uppgick till -6,7 MSEK (-12,4).
- Resultat per aktie uppgick till -0,5 SEK (-0,9).
- Kassaflödet uppgick till -13,9 MSEK (-5,4), varav -3,3 MSEK (-13,5) från den löpande verksamheten,
-1,0 MSEK (-1,2) från investeringsverksamheten och -9,7 MSEK (9,4) från finansieringsverksamheten. - Likvida medel uppgick till 19,4 MSEK (45,4) vid periodens utgång.
- Mikael Lindbäck, CFO, går på föräldra-ledighet – Linus Nätterlund utsedd till interim CFO.
- FlexQube deltar på Expo Manufactura, den största internlogistikmässan i Mexiko, samt ProMat, den största internlogistikmässan i USA, som en del i intensifieringen av marknadsaktiviteter under 2025.
HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG
- Första AMR projekt i Mexiko installerades. Leveransen innefattar 4 stycken Navigator AMR + lastbärare till en global lastbilstillverkare.
- Styrelsen tar beslut om att köpa tillbaka tidigare VD:s optioner om 220 000 från tre olika program och att återköpta optioner ska makuleras. Detta innebär en minskad utspädning om ca 1,6%.
Länk till delårsrapporten för det första kvartalet 2025: https://flexqubegroup.com/sv/finansiell-information/
Hela delårsrapporten finns även bifogad härtill.
VD-ORD
Stark bruttomarginal och förbättrat resultat trots lägre försäljning jämfört med föregående år
Försäljningen under kvartalet uppgick till 29,4 MSEK, vilket är 20 % lägre än under första kvartalet förra året. Vår utmaning in i 2025 har varit en lägre orderbok jämfört med föregående år. Under denna övergångsperiod, där vi har anpassat vår organisation för att bättre kunna möta en växande efterfrågan på våra automationsprodukter samtidigt som fordonsmarknaden är mer återhållsam, har försäljningsvolymerna varit lägre en tid.
Trots detta har vi lyckats behålla höga marginaler och förbättra vår operationella effektivitet. Våra monteringskostnader i relation till försäljningen har förbättrats och är en starkt bidragande orsak till den förbättrade marginalen under kvartalet. Jämfört med motsvarande period föregående år har bruttovinsten ökat med 1,3 MSEK, en förbättring av bruttomarginalen med 17 procentenheter.
På EBITDA-nivå uppgick resultatet till -4,1 MSEK, vilket är 5 MSEK bättre än Q1 2024, trots 20 % lägre försäljningsvolymer. Denna förbättring trots att vi under kvartalet hade högre marknadsföringskostnader då vi deltog på två stora mässor, en i USA och en i Mexiko. Båda mässorna var lyckade och vi arbetar just nu med flera nya stora projekt som har sitt ursprung i kontakter från dessa evenemang.
Orderingången under kvartalet uppgick till 21,5 MSEK. Början av kvartalet var svag, men orderingången förbättrades något mot slutet. Vi är inte nöjda med denna nivå, men vår starka tillväxt i projektportföljen gör att jag bedömer att vi ska förvänta oss en förbättring under kommande kvartal i takt med att fler projekt från vår pipeline konverteras till order.
Tillväxten i vår projektpipeline är stark, och vi fortsätter att addera nya projekt inom alla våra produktlinjer. Det är framför allt i Nordamerika som vi ser den största ökningen, men även Storbritannien presterar bättre än normalt i relation till dess historiska andel av orderingången.
Trots tullsituationen meddelar våra kunder att projekten i absolut majoritet fortlöper enligt plan. Det slutliga utfallet är dock fortsatt osäkert. Vi arbetar intensivt för att säkra ordrar och försäljning. Våra kunder inom fordons- och nyttofordonsindustrin påverkas mest av det pågående handelskriget, även om villkoren förändras på veckobasis. Inom segment som energi och HVAC ser vi fortsatt en mer stabil efterfrågan.
Personligen tror jag att botten är nådd inom fordonsindustrin och att vi kommer att se en långsam förbättring under kommande kvartal, i takt med att situationen för både OEM:er och underleverantörer klarnar. Behovet av investeringar i utrustning som förbättrar säkerhet och effektivitet är stort, och jag skulle säga att de flesta företag har underinvesterat i många år nu.
Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades avsevärt jämfört med Q1 2024. Vi fokuserar starkt på att minska vårt lager och förbättra betalningsvillkor med kunder för att få in betalningar snabbare.
Vi har minskat kreditutrymmet hos Danske Bank med 10 MSEK, vilket påverkar det finansiella kassaflödet negativt med samma belopp under kvartalet.
Även om vi redan har över 1200 kunder globalt har vi under 2025 blivit tillagda som leverantör till flera nya, framstående företag. Vår kundbas är en av våra mest värdefulla tillgångar och har stor tillväxtpotential. Försäljningen till befintliga kunder kan växa kraftigt, och vår tillgång till dessa Fortune 500-företag kan utnyttjas ännu mer.
Under kvartalet tecknade vi ett distributionsavtal med Transpofix GmbH avseende försäljning av deras vagnssystem för materialtåg. Transpofix har också möjlighet att sälja våra produkter till nya eller befintliga kunder. Vi har redan haft gemensamma projekt i Kanada, Mexiko och Storbritannien och ser fram emot att utveckla vårt samarbete vidare.
Under det senaste året har vi genomfört tre effektivitetsprogram för att förbättra vår kostnadsstruktur, omforma organisationen och sänka vår break-even-nivå. Eftersom vi betjänar kunder på tre huvudmarknader (USA, Mexiko och Europa) har vi en viss fast kostnadsstruktur. Vår kapacitet att ta emot storskaliga projekt är dock oförändrad, trots att organisationen idag är mindre och mer agil. Fler personer inom organisationen arbetar nu direkt mot kund, vi arbetar i team för att förbättra säljprocessen och stöttar varandra i att skapa framgångsrika och träffsäkra erbjudanden.
Eftermarknad, support och service blir allt viktigare i takt med att vi skalar upp försäljningen av robotprodukter. Ekosystemeffekten inom automation är tydlig – både kunder och vi investerar i en produkt och en process, och det blir mycket naturligare att växa vidare inom samma nätverk av hård- och mjukvara.
Jag måste säga att jag personligen inte hade planerat eller förväntat mig ett 2025 med så många makroekonomiska utmaningar. Jag kände att vi redan hade haft vår beskärda del med Covid och kriget i Ukraina detta decennium, och vi hade gärna sluppit en till stor kris. Men som vi alla vet kommer även denna kris att passera, och det är viktigt att snabbt anpassa sig, hitta vägar framåt och hålla fast vid sin strategi med beslutsamhet.
På FlexQube är vi trygga i våra produkter och vårt erbjudande inom materialhantering, och det finns fortfarande en enorm potential för tillväxt. En vagn per anställd i tillverkningsindustrin är en tumregel – men när vi börjar ersätta människor med autonoma enheter är potentialen tiofaldig. Våra kunder befinner sig på olika platser i sin resa, men vi har produkterna som kan stötta dem från start till mål.