Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Sällanköpsvaror |
Fjärde kvartalet 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 466,5 Mkr (449,6), en ökning med 3,8 procent jämfört med fjärde kvartalet 2023. Den organiska tillväxten uppgick till 3,2 procent.
- EBITA uppgick till 27,8 Mkr (23,1) motsvarande en EBITA-marginal om 6,0 procent (5,1).
- Resultat per aktie uppgick till 0,43 kr (0,45).
- Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till 72,0 Mkr (124,2).
Januari – december 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 1 881,1 Mkr (1 938,6), en minskning med 3,0 procent jämfört med 2023. Den organiska tillväxten uppgick till -2,9 procent.
- EBITA uppgick till 173,6 Mkr (219,4) motsvarande en EBITA-marginal om 9,2 procent (11,3). Perioden belastades med kostnader av engångskaraktär om 2,4 Mkr avseende bemanningsoptimering i Sverige. Föregående år påverkades av engångskostnader om 3,2 Mkr avseende ett effektiviseringsprogram i Sverige samt erhållet elstöd om 7,6 Mkr.
- Rensat för engångsposter uppgick EBITA till 176,0 Mkr (215,0).
- Resultatet per aktie uppgick till 2,41 kr (3,48).
- Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till 188,2 Mkr (216,5).
- Styrelsen föreslår en utdelning om 2,00 kr (2,50) per aktie.
Väsentliga händelser under och efter kvartalet
Inga väsentliga händelser har skett under eller efter periodens utgång.
VD KOMMENTERAR
Marginalförbättringar i en utmanande konjunktur
Försäljningen i det fjärde kvartalet 2024 uppgick till 467 Mkr med en EBITA-marginal om 6,0 procent. I jämförelse med motsvarande kvartal 2023 innebär det att försäljningen ökade 3,8 procent och att EBITA-marginalen förbättrades från 5,1 procent. Det sista kvartalet avslutar ett konjunkturmässigt tuffare år och med en förhoppning om en gradvis förbättrad efterfrågan under 2025.
Det fjärde kvartalet och hela 2024 har präglats av en utmanande konjunktur i våra kundsegment. Därför är det glädjande att uppvisa en positiv försäljning jämfört motsvarande kvartal. Nybyggnation och renovering av privata badrum och kök har fortsatt uppvisat svagast efterfrågan, medan den professionella renoveringsmarknaden visar något högre aktivitet. Vår tydliga närvaro inom renoveringsprojekt är därför en styrka, då den delen av marknaden historiskt är mer stabil jämfört med nybyggnation. Det är också glädjande att vi i en lågkonjunktur lyckats växa i flera länder och segment, bland annat i Storbritannien och Irland som följd av de investeringar vi gjort, men även i Sverige och Danmark genom bra produkter och lokal service.
Bruttomarginalen förbättrades också under det fjärde kvartalet, vilket är glädjande. Detta beror på en kombination av produktmix och effektiviseringar i fabriken i Mora. EBITA-marginalen förbättras också jämfört med motsvarande kvartal 2023, även om den är på en relativt sett lägre nivå än vi är nöjda med. Vi kan också konstatera att kassaflödet har återigen varit starkt för året så vi har en bra finansiell ställning för att investera ytterligare i verksamheten. Vår bedömning är att efterfrågan fortsätter vara svag under 2025, men med en förhoppning om att lägre räntor och inflation ska verka positivt för efterfrågan. Det är dock en orolig omvärld och vi följer noga utvecklingen med hög beredskap att anpassa oss efter nya förutsättningar.
Vi upplever ett bra stöd och förtroende från våra kunder, vilket bland annat syns genom att vi i flera kundsegment tar marknadsandelar. De senaste årens produktutveckling gör att vi har en bred och djup produktportfölj med många fördelar för våra kunder. Under kvartalet har vi visat upp oss i olika lokala mässor och evenemang med en positiv respons från kunderna, vilket vi tar med oss in i 2025. Vi har även under 2024 tilldelats EcoVadis silverranking för fjärde året i rad, vilket innebär att vårt hållbarhetsarbete är bland de 13 procent bästa bland vår kategori av globala tillverkningsföretag. Ett fint kvitto på vår förmåga att erbjuda kunderna attraktiva hållbara produkter, som är viktiga ledord i vår strategi. Därför känner vi oss trygga i vår strategi med tydligt fokus på lönsam tillväxt kombinerat med en hög medvetenhet och förmåga att anpassa oss till omvärlden och konjunkturen.