Tisdag 26 November | 04:40:47 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2026-02-20 - Bokslutskommuniké 2025
2025-11-05 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-28 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-15 - Årsstämma
2025-05-08 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-19 - X-dag halvårsutdelning FMM B 1.25
2024-11-05 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-27 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag halvårsutdelning FMM B 1.25
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-23 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 2.50 SEK
2023-05-11 - Årsstämma
2023-05-05 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-28 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-08 - Split FMM B 1:3
2022-05-13 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 7.50 SEK
2022-05-12 - Årsstämma
2022-05-05 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-23 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-12 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 4.50 SEK
2021-05-11 - Årsstämma
2021-05-05 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-23 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-09-30 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 3.50 SEK
2020-09-29 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-26 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-14 - Årsstämma
2020-05-05 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-30 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-17 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 3.00 SEK
2019-05-16 - Årsstämma
2019-05-03 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-16 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 3.00 SEK
2018-05-04 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-14 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-31 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-24 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-12 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 3.00 SEK
2017-05-11 - Årsstämma
2017-05-11 - Kvartalsrapport 2017-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
FM Mattsson Mora Group är en industrikoncern. Bolaget är specialiserat inom utveckling och tillverkning av vattenkranar och termostatblandare. Marknaden för bolagets produkter är främst koncentrerad till Norden, med internationell närvaro i Europa via egna försäljningskanaler och distributionsled. Försäljningen utgår ifrån flertalet varumärken där de mer kända inkluderar FM Mattsson och Damixa. Bolaget har sitt huvudkontor i Mora.
2024-05-07 08:00:00

Första kvartalet 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 493,4 Mkr (533,2), en minskning med 7,5 procent jämfört med första kvartalet 2023. Den organiska tillväxten uppgick till -8,0 procent.
  • EBITA uppgick till 53,3 Mkr (78,5) motsvarande en EBITA-marginal om 10,8 procent (14,7). Föregående år påverkades av engångskostnader om 1,6 Mkr avseende ett effektiviseringsprogram i Sverige.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,67 kr (1,25).
  • Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till 38,3 Mkr (39,8).

Väsentliga händelser under och efter kvartalet
Inga väsentliga händelser har skett under eller efter periodens utgång.

VD KOMMENTERAR

En blandad start på året

Försäljningen i det första kvartalet uppgick till totalt 493 miljoner kronor, 7,5 procent lägre än första kvartalet 2023, som var ett starkt kvartal med vår näst högsta omsättning någonsin. EBITA-marginalen påverkades av den lägre försäljningen och uppgick till 10,8 procent jämfört med 14,7 procent motsvarande kvartal 2023. Kassaflödet har varit fortsatt starkt.

Det är fortsatt ett utmanande marknadsläge för alla våra affärer i koncernen. När vi tittar närmare på försäljningen ser vi en blandad utveckling under kvartalet. Försäljningen internationellt har haft ett relativt bättre kvartal, medan den nordiska hemmamarknaden har haft det tuffare. Det är svårt att dra stora slutsatser av ett kvartal, däremot ser vi fördelar med våra sex varumärken som ger oss en bättre närvaro i olika geografier och kundsegment, samt en bättre balans för oss som koncern med fler affärer att stå på. I den internationella marknaden är vi också i de flesta länderna fortsatt en liten aktör, som ger ett större utrymme att växa. Bland våra kunder ser vi fortsatt att det är framför allt nybyggnation och de mer konsumentinriktade affärerna som visar lägst aktivitet. Förhoppningsvis kan vi se en ökad optimism i takt med lägre inflation och förväntade räntesänkningar. För kommande kvartal kvarstår dock vår bedömning om ett fortsatt utmanande konjunkturläge.

Lönsamheten i kvartalet försvagades framför allt som en följd av den lägre försäljningen. Bruttomarginalen var i linje med förra året tack vare ändringar i produktmix och kostnadseffektivt inköp för vissa varumärken som kompenserade för de lägre produktionsvolymer i fabriken i Mora. Vi arbetar kontinuerligt med att anpassa kostnaderna utifrån aktuella produktionsvolymer och fokuserar initiativ som på både kort och lång sikt kan förbättra kostnadseffektiviteten. Vi har även något högre omkostnader som en följd av, bland annat, medvetna satsningar för att flytta fram våra positioner, bland annat i Storbritannien. Framöver fortsätter vi arbeta med en hög kostnadsmedvetenhet i alla delar av koncernen för att på bästa sätt anpassa oss till hur efterfrågan utvecklas.

På längre sikt ser vi ett tydligt underliggande behov i alla våra länder att både bygga nya och att renovera badrum och kök. Vi är väl positionerade för att ta del av den efterfrågan. Försäljningen av nya produkter som andas hållbar attraktiv design står högst på agendan och vi fortsätter att utveckla våra produkter vidare med den inriktningen. Under kvartalet lanserade Aqualla ramar och cisterner för att bygga in toaletter och med så kallade spolplattar som matchar våra kranar. Det är en helt ny produktkategori för oss och som sker enligt strategin för Aqualla att erbjuda ett bredare program för badrum i Storbritannien och Irland. Parallellt med försäljningsarbetet fortsätter vi i hela koncernen att identifiera och genomföra kostnadseffektiviseringar för att balansera det aktuella konjunkturläget. Sammanfattningsvis har året inletts med blandade resultat och signaler i marknaden, som vi möter med ökad tydlighet i vårt marknadsarbete och interna effektiviseringar.