Fredag 9 Maj | 06:42:20 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-20 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-18 N/A X-dag halvårsutdelning FMM B 1
2025-11-05 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-28 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-16 N/A X-dag halvårsutdelning FMM B 1
2025-05-15 N/A Årsstämma
2025-05-08 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-19 - X-dag halvårsutdelning FMM B 1.25
2024-11-05 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-27 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag halvårsutdelning FMM B 1.25
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-23 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 2.50 SEK
2023-05-11 - Årsstämma
2023-05-05 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-28 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-08 - Split FMM B 1:3
2022-05-13 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 7.50 SEK
2022-05-12 - Årsstämma
2022-05-05 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-23 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-12 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 4.50 SEK
2021-05-11 - Årsstämma
2021-05-05 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-23 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-09-30 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 3.50 SEK
2020-09-29 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-26 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-14 - Årsstämma
2020-05-05 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-30 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-17 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 3.00 SEK
2019-05-16 - Årsstämma
2019-05-03 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-16 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 3.00 SEK
2018-05-04 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-14 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-31 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-24 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-12 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 3.00 SEK
2017-05-11 - Årsstämma
2017-05-11 - Kvartalsrapport 2017-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
FM Mattsson Mora Group är en industrikoncern. Bolaget är specialiserat inom utveckling och tillverkning av vattenkranar och termostatblandare. Marknaden för bolagets produkter är huvudsakligen koncentrerad till Norden, samt har även en närvaro i Europa via egna försäljningskanaler och distributionsled. Försäljningen utgår ifrån flertalet varumärken. Bolaget grundades 1865 och har sitt huvudkontor i Mora.
2025-05-08 08:00:00

Första kvartalet 2025

  • Nettoomsättningen uppgick till 523,7 Mkr (493,4), en ökning med 6,1 procent jämfört med första kvartalet 2024. Den organiska tillväxten uppgick till 6,2 procent.
  • EBITA uppgick till 58,1 Mkr (53,3) motsvarande en EBITA-marginal om 11,1 procent (10,8). Perioden belastades med kostnader av engångskaraktär om 4,2 Mkr (0) avseende effektiviseringar i organisationen.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,99 kr (0,67).
  • Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till 4,9 Mkr (38,3).

Väsentliga händelser under och efter kvartalet
Inga väsentliga händelser har skett under eller efter periodens utgång.

VD KOMMENTERAR

En bra start på året

Försäljningen i det första kvartalet 2025 uppgick till 524 Mkr med en EBITA-marginal om 11,9 procent efter justering av engångsposter. I jämförelse med motsvarande kvartal 2024 innebär det att försäljningen ökade 6,1 procent och att EBITA-marginalen förbättrades från 10,8 procent. Sammantaget en bra start på året i en fortsatt utmanande konjunktur och omvärld.

Efter en utmanande avslutning på 2024 kan vi konstatera att försäljningen utvecklades bra under det första kvartalet med försäljningstillväxt i både vår nordiska hemmamarknad och internationellt. Den svaga konjunkturen som vi rapporterat om under fjolåret ser ut att till stora delar hålla i sig, även om vi kan se en något ökad aktivitet hos vissa kunder. Under det första kvartalet ökar vi försäljningen i ett flertal länder och kundsegment, medan vi sett större utmaningar i Sverige, Danmark och Tyskland med mer avvaktande efterfrågan. Den senaste tidens oroligheter kring tulltariffer har ingen direkt påverkan på oss som bolag då vi inte har någon omfattande försäljning till USA eller direkta inköp. Den generella osäkerheten i världshandeln smittar dock självklart av sig även på vår bransch med bland annat vissa störningar i leveranser och framför allt en ökad osäkerhet bland kunder att investera i sina badrum och kök. Vi ser dock som tidigare att vår höga exponering mot renoveringsmarknaden och en stark affär i Norden och Västeuropa ger en stabil kundbas och efterfrågan även i osäkra tider.

Med en bättre försäljning kan vi konstatera att både bruttomarginal och EBITA-marginal stärktes under kvartalet, vilket är glädjande. Detta är ett resultat av högre volymer, men även av diverse förbättringsaktiviteter som vi arbetat med under en längre tid. I det första kvartalet har vi engångskostnader kopplat till effektiviseringar i organisationen. Mot bakgrund av det som sker kopplat till ändrade tullar blir det än viktigare för oss att arbeta proaktivt med att säkerställa leveranser från våra underleverantörer och att fortsätta arbetet med att optimera lager.

Avslutningsvis vill jag lyfta fram deltagandet av Hotbath på den globala branschmässan ISH i Frankfurt i mars. Vi har under 2024 sett över Hotbaths kommunikation och produktportfölj, som presenterades på mässan för första gången. Inriktningen är att skapa ett än tydligare premiumerbjudande till beslutsfattare som sätter värde på inredning av hög kvalitet i sitt badrum. Blandarna är fortsatt kärnprodukten, men vi erbjuder nu även ytterligare produkter till badrummet i matchande design som blandarna. Ambitionen är att vi med detta steg blir en än starkare partner till våra kunder med ett mer komplett erbjudande för badrummet. Mottagandet på mässan var mycket positivt, vilket är ett fint kvitto på att den något justerade strategin för Hotbath har goda möjligheter att lyckas.

Sammantaget summerar vi en bra start på året i en annars fortsatt relativt svag och osäker marknad och omvärld. Vi tar dock med oss många framsteg under kvartalet och fortsätter arbeta med effektiviseringar i hela koncernen och att lyckas med de tillväxtmöjligheter som vi ser.