Tisdag 26 November | 06:40:06 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2026-02-20 - Bokslutskommuniké 2025
2025-11-05 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-28 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-15 - Årsstämma
2025-05-08 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-19 - X-dag halvårsutdelning FMM B 1.25
2024-11-05 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-27 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag halvårsutdelning FMM B 1.25
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-23 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 2.50 SEK
2023-05-11 - Årsstämma
2023-05-05 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-28 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-08 - Split FMM B 1:3
2022-05-13 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 7.50 SEK
2022-05-12 - Årsstämma
2022-05-05 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-23 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-12 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 4.50 SEK
2021-05-11 - Årsstämma
2021-05-05 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-23 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-09-30 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 3.50 SEK
2020-09-29 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-26 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-14 - Årsstämma
2020-05-05 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-30 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-17 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 3.00 SEK
2019-05-16 - Årsstämma
2019-05-03 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-16 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 3.00 SEK
2018-05-04 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-14 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-31 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-24 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-12 - X-dag ordinarie utdelning FMM B 3.00 SEK
2017-05-11 - Årsstämma
2017-05-11 - Kvartalsrapport 2017-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
FM Mattsson Mora Group är en industrikoncern. Bolaget är specialiserat inom utveckling och tillverkning av vattenkranar och termostatblandare. Marknaden för bolagets produkter är främst koncentrerad till Norden, med internationell närvaro i Europa via egna försäljningskanaler och distributionsled. Försäljningen utgår ifrån flertalet varumärken där de mer kända inkluderar FM Mattsson och Damixa. Bolaget har sitt huvudkontor i Mora.
2023-10-31 08:00:00

Tredje kvartalet 2023

  • Nettoomsättningen uppgick till 449,2 Mkr (422,7), en ökning med 6,3 procent jämfört med tredje kvartalet 2022. Den organiska tillväxten uppgick till -0,4 procent.
  • EBITA uppgick till 53,3 Mkr (49,6) motsvarande en EBITA-marginal om 11,9 procent (11,7). Perioden belastades med kostnader av engångskaraktär om 0,3 Mkr avseende ett effektiviseringsprogram i Sverige. Koncernen har erhållit elstöd om 7,6 Mkr. Föregående år påverkades av kostnadsreducering avseende en återbetalning från Fora med 1,1 Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,85 kr (0,69).
  • Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till 56,0 Mkr (41,9).

Januari-september 2023

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 489,0 Mkr (1 465,7), en ökning med 1,6 procent jämfört med 2022. Den organiska tillväxten uppgick till -3,3 procent.
  • EBITA uppgick till 196,3 Mkr (234,6) motsvarande en EBITA-marginal om 13,2 procent (16,0).
  • Perioden belastades med kostnader av engångskaraktär om 3,2 Mkr avseende ett effektiviseringsprogram i Sverige. Koncernen har erhållit elstöd om 7,6 Mkr. Föregående år påverkades av kostnadsreducering avseende en återbetalning från Fora med 7,7 Mkr.
  • Resultatet per aktie uppgick till 3,03 kr (3,70).
  • Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till 92,4 Mkr (21,8).


VD KOMMENTERAR

Viktiga lanseringar och utmanande konjunktur

Försäljningen i det tredje kvartalet utvecklades stabilt och uppgick till 449 miljoner kronor, vilket är drygt 6 procent högre än motsvarande kvartal 2022. Även EBITA-marginalen är stabil för kvartalet och uppgick till 11,9 procent jämfört med 11,7 procent motsvarande kvartal 2022. Kvartalet har präglats av ett fortsatt utmanande konjunkturläge i alla våra marknader och detta påverkar både omsättning och marginal. Under kvartalet kan vi också se att kassaflödet var starkt, mycket tack vare vårt arbete med att sänka lagernivåer.

Försäljningen har fortsatt att påverkas av de omvärldsfaktorer som vi mött under hela året. Inflation, räntor och allmän osäkerhet påverkar efterfrågan negativt inom framför allt nybyggnation och den mer konsumentrelaterade renoveringsmarknaden. Vi tycker oss se att den professionella renoveringsmarknaden för badrum och kök uppvisar en något högre aktivitet. Vi kan också konstatera att vår försäljning utanför Norden påverkas mer på grund av den relativt höga exponeringen mot den mer privata renoveringsmarknaden, samtidigt som den svenska valutan innebär en fördel för oss i den svenska marknaden jämfört konkurrenter med tillverkning i andra länder. På lång sikt ser vi ett fortsatt stort underliggande behov av både nya och renoverade fastigheter med behov av attraktiva och energisparande produkter, där vi är väl positionerade. I det kortare perspektivet är vi dock helt inställda på ett fortsatt utmanande konjunktur- och marknadsläge.

Lönsamheten har under kvartalet påverkats av framför allt en lägre produktionstakt i fabriken i Mora, samt högre säljkostnader som en följd av medvetna investeringar för att utveckla våra marknadspositioner. Det ska även noteras att lönsamheten i kvartalet påverkades positivt av att moderbolaget har erhållit ett stöd om 7,6 miljoner kronor för höga elkostnader. Sammantaget understryker vi vikten av att vi har ett fortsatt tydligt fokus på kostnadseffektivitet i alla led i organisationen. Vi fortsätter även att effektivisera våra lager, som i delar av organisationen är på för höga nivåer i relation till aktuell försäljning.

I alla våra varumärken och lokala säljorganisationer fortsätter vi arbeta mycket nära våra kunder för att vara en prioriterad partner. Vi upplever att kunderna har ett stort förtroende och intresse för den kvalitet, service och produktfördelar vi erbjuder och som ska präglas av attraktiv hållbar design. Under kvartalet har vi lanserat vår mest hållbara serie någonsin, FM Mattsson 9000XE, som har mött mycket positiv feedback inledningsvis och som framför allt svarar upp mot våra proffskunders högt ställda krav i Sverige och Norge. Under oktober följer vi upp med ytterligare en produktlansering, Damixa Core, som också andas många hållbara fördelar för kunderna. Med dessa lanseringar flyttar vi fram våra marknadspositioner ytterligare på den nordiska proffsmarknaden. Avslutningsvis vill vi också lyfta fram två fina priser som vi mottagit. Vår norska organisation utsågs till Årets Leverantör av vår kund VVS-Eksperten och Aqualla tilldelades den mycket hedrande utmärkelsen ”Best Shower Brand 2023” av den brittiska branschaktören BKU. Viktiga och roliga utmärkelser som stärker oss i vår strävan av att vara kundernas första val!