Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Sällanköpsvaror |
Tredje kvartalet 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 429,4 Mkr (449,2), en minskning med 4,4 procent jämfört med tredje kvartalet 2023. Den organiska tillväxten uppgick till -2,6 procent.
- EBITA uppgick till 38,3 Mkr (53,3) motsvarande en EBITA-marginal om 8,9 procent (11,9). Perioden belastades med kostnader av engångskaraktär om 2,4 Mkr avseende bemanningsoptimering i Sverige. Föregående år påverkades av engångskostnader om 0,3 Mkr avseende ett effektiviseringsprogram i Sverige samt erhållet elstöd om 7,6 Mkr.
- Rensat för engångsposter uppgick EBITA till 40,8 Mkr (46,0).
- Resultat per aktie uppgick till 0,51 kr (0,85).
- Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till 19,4 Mkr (56,0).
Januari-september 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 1 414,6 Mkr (1 489,0), en minskning med 5,0 procent jämfört med 2023. Den organiska tillväxten uppgick till -4,8 procent.
- EBITA uppgick till 145,7 Mkr (196,3) motsvarande en EBITA-marginal om 10,3 procent (13,2). Perioden belastades med kostnader av engångskaraktär om 2,4 Mkr avseende bemanningsoptimering i Sverige. Föregående år påverkades av engångskostnader om 3,2 Mkr avseende ett effektiviseringsprogram i Sverige samt erhållet elstöd om 7,6 Mkr.
- Rensat för engångsposter uppgick EBITA till 148,2 Mkr (192,0).
- Resultatet per aktie uppgick till 1,98 kr (3,03).
- Kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till 116,2 Mkr (92,4).
Väsentliga händelser under och efter kvartalet
Inga väsentliga händelser har skett under eller efter periodens utgång.
VD KOMMENTERAR
I linje med en fortsatt utmanande konjunktur
Försäljningen i det tredje kvartalet 2024 uppgick till 429 Mkr, en minskning med 4,4 procent jämfört med föregående år. Vi har i perioden anpassat bemanningen i fabriken i Mora som har inneburit engångskostnader. Rensat för engångsposter ser vi en EBITA-marginal om 9,5 procent jämfört med 10,2 procent föregående år. Sammantaget ett utmanande tredje kvartal och under våra långsiktiga mål, men i linje med vår tidigare bedömning om ett fortsatt utmanande konjunkturläge.
Försäljningen under kvartalet har framför allt varit på en låg nivå i vår nordiska hemmamarknad, medan vi internationellt har sett en mer blandad utveckling och där vi i vissa segment haft en bra försäljning. Vi ser fortsatt att det generellt är försäljningen till nybyggnation och den mer privata renoveringsmarknaden inom badrum och kök som är mest utmanande, medan den professionella renoveringsmarknaden är mer stabil. Det lägre inflationstrycket och förväntningar om lägre räntekostnader har ännu inte haft något tydligt avtryck på en ökad efterfrågan hos oss. Vår bedömning om en fortsatt utmanande konjunktur kvarstår och med en förväntan om att det fortsätter in i 2025. På längre sikt ser vi fortsatt ett bra underliggande behov av våra produkter i samtliga länder och framför allt där det efterfrågas attraktiv design, tydliga hållbarhetsfördelar och lokal service.
Bruttomarginalen för kvartalet är i linje med tidigare perioder, medan det har varit svårt att parera övriga kostnader i förhållande till orderläget. Hela organisationen har arbetat aktivt med att identifiera och realisera kostnadsförbättringar. Effektiviseringarna har framför allt fokuserat på att reducera produktkostnader, öka omsättningen i lager och att anpassa bemanningen till orderläget i fabriken i Mora. Dessa initiativ hjälper oss att till viss del parera för konjunkturläget här och nu, men även att på lång sikt utveckla vår kostnadseffektivitet som är en viktig hörnsten i vår strategi.
Avslutningsvis är det viktigt att lyfta fram att vi tar marknadsandelar även under detta kvartal i vissa prioriterade kundsegment. Vi har i alla våra varumärken produkter som uppskattas av våra kunder och en nära lokal kundservice. Under det här kvartalet har vi fortsatt det arbetet genom att lansera vår helt nya produktserie Mora Lynx som kombinerar modern design med flera hållbarhetsfördelar för kunderna, samt även introducerat våra första köksblandare med energiklass A som ett led i vårt hållbarhetsarbete. Under kvartalet invigde vi även vårt nya Damixa Experience Centre i Nederländerna för att ta nya kliv som en intressant partner till våra Damixa-kunder i Västeuropa. Sammantaget viktiga framsteg för att fortsätta utveckla vårt samarbete tillsammans med våra kunder och att vara deras första val.