Söndag 22 December | 18:53:19 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-20 N/A Bokslutskommuniké 2024
2024-12-05 - Split FRAG 500:1
2024-11-20 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-11-04 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-08-20 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-22 - X-dag ordinarie utdelning FRAG 0.00 SEK
2024-05-21 - Årsstämma
2024-05-16 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-15 - X-dag ordinarie utdelning FRAG 0.00 SEK
2023-05-12 - Årsstämma
2023-05-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-15 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-27 - X-dag ordinarie utdelning FRAG 0.00 SEK
2022-05-25 - Årsstämma
2022-05-25 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-25 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-30 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-06-29 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
Fragbite Group är en global koncern inom gaming och e-sport. Bolaget utvecklar och tillhandahåller spel samt driver en e-sportplattform. Spelen är främst inriktade mot mobilspel under varumärken som Funrock, Playdigious och Prey Studios. Kundbasen består främst av privata användare. Via dotterbolag är bolaget verksamma på en global nivå. Bolaget grundades 2015 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-11-20 08:10:00

Fragbite Group AB (publ) (”Fragbite Group” eller ”Bolaget”) avger härmed delårsrapport för perioden 1 januari till 30 september 2024.

Tredje kvartalet 2024

Nettoomsättning51,8 MSEK(61,3)
EBITDA2,2 MSEK(2,7)
Justerad EBITDA2,2 MSEK(2,7)
Operativ EBIT (1)-0,6 MSEK(0,7)
EBIT-21,0 MSEK(-21,5)
Resultat efter skatt-23,4 MSEK(-19,7)
Kassaflödet från löpande verksamhet-5,9 MSEK(16,9)
Resultat per aktie (2) efter utspädning-0,01 SEK(-0,20)

Första nio månaderna 2024

Nettoomsättning154,2 MSEK(176,8)
EBITDA0,7 MSEK(11,0)
Justerad EBITDA6,2 MSEK(11,0)
Operativ EBIT (1)-7,6 MSEK(5,5)
EBIT-101,8 MSEK(-60,1)
Resultat efter skatt-86,0 MSEK(-71,6)
Kassaflödet från löpande verksamhet-9,3 MSEK(2,7)
Resultat per aktie (2) efter utspädning-0,03 SEK(-0,74)

1) Operativ EBIT definieras som EBIT exklusive icke-operationella av- och nedskrivningar av immateriella tillgångar.
2) Per antal aktier vid periodens slut

Informationsmöte
Bolaget bjuder in till informationsmöte den 27 november via telefonkonferens vid vilket VD Stefan Tengvall kommer presentera rapporten och kommande aktiviteter samt hålla en frågestund. Inför mötet bjuds aktieägarna inkomma med frågor per email till ir@fragbitegroup.com. Separat inbjudan med mer information samt länk kommer pressmeddelas.

VD Stefan Tengvall har ordet

Årets tredje kvartal inleddes med att Bolaget slutförde företrädesemissionen som beslutades i slutet av maj, en viktig komponent i att omstrukturera och återuppbygga Fragbite Group.

Gruppen utvecklas under kvartalet enligt den positiva riktning som styrelse och ledning förväntat sig efter genomfört kostnadsreduceringsprogram. EBITDA och justerad EBITDA för kvartalet landar på 2,2 MSEK, att jämföra med andra kvartalet då båda var negativa. Det kommer ta ett tag till innan Bolaget helt återhämtat sig men på den här nivån kan vi se att förbättringarna ger effekt. Alla identifierade kostnadsreduceringar är nu fullt implementerade, men arbetet med att öka den övergripande effektiviteten i gruppens dotterbolag såväl som koncernen som helhet fortskrider.

Omsättning
Omsättningen under kvartalet ligger på 51,8 MSEK vilket är lägre än samma period förra året och lägre än våra prognoser. Detta härrörs främst till affärsområde Gaming och till största delen på grund av en försenad lansering. I årets lanseringsplan låg mobilversionen av en av de mest framträdande titlar Playdigious hittills signerat. Vårt team har länge stått redo att lansera, men pga. önskemål från IP-ägaren har både presentationen och lanseringen av spelet skjutits till 2025 för att kunna ta hänsyn till deras pipeline. Då detta spel var centralt för Playdigious kärnverksamhet inom portning, har det givit kännbar effekt på omsättningen för hela affärsområdet i tredje och fjärde kvartalet. Playdigious har tillsammans med IP-ägaren arbetat för att hitta lösningar, och under fjärde kvartalet har en förskottsbetalning erlagts som kompensation, den första av tre fram till lansering. Vi ser fram emot att kunna presentera detta spännande spel på andra sidan nyåret.

Hög aktivitet hos Playdigious
Playdigious hade ett intensivt kvartal i termer av marknadsföringskampanjer med deltagande vid flera event. Sommarens höjdpunkt var live-presentationen av Crown Gambit under Gamescom, världens största spelmässa. Crown Gambit är den tredje titeln som Playdigious Originals signerat, spelet planeras lanseras under första halvåret 2025 då även efterlängtade Fretless – The Wrath of Riffson planeras nå marknaden.

Playdigious har under kvartalet lagt mycket fokus på distribution, framför allt avseende den kinesiska marknaden. Tre ansökningar, bland annat för prisbelönta titeln Spiritfarer, väntar sedan en tid på godkännande. Då Playdigious team bedömer att ytterligare titlar i portföljen skulle göra sig väl i Kina pågår förhandlingar med nya potentiella samarbetspartners i syfte att förkorta hand-läggningstiden på nya ansökningar. Avtal avseende Loop Hero slöts nyligen vilket är mycket positivt.

Den totala uppskattade nettoomsättningen för Playdigious pipeline av nya spel är fortsatt mellan 10 och 17 MEUR. Estimaten motsvarar ett spels totala netto-omsättning under en treårsperiod från lansering, före licenskostnader och plattformsavgifter. Det är vår målsättning att publicera en uppdatering av värdet på denna pipeline under första kvartalet 2025. Förseningen av höstens stora titel till trots ligger planen att ytterligare öka lanseringstakten under 2025 fast.

Svenska Cupen etablerar viktiga samarbeten
I slutet av tredje kvartalet inleddes Sveriges största nationella esportturnering. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite AB vars affärsenhet Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation. Ett mycket gott kvitto på förra årets framgång är att såväl MAX Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommit som sponsorer, vid sidan av Unibet som anslöt för första gången. En fjäder i hatten var att teamet lyckats engagera globalt marknadsledande FACEIT som plattformspartner vilket innebar att distributionen av Svenska Cupen kunnat breddas. Förra helgen hölls finalen inför en fullsatt arena och den första statistiken vittnar om såväl tittarrekord som högt engagemang i samtliga kanaler. När det är dags för att rapportera det fjärde kvartalet kommer vi ha ett komplett utfall av årets turnering och med det planer för hur nästa års Svenska Cupen kan växa.

Ett ekosystem tar form
Affärsområde web3 levererar ett starkt kvartal i termer av omsättning och EBITDA, samtidigt som vi på kassaflödesnivå fortsatt ser en negativ effekt av att den publika lanseringen av $KOBAN inte genomfördes under slutet av 2023 som initialt planerats.

I Lucky Kat och Wagmi har arbetet fortsatt med förberedelse inför den kommande publika lanseringen av $KOBAN. Under perioden hade vi glädjen att meddela partnerskap med DAO Maker – världens ledande lanseringsplattform. DAO Maker är mycket eftersökt och accepterar färre än 1% av alla ansökningar om samarbete. Det är en positiv indikation att den främsta globala lanseringsplattformen ser potentialen i $KOBAN:s ekosystem.

I slutet av september genomfördes en försäljning av NFT:er i en kollektion tillhörande Lucky Kat’s nya varumärkesmaskot Kumo. Målsättningen med kampanjen för Kumo var att bygga Lucky Kat’s varumärke som spelutvecklare och web3-studio, samt att visa på styrkan i ekosystemet av spel och digitala tillgångar runt $KOBAN. Initialt var planen att släppa NFT-kollektionen i tre steg varav alla gratis, men med ett så pass positivt gensvar efter de två första stegen och hög omsättning av NFT:erna på marknaden togs beslutet att göra det tredje steget till en försäljning. Kumo låg på topplistan över de mest sålda NFT-kollektionerna under många veckor och har idag ett marknadsvärde på ca 800 000 USD. Jag är imponerad över hur teamet på kort tid framgångsrikt paketerat, marknadsfört och sålt denna kollektion.

Affärsområdet har en stark pipeline av affärsmöjligheter. Lucky Kat och Wagmi har under den gångna perioden tagit flera viktiga spadtag för att etablera grunden till en B2B-affär med kommersiella samarbeten och tjänster i anslutning till $KOBAN:s ekosystem. Vi har inlett utveckling av $KOBAN som en protokolltoken vilket möjliggör inte bara fler intäktsmodeller men också sk. node sales – något vi bedömer kan öka affärsområdets finansiella uppsida. Vi väntar oss att 2025 blir ett år av verksamhetsmässig tillväxt.

Work-for-hire stärker omsättningen
FunRock & Prey Studios har fortsatt med uppdraget inom work-for-hire som inleddes under början av andra kvartalet, vid sidan av arbete med MMA Manager 2. Som nyligen kommunicerats har vi utökat work-for-hire-verksamheten med ytterligare ett uppdrag. I det första avtalet byggde studion ett white label-spel med utgångspunkt från MMA Manager. Det nya uppdraget är också det ett white label-spel för vilket dotterbolaget utgår från ett inaktivt IP. Verksamheten har successivt blivit mer effektiv och visade under huvuddelen av perioden lönsamhet på EBITDA-nivå. Jag är glad över att vilande IP:n från Bolagets breda portfölj nyttjas för nya affärer – att använda våra IP:n som hävstång är en central del av Fragbite Groups strategi. Dessa uppdrag är lönsamma och ett bra tillskott till kassan, och vi har en plan för hur dotterbolaget ska ta nästa steg och bli lönsamt.

Vi blickar framåt

Vår viktigaste uppgift fortsatt är att säkerställa att den hälsosamma lönsamhet som präglar stora delar av verksamheten utökas till hela gruppen, på såväl enskild dotterbolagsnivå som koncernnivå. När vi lägger 2024 till handlingarna kommer det i stora delar ha varit ett turbulent år, men jag är väldigt stolt över alla medarbetare som arbetat hårt för att vända läget till den betydligt förbättrade punkt där vi står idag. Nu kvarstår en dryg månad av 2024 under vilken vi väntar oss hög aktivitet i alla områden. Jag ser fram emot att stänga året och därefter inleda 2025 med förnyad kraft.

Stockholm 20 november 2024

Stefan Tengvall, VD

Rapporten finns bifogad detta pressmeddelande samt tillgänglig för nedladdning på Fragbite Group’s hemsida: www.fragbitegroup.com/finansiella-rapporter/