2024-07-05 15:15:00

Fragbite Group AB:s (publ) (“Fragbite Group”) dotterbolag Playdigious meddelar idag att Loop Hero har nått 1 miljon nedladdningar på mobila plattformar sedan lanseringen den 30 april i år. Titeln presterar över förväntan både vad gäller nedladdningar och antal sålda enheter av det kompletta spelet.

Loop Hero är utvecklad av Four Quarters och publiceras på PC och konsol av Devolver Digital. Playdigious lanserade mobilversionen av spelet på Apple App Store and Google Play Store den 30 April 2024, med möjlighet att ladda ner en gratis testversion och därefter köpa det kompletta spelet. Idag har Loop Hero nått 1 miljon nedladdningar och ett betydande antal sålda enheter, vilket överträffar Playdigious förväntningar både avseende nedladdningar och försäljning.

"Vi visste att Loop Hero var den typ av spel som hade potential att bli en av Playdigious mest långlivade titlar. Det har nu presterat ännu bättre än förväntat, både vad gäller spelarrecensioner och placeringar på listor, samt nedladdningar och antal sålda enheter. Det här är andra gången vi erbjuder en gratis, begränsad testversion, och för den här titeln har det varit en bra strategi som ger oss självförtroende att implementera den även på andra titlar i framtiden. Det har också varit en sann ära att samarbeta med Devolver Digital, en viktig ledare i branschen tillika framgångsrik förespråkare för independent games på den internationella gamingmarknaden," säger Abrial Da Costa, VD, Playdigious.

Loop Hero är ett spel av typen “roguelike” som sedan det först lanserades 2021 rönt framgångar på PC och konsol med såväl höga spelarbetyg som sålda enheter. Spelet har nominerats för flertalet internationella priser, bland annat "Best Independent Game" vid The Game Awards 2021, och "Outstanding Achievement for an Independent Game", "Outstanding Achievement in Game Design" samt "Strategy/Simulation Game of the Year" vid D.I.C.E. Awards 2021.