Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
| Land | Sverige |
|---|---|
| Lista | First North Stockholm |
| Sektor | Informationsteknik |
| Industri | Infrastruktur |
Göteborg, 4 november 2025: Gapwaves har tilldelats finansiering från Vinnova för att vidareutveckla bolagets Multi-Layer Waveguide (MLW)-teknologi för nästa generations imaging radar för helt autonoma fordon. Projektet genomförs i samarbete med Waymo – en global ledare inom AV-teknologi och robotaxi-tjänster med huvudkontor i Mountain View, Kalifornien, USA. Bidraget uppgår till 0,6 MSEK och projektet löper över sex månader.
Gapwaves har utvecklat och industrialiserat sin unika MLW-antennteknologi för fordonsradarsensorer. Detta projekt syftar till att bygga vidare på dessa kompakta och kostnadseffektiva lösningar och anpassa dem för autonoma fordon och Waymos högt ställda prestandakrav – med målet att möjliggöra avancerad, skalbar imaging radarteknologi som uppfyller de strikta säkerhets- och tillförlitlighetsstandarder som är avgörande för autonom körning.
Nils Dagås, VP R&D på Gapwaves, kommenterar:
”I takt med att kommersiella flottor för leveranser, gods och taxitjänster med självkörande bilar och fordon växer, står branschen inför viktiga utmaningar kring reglering, allmän acceptans, säkerhet och inte minst kostnader. Nästa generations imaging radar kommer att spela en nyckelroll för att möta dessa krav, med hjälp av vår avancerade vågledarbaserade antennteknologi. Genom detta forskningsprojekt kombinerar vi Gapwaves antennexpertis med Waymos djupa förståelse för imaging radarprestanda. Tillsammans ser vi fram emot att utforska innovativa lösningar för framtidens autonoma körning.”
Projektet är en del av Vinnovas initiativ Future Mobility, som stödjer forskning och innovation för hållbar mobilitet och främjar samarbete mellan svenska och amerikanska aktörer – med särskilt fokus på Kalifornien.
Behovet av skalbar högupplöst imaging radar i autonoma fordon
Högupplöst imaging radar med många kanaler adresserar flera begränsningar hos dagens sensorteknologier. Den erbjuder lång räckvidd, överlägsen upplösning och noggrannhet, 4D-sensorfunktioner samt konsekvent prestanda i alla väder- och ljusförhållanden. Trots detta har bred användning i autonoma fordon hittills hindrats av höga kostnader som begränsar skalbarheten. Genom forskningsprojektet undersöker Gapwaves hur bolagets patenterade vågledarbaserade antennteknologi kan möjliggöra kostnadseffektiva och högpresterande radarlösningar för nästa generations autonoma fordon.
För ytterligare information, vänligen besök bolagets hemsida, www.gapwaves.com eller kontakta:
Jonas Ehinger, VD Gapwaves AB (publ)
Tel: +46 733 44 01 52
E-mail: jonas.ehinger@gapwaves.com
Nils Dagås, VP R&D
Tel: +46 701 49 09 26
E-mail: nils.dagas@gapwaves.com
Gapwaves Certified Adviser är G&W Fondkommission AB
www.gwkapital.se