Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Energi & Miljö |
Industri | Miljö & Återvinning |
Godsinlösen Nordic AB (“GIAB”) offentliggör idag delårsrapport för det första kvartalet 2023. Delårsrapporten finns tillgänglig som bifogad fil samt via följande länk: https://www.giabnordic.se/finansiell-information/
Q1 2023 (2023-01-01 till 2023-03-31)
- Rörelsens intäkter minskade med 20,5 % till 30,6 (38,5) MSEK
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -8,3 (-5,7) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på -27,2 (-14,8) %
- Resultatet efter skatt uppgick till -8,2 (-5,0) MSEK, vilket gav en nettomarginal på -26,9 (-13,1) %
- Resultatet efter skatt per aktie uppgick till -0,52 (-0,32) SEK
- Koncernens likvida medel uppgick till 5,1 (34,9) MSEK per utgången av kvartalet. Därutöver hade koncernen outnyttjade kreditlöften om 10,0 (10,0) MSEK och outnyttjade skatteanstånd om 16,4 (0,0) MSEK
- Koncernens soliditet uppgick till 12 (61,4) % per utgången av kvartalet
- Koncernens kassaflöde för perioden uppgick till -9,3 (-14,5) MSEK, varav kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -12,7 (-13,7) MSEK
Väsentliga händelser under Q1 (2023-01-01 till 2023-03-31)
- Bolaget har ansökt och erhållit skatteanstånd enligt Skatteverkets regler. Skatteanståndet avser tio perioder och motsvarar totalt ca 24,8 miljoner kronor. Av dessa innebär ca 16,4 miljoner ett likviditetstillskott vid utnyttjande och löper ut inom ett år, och 8,4 miljoner kronor är på avbetalning, men utgör inte ett potentiellt likviditetstillskott. Per den 31/3 2023 löper 3 miljoner kronor ut inom ett år och 5,4 miljoner kronor inom fem år.
- Godsinlösen Nordic AB erhöll under kvartalet omcertifiering av Nasdaq Green Equity Designation. Av beteckning framgår att 95 % av omsättning är mörkgrön, vilket bidrar till ökad trovärdighet för koncernens hållbarhetsarbete.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- Inga väsentliga händelser har noterats efter periodens utgång.
VD Christian Jansson: Hållbarhetsdata allt mer värdefull – GIAB ligger i framkant
“Under det första kvartalet 2023 har vi intensifierat arbetet kring försäljningen,
primärt relaterat till produkter, leverantörer, inflöden och analys av befintlig struktur.
En väsentlig utmaning i den cirkulära modellen är att säkerställa ett effektivt inflöde
av produkter, och därmed också kunna nå försäljning och tillväxt med lönsamhet.
Vi har en väl fungerade modell, men potentialen till att förbättra är fortsatt väsentlig,
både vad avser försäljning och marginal.
Vi kan konstatera att oroligheterna i omvärlden och det allt kärvare ekonomiska
klimatet inte förbättrats under det första kvartalet, utan snarare i viss mån försämrats.
Den privata konsumtionen påverkas negativt, även om vår affärsmodell är väl positionerad
under rådande omständigheter.
Inom affärsområdet Circular Insurance ser vi en försiktig uppgång av registrerade
skadeärenden under den senare delen av första kvartalet, vilket medfört att vi totalt
ser en marginell ökning av försäljningen för affärsområdet under det första kvartalet
jämfört med motsvarande period föregående år.
Kundbearbetningen av nya och befintliga kunder pågår framgångsrikt, och vi ser en
försiktig optimism vad gäller kommande volymutvecklingen för Circular Insurance
under 2023, främst beroende på kontrakt med nya kunder, men också relaterat till en
generell återhämtning av volymer från befintliga kunder.
Inom affärsområdet Re:Commerce har fokus under det första kvartalet varit att optimera
affärsmodellen avseende försäljning och prissättning mot kund, men inte minst
att optimera och förbättra inflödet och val av produkter. Vi finjusterar kontinuerligt
våra interna processer och flöden för att nå en mer stabil och skalbar modell.
För att förbättra lönsamheten har vi tagit aktiva beslut att optimera produktmixen
under kvartalet vilket i kombination med en utmanande marknad har lett till en
försvagad försäljning. En framtida förbättrad produktmix och stabilare inflöden ger
en inte oväsentlig potential till att förbättra såväl försäljning som marginal.
Vårt tredje affärsområde, Consulting, som består av konsulter inom hållbarhet och
systemutveckling, har alltmer ökat sitt fokus på att på att aktivt bearbeta externa
kunder, och därmed utnyttja dom synergier som tydligt finns mellan affärsområdena.
Vi ser en stor potential framöver att integrera dessa tjänster i vårt totalerbjudande
för dom två andra affärsområdena.
GIAB har en lång historik av att leverera hållbarhetsdata i form av de besparingar som
genereras av den affär och samarbeten vi har med våra samarbetspartners. Vi levererar
data för att visa att återbruk har en effekt samt för att konkret visa att det är ett effektivt
verktyg för företag att minska sin miljöpåverkan.
Med kommande rapporteringskrav från EU-direktivet CSRD samt andra direktiv så
som Green Claims kommer det ställas krav på att alla beräkningar som redovisas i årsredovisningar
eller i marknadsföringssammanhang ska baseras på robusta modeller
med accepterade antaganden.
Under det senaste året har GIAB utvecklat en unik modell som beräknar hållbarhetsdata
på ett mer korrekt sätt än de beräkningar som använts generellt inom handeln
idag. Det är en modell som möjliggör beräkningar av miljöbesparingar på alla produkttyper
och levererar data från internationellt godkända LCA-databaser. Modellen
utgår från vedertagna antaganden inom nationalekonomin samt tar hänsyn till den
miljöpåverkan som är en del i återbruksprocessen.
Efter att besparingsprogrammet genomförts i sin helhet, omfattande ca 20 miljoner
kronor på årsbasis, så är nu vårt fulla fokus riktat mot försäljning, bruttomarginal
och likviditet.
Vi kommer under det andra kvartalet 2023 att fokusera på:
- Circular Insurance kommer fortsatt att fokusera på ökade volymer som ett resultat av det intensiva arbete som gjorts under det första kvartalet. Detta kommer att genereras från såväl befintliga som nya kunder.
- Re:Commerce kommer att fortsatt fokusera på:
- Utvärdering av produktkategorier och produktgrupper
- Förbättra inflödena som en konsekvens av produkt- och leverantörsval
- Försäljningstillväxt med stöd av produktval och tydligare optimering av försäljningskanal,
- Förbättra bruttomarginalen med stöd av produktmix, prismodell och försäljningskanal
- Smärre organisationsförändringar för att stödja processerna
- Consulting fortsätter bearbeta kunder, nya som befintliga, med målet att uppnå tillväxt under andra kvartalet.
Sammantaget är vår bedömning fortsatt att positivt kassaflöde kommer att uppnås
under tredje kvartalet 2023.”