07:10:19 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-13 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 Ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2024-05-16 Årsstämma 2024
2024-05-16 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-19 Ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2023-05-17 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-17 Årsstämma 2023
2023-02-17 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 Ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2022-05-18 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-18 Årsstämma 2022
2022-02-25 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-26 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-27 Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorEnergi & Miljö
IndustriMiljö & Återvinning
Godsinlösen Nordic levererar helhetslösningar för att hantera returer och reklamationer åt e-handlare, producenter och distributörer. Bolaget har en egenutvecklad mjukvara som möjliggör spårbarhet och datainsamling av returer. Datan ger underlag för klimatberäkningar, konsumentbeteende och transaktionsinformation. Störst verksamhet återfinns inom Norden. Bolaget grundades 2012 och har sitt huvudkontor i Staffanstorp.
2023-02-17 08:30:00

Godsinlösen Nordic AB (“GIAB”) offentliggör idag Bokslutskommuniké för 2022. Bokslutskommunikén finns tillgänglig som bifogad fil samt via följande länk: https://www.giabnordic.se/finansiell-information/

Q4 2022 (2022-10-01 till 2022-12-31)

  • Rörelsens intäkter minskade med 18,7 % till 34,9 (43,3) MSEK
  • Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster (EBIT) uppgick till -8,6 (-14,3) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på -24,5 (-33,0) %
  • Resultatet efter skatt uppgick till -16,4 (-11,5) MSEK, vilket gav en nettomarginal på -46,9 (-26,4) %
  • Resultatet efter skatt per aktie uppgick till -1,04 (-0,73)

Q1 – Q4 2022 (2022-01-01 till 2022-12-31)

  • Rörelsens intäkter minskade med 16,8 % till 148,7 (178,8) MSEK
  • Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster (EBIT) uppgick till -27,6 (-36,0) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på -27,2 (-20,1) %
  • Resultatet efter skatt uppgick till -39,8 (-29,4) MSEK, vilket gav en nettomarginal på -26,7 (-16,4) %
  • Resultatet efter skatt per aktie före och efter utspädning uppgick till -2,53 (-1,87) SEK
  • Koncernens likvida medel uppgick till 14,4 (49,4) MSEK per utgången av perioden. Därutöver hade koncernen outnyttjade kreditlöften om 10,0 (10,0) MSEK
  • Koncernens soliditet uppgick till 25,6 (60,8) % per utgången av perioden
  • Koncernens kassaflöde för perioden uppgick till -35,0 (47,9) MSEK, varav kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till –31,8 (-25,6) MSEK
  • Styrelsen föreslår, till ordinarie bolagsstämma den 17 maj 2023, att ingen utdelning lämnas.


Väsentliga händelser under Q4 (2022-10-01 till 2022-12-31)

  • Genomfört besparingsprogram, relaterat till personalnedskärningar i Staffanstorp, Stockholm och Oslo samt därtill hörande reduktion av lokalyta.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Bolaget har ansökt om skatteanstånd enligt Skatteverkets regler. Skatteanståndet avser nio perioder och motsvarar totalt ca 16 miljoner kronor, med hittills beviljade skatteanstånd om 11 miljoner kronor, vilket innebär ett likviditetstillskott vid utnyttjande.


VD Christian Jansson: Besparingsprogram genomfört och fokus framåt

“Det fjärde kvartalet 2022 har fortsatt varit utmanande, dock med ett väl genomfört besparingsprogram, organisationsförändringar, och fokus på befintliga och nya kundrelationer.

Bolagets två affärsområden, Circular Insurance och Re:Commerce, belastas fortfarande av förändrade beteendemönster vilket medfört att vi under det fjärde kvartalet har ett mönster likt det andra och tredje kvartalet: färre försäkringsärenden inom Circular Insurance och en obalans mellan inflöde och våra kunders efterfrågan på elektronikprodukter inom Re:Commerce.

Rådande oroligheter i omvärlden och det allt kärvare ekonomiska klimatet, har generellt sett en negativ påverkan på konsumtionen och skapar en osäkerhet i våra kunders agerande.

Inom affärsområdet Circular Insurance har vi som tidigare nämnt noterat ett förändrat kundbeteende som påverkar oss negativt. Under verksamhetsåret 2019 uppgick antalet skadeärenden på mobiltelefoner till cirka 60 000 enheter, vilket skall jämföras med dagens cirka 30 000 enheter. En halvering av antalet ärenden som i omsättning motsvarar i runda tal 100 miljoner kronor. Vår bedömning efter kontinuerliga samtal med försäkringsbolagen utmynnar i en förklaring av volymnedgången i två lika delar; kunders beteendemönster som följd av pandemin, dyrare telefoner och alternativa försäkringslösningar - samt en lika stor påverkan relaterat till den nya skaderegleringsprocess som vår modell inneburit för försäkringsbolagen, med minskade antal skadeärenden och en väsentlig besparing som följd.

Vi har sålunda samsyn med försäkringsbolagen kring orsaken till den negativa volymutvecklingen, men inte minst en bekräftelse av hur väl modellen fungerar, dvs att återbruka skadade telefoner via försäkringsbolagen.

Vårt pilotprojekt mot produktförsäkringsbolag i Norge som startade under det tredje kvartalet utvecklas väl, och ger oss samtidigt en god förhoppning av att kunna lansera detta på fler marknader i Norden. Under slutet av det fjärde kvartalet undertecknades ett nytt avtal med ett försäkringsbolag på den svenska marknaden avseende cirkulär skadereglering.

Vi ser en försiktig optimism vad gäller volymutvecklingen för Circular Insurance under 2023, och inte minst för de två senare kvartalen. Detta främst beroende på kontrakt med nya kunder, men också relaterat till en början på en generell återhämtning av volymer.

Affärsområdet Re:Commerce är delvis fortsatt tyngt av störningar i leverantörskedjor även om en svag förbättring har noterats under det fjärde kvartalet. Ökat fokus på kundbearbetning har varit framgångsrikt och ett flertal intressanta kunder har tillkommit, vilket också stödjer volym- och produktkategorimålen.

En anpassning av verksamheten under det fjärde kvartalet har inneburit en del organisationsförändringar med minskad personal som följd, mindre lokaler med en effektiviserad inköps- och logistikprocess samt utvärdering av befintlig prissättningsmodell, allt sammantaget för att stödja en marginalförbättring.

Media och den offentliga debatten har under senare tid alltmer börjat uppmärksamma den cirkulära affärsmodellen som en nödvändig och avgörande faktor för vår gemensamma framtid, och GIAB:s affärsmodell och kunderbjudande är en tydlig del av denna lösning.

De senaste kvartalens negativa utveckling har utmanat och påverkat alla som har en koppling till bolaget. Samtidigt har det gett oss möjligheten att utveckla vår affär och inte minst anpassa verksamheten till rådande förutsättningar.

Det besparingsprogram som vi annonserade i det tredje kvartalet med en årlig besparingspotential om cirka 15-17 miljoner kronor, med start från den 1 januari 2023, har genomförts i sin helhet. Vår bedömning är att den slutliga besparingen på årsbasis når ca 20 miljoner kronor.

Det skall i detta sammanhang förtydligas att vi med denna åtgärd fortsatt har möjligheter att växa under 2023 enligt plan inom affärsområdena utan att addera ytterligare resurser, villket också stöds av effektivisering och systemstöd.

Vi står även idag med samma övertygelse som tidigare att vårt syfte att driva verksamheten med nuvarande inriktning och affärsmodell är det rätta. Vår ambition att hjälpa våra kunder att bli en del av den cirkulära ekonomin är vårt hjärta, och med besparingsprogrammet väl genomfört står vi rustade för att fokusera hårdare på att utveckla den kommersiella affären.

Vi kommer under det första kvartalet 2023 att fokusera på:

  • Re:Commerce kommer att fokusera på inflödet, öka omsättningshastigheten från lager till försäljning, samt fortsatt förbättra marginalerna
  • Circular Insurance kommer att med nytillkomna kunder och en början till återhämtning av tidigare tappade volymer konsekvent se ökade volymer, dock i blygsam omfattning under första kvartalet
  • Consulting fortsätter bearbeta kunder, nya som befintliga, och kommer att se en god tillväxt under första kvartalet.

Sammantaget är vår bedömning att positivt kassaflöde kommer att uppnås under tredje kvartalet 2023.”