Tisdag 26 November | 04:46:03 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-05-19 - Årsstämma
2025-05-16 08:30 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-13 08:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-16 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2023-05-17 - Årsstämma
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2022-05-18 - Årsstämma
2022-05-18 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-25 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-26 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-27 - Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorEnergi & Miljö
IndustriMiljö & Återvinning
Godsinlösen Nordic levererar helhetslösningar för att hantera returer och reklamationer åt e-handlare, producenter och distributörer. Bolaget har en egenutvecklad mjukvara som möjliggör spårbarhet och datainsamling av returer. Datan ger underlag för klimatberäkningar, konsumentbeteende och transaktionsinformation. Störst verksamhet återfinns inom Norden. Bolaget grundades 2012 och har sitt huvudkontor i Staffanstorp.
2024-02-13 09:00:00

Samarbetet mellan Godsinlösen Nordic AB (”GIAB”) och Electrolux Hemprodukter AB fortsätter. Nya avtalen gäller butiker samt e-handel i både Sverige och Norge och innefattar returhantering och återbruk av vitvaror och hushållsprodukter via GIAB:s Re:Commerce-tjänst.

”För Electrolux är samarbetet med GIAB en del i vår strävan att bli än mer hållbara och att minska utsläppen av växthusgaser, och att anpassa sig till ett förändrat klimat och begränsade naturresurser. Därför driver vi vår verksamhet mot cirkulära affärsmodeller som främjar resurseffektivitet, minskad användning av farliga kemikalier samt en minskning av mängden avfall. Den cirkulära ekonomin ökar i betydelse och därmed ökar behovet av återvinningslösningar. Det här är ett exempel på det” – säger Annika Kühner, Hållbarhetsspecialist på Electrolux Hemprodukter AB.
 
”Vi är glada för det fortsatta förtroendet från Electrolux med nya avtal för marknaderna i Sverige och Norge. Med våra återbrukstjänster kommer vi att bistå med praktisk hantering, återförsäljning och generering av robust hållbarhetsdata vilket gör dem väl rustade att leverera enligt de ökade kraven på hållbarhetsrapportering” – säger Christer Persson, VD på GIAB. 
 
De produkter som levereras till GIAB har skador som påverkar säljbarheten, antingen genom skador på förpackningen eller skador på produkten som ej påverkat dess funktion. Efter genomförd inventering, rekonditionering och värdering, läggs produkterna ut till ny försäljning genom GIAB:s egna försäljningskanaler (Returhuset.se, Returhuset.no, Tradera, CDON Marketplace, Blocket samt GIAB:s egna fysiska butik, Returhuset). 
 
Produkterna kommer hanteras i GIAB:s egenutvecklade plattform, Circular Platform™, som innebär löpande rapportering av miljöpåverkan och besparing i koldioxid och avfall till Electrolux Hemprodukter. Circular Platform™ möjliggör mätbarhet och datainsamling vilket bidrar till att effektivisera processen att kommersiellt återföra varor till konsument genom såväl fysiska som digitala kanaler.