Fredag 27 December | 15:16:30 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-05-19 N/A Årsstämma
2025-05-16 08:30 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-13 08:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-16 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2023-05-17 - Årsstämma
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2022-05-18 - Årsstämma
2022-05-18 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-25 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-26 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-27 - Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorEnergi & Miljö
IndustriMiljö & Återvinning
Godsinlösen Nordic levererar helhetslösningar för att hantera returer och reklamationer åt e-handlare, producenter och distributörer. Bolaget har en egenutvecklad mjukvara som möjliggör spårbarhet och datainsamling av returer. Datan ger underlag för klimatberäkningar, konsumentbeteende och transaktionsinformation. Störst verksamhet återfinns inom Norden. Bolaget grundades 2012 och har sitt huvudkontor i Staffanstorp.
2024-11-14 08:30:00

Godsinlösen Nordic AB (“GIAB”) offentliggör idag delårsrapport för det tredje kvartalet 2024. Delårsrapporten finns tillgänglig som bifogad fil samt via följande länk: https://www.giabnordic.se/investor-relations

Q3 2024 (2024-07-01 till 2024-09-30)

  • Rörelsens intäkter minskade med 3,8 % till 38,5 (40,0) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 1,0 (-2,3) MSEK vilket gav en rörelsemarginal på 2,6 (-5,8) %
  • Resultatet efter skatt uppgick till 0,8 (-2,5) MSEK, vilket gav en nettomarginal på 2,2 (-6,4) %
  • Resultatet efter skatt per aktie uppgick till 0,05 (-0,16) SEK
  • Koncernens likvida medel uppgick till 1,5 (7,0) MSEK vid utgången av kvartalet. Därutöver hade koncernen outnyttjade kreditlöften om 5,3 (10,0) MSEK
  • Koncernens soliditet uppgick till -23,8 (-2.2) % vid utgången av kvartalet
  • Koncernens kassaflöde för perioden uppgick till -1,6 (2.3) MSEK, varav kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1,7 (3,8) MSEK

 
Väsentliga händelser under Q3 (2024-07-01 till 2024-09-30)

  • Verksamheten flyttade till nyrenoverade lokaler i Malmö med en total yta på 1 500 m2, att jämföra med tidigare 4 500 m2.
  • Butiken i Staffanstorp stängdes den 31 augusti och har ersatts av huvudsakligen e-handel, främst returhuset.se.
  • Returhuset Pop-up’ lanserades i Skogås för att sälja produkter från en branddrabbad butik. Försäljningen av detta parti förväntas vara slutförd under det fjärde kvartalet 2024.


 Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Ny organisationsstruktur har lanserats som tydligare speglar vår strategiska inriktning med ökat fokus på försäljning
  • Relansering av webbplats, giabnordic.se, med en förbättrad struktur och tydligare information om våra tjänster inom cirkulär produkthantering och hållbarhetrapportering.
  • Per Abrahamsson har anställts som CFO för GIAB med start oktober. Han kommer närmast från rollen som interim Head of Global Business Controll för Polypeptide Group.
  • I september i år sade SEB upp bolagets checkkredit för omförhandling per den 31 december 2024 . Parterna är nu överens om en ny checkkredit om 10 MSEK med början den 1 januari 2025.


VD Christer Persson har ordet

Koncernen
Vi har under det tredje kvartalet genomfört ett framgångsrikt samarbete med Länsförsäkringar Uppsala gällande hantering och försäljning av produkter från en brandskadad butik till-hörande Elgiganten. Vårt koncept med upphämtning, åtgärd och försäljning via Returhusets olika försäljningskanaler, både online och fysiskt, har fungerat mycket bra. Därtill lämnar vi en omfattande ekonomi- och hållbarhetsrapport som sammanfattar de viktigaste nyckeltalen för alla hanterade produkter.

Ett likartat ärende genomförs med Gjensidige i Sverige, där vi bistår försäkringsbolaget med hantering och försäljning av produkter i samband med en brand i en butik tillhörande POWER i Stockholm. Vi räknar med att kunna slutföra försäljningen av detta parti under det fjärde kvartalet.

Vi ser stora möjligheter att fortsatt utveckla våra tjänster mot försäkringsbolagen, som alltmer ser ett ökat behov av cirkulär skadereglering, där skadade produkter hanteras och åtgärdas för att sedan återföras till marknaden. Vi har pågående diskussioner med ett flertal försäkringsbolag hur vi tillsammans kan utveckla och förbättra dessa tjänster i såväl Sverige som i Norge.
 
Vårt kunderbjudande till våra tre kundgrupper: Försäkring, Handel och logistik samt Offentlig sektor är väl anpassat och understöds av digitaliserade processer som följer hela vår process - från första kontakt med produkt, under åtgärdsfas, försäljning, för att sedan avslutas med överlämnandet av en ekonomi- och hållbarhetsrapport.
 
Marknaden för returhantering och second hand visar en stadig tillväxt i flera europeiska länder, inte minst i Sverige, och stöds av både konsumenter och politiska initiativ. Allt fler konsumenter blir medvetna om miljöpåverkan från konsumtionsindustrin, och efterfrågar återbruk och second hand framför nykonsumtion. Tydligt är också att digitaliseringen driver på utvecklingen inom returhantering vilket öppnar upp för storskalig hantering. Möjligheten att återföra både skadade, returnerade och begagnade produkter till marknaden utvecklas kontinuerligt både vad gäller digitala plattformar och fysiska butiker. Vad som i slutändan driver utvecklingen framåt är att återbruk har blivit trendigt och socialt accepterat, särskilt bland yngre generationer.
 
Försäljningen för det tredje kvartalet minskade med 4 % i kombination med en förbättrad bruttomarginal om 3,0 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Koncernens normaliserade rörelsekostnader med hänsyn till omstruktureringsförändring motsvarar 36,7 MSEK för det tredje kvartalet och 41,4 MSEK för motsvarande period föregående år, vilket är en minskning med 4,7 MSEK. Det normaliserade rörelseresultatet (EBIT) för koncernen för det tredje kvartalet uppgick till 1,0 MSEK, vilket skall jämföras motsvarande period föregående år som uppgick till -2,3 MSEK, vilket är en förbättring om 3,3 MSEK.
 
Kassaflödet för det tredje kvartalet uppgick till -1,6 (2,3) MSEK, och likvida medel vid periodens utgång uppgick till 1,5 (7,0) MSEK. Därutöver har koncernen en beviljad checkräkningskredit om 10,0 (10,0) MSEK, varav utnyttjat belopp per utgången av perioden uppgick till 4,7 (0) MSEK. Vi har under det tredje kvartalet amorterat 2,1 MSEK på checkkrediten och därmed minskat utnyttjandet, vilket påverkar kassaflödet negativt för det tredje kvartalet med motsvarande belopp.
 
Vi ser en förbättrad likviditetssituation mot bakgrund av en ökad bruttomarginal och minskade rörelsekostnader. Genomförda besparingsprogram kommer att fortsatt stödja likviditeten under kommande kvartal, och med full effekt fr o m den 1 januari 2025.
 
Malmö – Stockholm – Oslo
Vi har under september tagit beslutet att fortsatt vara etablerade i Stockholm, i mindre lokaler och till en betydligt lägre kostnad. Ambitionen har varit att anpassa ”kostymen” efter vår finansiella förmåga, samtidigt som vi ser en stor servicenytta för våra kunder av att vara etablerade i Malmö, Stockholm och Oslo. Vi har en nu etablerat en sund och hållbar struktur som kommer att vara fullt skalbar med ett tydligt erbjudande och väl integrerat i vår modell.
 
I samband med att vi avvecklade vår fysiska butik i Staffanstorp, så har vi parallellt utvecklat Returhuset genom ett pop-up koncept, vilket gör det möjligt för butiken att vara helt mobil och kan öppna med kort varsel där behov finns. Returhuset.se fortsätter vara vårt huvudsakliga hem för de produkter vi återför till marknaden. Utöver vår egen webbshop finns Returhuset idag även representerat på digitala marknadsplatser så som Tradera, Blocket, Fyndiq och CDON.
 
Nästa steg
Under det fjärde kvartalet kommer vi att stärka vårt kundfokus genom att sammanföra våra tre affärsområden till en gemensam försäljningsorganisation. Vi vill förenkla och förtydliga vårt erbjudande för samtliga kundgrupper, oavsett om det är Försäkringsbolag, Handel och logistik eller Offentlig sektor.
 
Positivt är att bankfinansieringen i form av vår checkkredit om 10 MSEK är åter på plats efter årsskiftet i sin nuvarande form, sedan SEB åter förlängt avtalet.
 
Nu har vi omstrukturerat stora delar av verksamheten, vilket medfört ökad bruttomarginal, lägre rörelsekostnader och ett stabilare kassaflöde. Fokus är nu att växa med befintliga kunder, samt att skapa nya affärer – helt enkelt att öka försäljningen.