05:51:12 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-13 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 Ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2024-05-16 Årsstämma 2024
2024-05-16 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-19 Ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2023-05-17 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-17 Årsstämma 2023
2023-02-17 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 Ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2022-05-18 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-18 Årsstämma 2022
2022-02-25 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-26 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-27 Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorEnergi & Miljö
IndustriMiljö & Återvinning
Godsinlösen Nordic levererar helhetslösningar för att hantera returer och reklamationer åt e-handlare, producenter och distributörer. Bolaget har en egenutvecklad mjukvara som möjliggör spårbarhet och datainsamling av returer. Datan ger underlag för klimatberäkningar, konsumentbeteende och transaktionsinformation. Störst verksamhet återfinns inom Norden. Bolaget grundades 2012 och har sitt huvudkontor i Staffanstorp.
2021-12-20 15:00:00

Godsinlösen Nordic AB (”GIAB” eller ”Bolaget”) och Bagaren och Kocken AB, ett av Sveriges ledande e-handelsbolag inom köksutrustning har kommit överens om att utöka samarbetet gällande GIABs erbjudande inom cirkulär returhantering.

GIAB har sedan år 2020 erbjudit möjligheteten för e-handelsbolag att bli cirkulära i sin returhantering genom affärsområdet Re:Commerce. I takt med en växande e-handelsmarknad och en konstant returgrad växer produktsvinnet och skapar därmed både ekonomisk förlust samt skada till vår miljö och klimat. Enligt en rapport från Samhall uppskattas det att närmare 40% av returerna kasseras inom e-handel. Genom Re:Commerce kan e-handelsbolagen ta vara på kasserade produkter samt bli hållbara i sina produktflöden.
 
GIAB har sen ett halvår tillbaka samverkat i ett pilotprojekt med Bagaren och Kocken där GIAB tar hand om rekonditioneringen och återförsäljningen gällande delar av deras kasserade retursortiment. De rekonditionerade produkterna säljs via GIABs e-handelskanal Returhuset, primärt genom returhuset.se. Pilotprojektet har löpt väl ut och samarbetet utökas nu med ett större retursortiment och därmed en större affärsvolym. Samarbetet kommer även innefatta rapporterad hållbarhetsdata via GIAB Circular Platform gällande bland annat sparat koldioxidutsläpp och elektronikavfall som kommer summeras i en månatlig hållbarhetsrapport till Bagaren och Kocken.