Tisdag 26 November | 06:32:59 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-05-19 - Årsstämma
2025-05-16 08:30 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-13 08:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-16 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2023-05-17 - Årsstämma
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning GIAB 0.00 SEK
2022-05-18 - Årsstämma
2022-05-18 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-25 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-26 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-27 - Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorEnergi & Miljö
IndustriMiljö & Återvinning
Godsinlösen Nordic levererar helhetslösningar för att hantera returer och reklamationer åt e-handlare, producenter och distributörer. Bolaget har en egenutvecklad mjukvara som möjliggör spårbarhet och datainsamling av returer. Datan ger underlag för klimatberäkningar, konsumentbeteende och transaktionsinformation. Störst verksamhet återfinns inom Norden. Bolaget grundades 2012 och har sitt huvudkontor i Staffanstorp.
2023-08-28 14:00:00

Godsinlösen Nordic AB ("GIAB") fördjupar sitt pågående samarbete med Tre Kronor Försäkring AB ("Tre Kronor") för en hållbar skadereglering av mobiltelefoner. Samarbetet fördjupas genom att Tre Kronor ansluts till GIAB:s tjänst Mobilcirkeln®. Detta innebär att de telefonskador som omfattas av Tre Kronors försäkringar kommer att hanteras av GIAB där telefonerna kommer att repareras och återföras till försäkringstagare.

Genom tjänsten Mobilcirkeln® förlänger GIAB livet på försäkrade och skadade telefoner och kan på så sätt bidra till att värdefulla resurser återbrukas i stället för att bli avfall. Idag är cirka 50 procent av de globala klimatutsläppen och 90 procent av förlusten av biologisk mångfald kopplade till produktion av nya produkter. Genom att reparera i stället för att köpa nytt minskar därmed de utsläppen. Med cirkulär ekonomi som grund bidrar vårt samarbete till halva lösningen på klimatkrisen.
 
“Samarbetet med Tre Kronor är en viktig del i vårt engagemang mot en hållbar framtid och en produktion och konsumtion anpassad till planetens gränser. Cirkulär ekonomi handlar om att förlänga livslängden på det som producerats och återanvända produkter och material så många gånger som möjligt. Detta bidrar till ett minskat behov av nya resurser, minskat tryck på den biologiska mångfalden, minskade avfallsflöden – och viktigast av allt – minskade klimatutsläpp”, säger Andreas Anderholm Pedersen, hållbarhetschef på GIAB.
 
En viktig del i samarbetet handlar om att GIAB förser Tre Kronor med data som samlas in för alla registrerade ärenden, vilket möjliggör att de kan leverera hållbarhetsrapporter med data och information om samarbetets positiva miljöeffekter. På så sätt tydliggörs hur Tre Kronors försäkringstagare är med och främjar en mer hållbar värld genom att trasiga telefoner skickas in och får ett nytt liv. Utöver den positiva miljöeffekt detta skapar visar GIAB:s månadsvisa kundundersökningar över 90 procent kundnöjdhet från de försäkringstagare som tagit del av processen.
 
Om Mobilcirkeln®.
Inom GIAB:s affärsområde Cirkulär Skadeservice hanteras en mängd olika produkter. Det största inflödet är elektronik varav merparten består av mobiltelefoner. Tjänsten som behandlar mobiltelefoner kallas för Mobilcirkeln®. Utgångspunkten i Mobilcirkeln® är ett standardiserat förfarande för skadade, stulna och förlorade telefoner. Tillsammans med både lokala och globala samarbetspartners erbjuder GIAB en ”one stop shop”-lösning med fokus på hållbarhet, kundnöjdhet, digitalisering, sänkt skadekostnad och optimering av försäkringsprodukten.
 
Mobilcirkeln® baseras på en lika-för-lika princip som innebär att försäkringstagare får en reparerad telefon tillbaka i samma modell och samma prestanda i stället för kontantersättning som vanligtvis betalas ut av försäkringsbolaget. Lika-för-lika principen innebär en stor ekonomisk besparing för försäkringsbolagen i kombination med stora miljövinster.