Lördag 23 November | 01:27:10 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-11-20 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-20 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-10 - Årsstämma
2025-05-23 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-03-17 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-21 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-21 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-12 - X-dag ordinarie utdelning GOTL A 9.80 SEK
2024-06-12 - X-dag ordinarie utdelning GOTL B 9.80 SEK
2024-06-11 - Årsstämma
2024-05-22 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-20 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-21 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-02 - X-dag ordinarie utdelning GOTL A 8.20 SEK
2023-06-02 - X-dag ordinarie utdelning GOTL B 8.20 SEK
2023-06-01 - Årsstämma
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-21 - Bokslutskommuniké 2022

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriResor & Fritid
Gotlandsbolaget är verksamma inom rederibranschen. Bolaget investerar, förvaltar och förfogar över ett brett bestånd av fartyg som används för både transport av gods, samt för dagliga turer till och från Gotland från fastlandet samt till Nynäshamn och Rostock. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden. Bolaget grundades 1865 och har sitt huvudkontor i Visby, Gotland.
2022-11-23 09:10:00

Gotlandsbolaget kommunicerade den 3 november att avtal ingåtts om försäljning av tre tankfartyg. Fartygen är nu levererade till sin nya ägare och därmed har Gotlandsbolaget avyttrat alla tankers i serien Gotland Class.

Gotlandsbolaget har levererat tankfartygen M/T Gotland Aliya, M/T Gotland Sofia samt M/T Gotland Marieann till sin nya ägare.

Gotlandsbolaget har tidigare informerat om dess försäljningar av M/S Valentine samt M/T Gotland Carolina. I och med leveransen av M/T Gotland Aliya, M/T Gotland Sofia samt M/T Gotland Marieann har Gotlandsbolaget sålt samtliga fartyg inom den egna serien Gotland Class.

”Försäljningen av tankfartygen är ett naturligt steg i vår strategi. Vi har för avsikt att fokusera än mer på industriell sjöfart och infrastruktur. Inom passagerarfartyg presenterade vi nyligen planerna på en vätgasdriven katamaran, Gotland Hydrocat, som vi arbetar för att ta i drift senast 2030”, kommenterar Håkan Johansson VD Gotlandsbolaget.