Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Resor & Fritid |
Gotlandsbolaget har tidigare informerat om avsikten att sälja HSC Gotlandia II och nu är fartyget sålt.
Gotlandsbolaget har tidigare informerat att man haft för avsikt att sälja eller chartra ut HSC Gotlandia II efter att Destination Gotland återlämnat fartyget. HSC Gotlandia II sattes i trafik 2006 efter leverans från italienska Fincantieri. Destination Gotland har använt fartyget i Gotlandstrafiken, främst mellan Visby, Nynäshamn och Västervik. Gotlandsbolaget har nu sålt fartyget.
”Vi är glada att Gotlandia II fått nya ägare. För Gotlandsbolaget innebär det fortsatt fokus på våra större fartyg, men också vårt arbete med att utveckla nästa generations fartyg.” säger Håkan Johansson VD Gotlandsbolaget.
Idag drivs Gotlandstrafiken huvudsakligen med tre Ro-Paxfartyg. M/S Visby och M/S Gotland levererades 2019 och byggdes i Guangzho, Kina. Båda fartygen är utrustade med dual fuel-maskiner och kan därför drivas med flytande naturgas, flytande biogas eller diesel. Genom att välja mer hållbara drivmedel kan utsläppen minskas markant. Det tredje fartyget som är inplanerat i Gotlandstrafiken för 2023 är M/S Drotten. Även hon byggdes i Guangzhou, Kina.
Arbetet med att utveckla nästa generations fartyg pågår. År 2021 lanserades fartygskonceptet Gotland Horizon och 2022 lanserades Gotland Horizon X, världens första storskaliga katamaran som kan drivas på vätgas. Framdriften i båda fartygen bygger på gasturbiner, vilka även kan drivas med flera typer av fossilfria bränslen, som metanol, e-metanol eller biogas (LBG). Målet är att minst ett av de nya fartygen ska vara i drift 2030.
Gotlandia II är sålt till grekiska köpare och kommer att gå i trafik i den grekiska övärlden.