Lördag 23 November | 01:38:10 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-11-20 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-20 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-10 - Årsstämma
2025-05-23 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-03-17 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-21 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-21 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-12 - X-dag ordinarie utdelning GOTL A 9.80 SEK
2024-06-12 - X-dag ordinarie utdelning GOTL B 9.80 SEK
2024-06-11 - Årsstämma
2024-05-22 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-20 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-21 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-02 - X-dag ordinarie utdelning GOTL A 8.20 SEK
2023-06-02 - X-dag ordinarie utdelning GOTL B 8.20 SEK
2023-06-01 - Årsstämma
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-21 - Bokslutskommuniké 2022

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriResor & Fritid
Gotlandsbolaget är verksamma inom rederibranschen. Bolaget investerar, förvaltar och förfogar över ett brett bestånd av fartyg som används för både transport av gods, samt för dagliga turer till och från Gotland från fastlandet samt till Nynäshamn och Rostock. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden. Bolaget grundades 1865 och har sitt huvudkontor i Visby, Gotland.
2023-02-16 17:04:00

Efter att Destination Gotland återlämnar HSC Gotlandia II till Gotlandsbolaget, avser man nu sälja eller hyra ut fartyget.

HSC Gotlandia II sattes i trafik 2006 efter leverans från italienska Fincantieri. Destination Gotland har använt fartyget i Gotlandstrafiken, främst mellan Visby, Nynäshamn och Västervik. Nu när HSC Gotlandia II inte längre används i trafiken, lämnas hon tillbaka till ägaren Gotlandsbolaget.

Destination Gotland använder tre stora Ro-Paxfartyg till Gotlandstrafiken nu, och har därmed återlämnat Gotlandia II till Gotlandsbolaget. Då vi arbetar med utvecklingen av våra vätgasdrivna konceptfartyg, så ser vi inte att Gotlandia II har en roll att fylla inom koncernen längre” säger Håkan Johansson VD Gotlandsbolaget.

Håkan Johansson fortsätter ”Det är ett bra fartyg som var före sin tid och hon har tjänat Gotland väl. Vi tror att det finns goda möjligheter att hon har en roll att fylla hos något annat rederi nu när hon inte längre används i Gotlandstrafiken.”

Processen med att sälja eller hyra ut fartyget inleds omgående.