Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Resor & Fritid |
Andra kvartalet visar stabilitet i verksamheternas utveckling. Vi gläds extra av en positiv utveckling av antalet passagerare hos Destination Gotland under juni – en månad vi och den gotländska besöksnäringen arbetar för att utveckla. Dock påverkas resultatet negativt av etableringen av Go Nordic Cruiseline där vi har kostnader för lansering och etablering samt att intäkterna inte motsvarar våra förväntningar.
Kvartalet april-juni 2025
- Intäkterna uppgick till 961,1 MSEK (604,1), medan kostnaderna uppgick till -976,6 MSEK (-562,4). Jämfört med föregående år beror förändringarna främst på övertagandet av linjen Oslo-Köpenhamn från 31 oktober 2024, Go Nordic Cruiseline, vilket påverkat både intäkter och kostnader.
- Justerat rörelseresultat uppgick till -17,7 MSEK (27,3), motsvarande -7,1 SEK (10,9) per aktie. Etableringskostnader samt intäktsnivå i Go Nordic Cruiseline påverkar kvartalet negativt. Övriga verksamheter uppvisar ett förbättrat resultat jämfört med föregående år.
- Finansnettot uppgick till -13,4 MSEK (39,7) och påverkades negativt främst av orealiserade valutakursförändringar men även från lägre räntenivåer och lägre nivå på placeringar.
- Resultat efter skatt, inklusive realisationsresultat vid försäljningar, uppgick till -53,6 MSEK (55,1), motsvarande -21,4 SEK (22,0) per aktie.
Perioden januari-juni 2025
- Intäkterna uppgick till 1 569,7 MSEK (989,0), medan kostnaderna uppgick till -1 736,4 MSEK (-982,1). Jämfört med föregående år beror förändringarna främst på övertagandet av linjen Oslo-Köpenhamn, Go Nordic Cruiseline, vilket påverkat både intäkter och kostnader under perioden.
- Justerat rörelseresultat uppgick till -195,1 MSEK (-39,4), motsvarande -78,0 SEK (-15,8) per aktie. Fartygen Nordic Pearl och Nordic Crowns dockning och uppgradering under första kvartalet innebar att de var ur trafik. Utöver detta påverkar etableringskostnader och intäktsnivå i Go Nordic Cruiseline perioden negativt. Övriga verksamheter uppvisar ett förbättrat resultat jämfört med föregående år.
- Finansnettot uppgick till -96,2 MSEK (162,4) och påverkades negativt främst av orealiserade valutakursförändringar men även från lägre räntenivåer och lägre nivå på placeringar.
- Resultat efter skatt, inklusive realisationsresultat vid försäljningar, uppgick till -278,8 MSEK (92,3), motsvarande -111,5 SEK (36,9) per aktie.
Väsentliga händelser under och efter kvartalet
- Den 5 maj informerade Gotlandsbolaget om förändringar i ledning och styrelse, vilka vid denna rapports publicering är implementerade. Håkan Johansson tillträdde som vd för Destination Gotland med omedelbar verkan.
- I samband med årsstämman den 10 juni valdes styrelseledamot Lars Wedenborn till ny styrelseordförande och Ann-Marie Åström till vice ordförande. Peder Hammarskiöld nyvaldes till styrelseledamot.
- Den 7 juli tillträdde Björn Nilsson som vd för Gotlandsbolaget samt Håkan Johansson (tidigare vd Gotlandsbolaget) som vice vd.
- Gotlandsbolaget och Strawberry informerade den 7 juli om ett nytecknat samarbetsavtal. Sommaren 2026 blir Gotlandsbolagets hotell i Visby ett Quality Hotel.
Kommentar från VD
Ett stabilt kvartal, men påverkat av etablering av Go Nordic Cruiseline
Det justerade rörelseresultatet uppgick till -17,7 MSEK jämfört med 27,3 MSEK 2024. Som nämndes även i årets första kvartalsrapport för januari-mars bör jämförelser med 2024 göras med försiktighet, då förvärvet av Go Nordic Cruiseline har påverkan på såväl intäkter och kostnader som resultat. Värt att notera är även att Birka Gotlands verksamhet startades i slutet av första kvartalet 2024.
För våra verksamheter på Gotland och i Östersjön ser vi en stabil och positiv utveckling. Om första kvartalets passagerarsiffror var något avvaktande, så har andra kvartalet utvecklats positivt och vi ser det totala antalet passagerare på våra linjer öka, delvis tack vare en sen påsk. Extra glädjande, är att antalet passagerare hos Destination Gotland ökade med 4,5 procent under juni. Vi och den gotländska besöksnäringen arbetar tillsammans för att stärka de så kallade axelsäsongerna, och utveckling av junisiffrorna har stor påverkan på detta.
Resultatet för koncernen påverkas dock negativt av vår nya linje mellan Oslo och Köpenhamn. 2025 är ett år för etablering av Go Nordic Cruiseline och kvartalet innehåller bland annat lanseringskostnader för ett nytt varumärke. Vårt mål är att öka antalet passagerare, och även den genomsnittliga intäkten per passagerare. Antalet passagerare utvecklas i rätt riktning men intäktsnivån, framför allt avseende ombordförsäljningen, svarar inte upp mot våra förväntningar.
Liksom under första kvartalet, ser vi negativa orealiserade valutaförändringar vilket påverkar vårt resultat negativt.
Steg för steg mot lägre utsläpp
I maj togs de första spadtagen i byggnationen av den biogasanläggning vi investerat i utanför Eskilstuna. Destination Gotland har tecknat avtal om att köpa stora volymer biogas (LBG) från anläggningen, vilket kommer att motsvara cirka tio procent av Gotlandstrafikens drivmedelsbehov under tio års tid.
Förändringar i styrelsen
Lars Wedenborn valdes den 10 juni till ny ordförande. I samband med att jag skulle axla rollen som vd, ansåg såväl jag som övriga styrelsen att ordföranden bör vara en från huvudägarna oberoende person. Att Lars Wedenborn med sin bakgrund och erfarenhet valde att tacka ja, är mycket positivt för bolaget.
När vi ser framåt
Detta är den första kvartalsrapporten som släpps efter att jag tillträdde som vd den 7 juli. Fokus nu är såväl befintliga verksamheter som möjliga framtida förvärv.
Etableringen av Go Nordic Cruiseline är central för koncernen. Vi börjar se effekt av den uppgradering av fartygen som gjordes under första kvartalet och lanseringen av det nya varumärket. Analyser av målgrupper och utbudet ombord pågår för att ytterligare utveckla affären.
I början av sommaren tog vi emot beskedet att regeringen kommit med ett förslag på reviderad tonnageskatt i Sverige - ett viktigt steg för svensk rederinäring. Extra glädjande för oss, är att Gotlandstrafiken inkluderas. Vi analyserar nu förslaget i sin helhet.
Utöver utvecklingen av de befintliga verksamheterna, kommer vi nu att fortsätta på den inslagna strategin och analysera expansionsmöjligheter och förvärv inom passagerarsjöfart. Arbetet med att ställa om vår trafik och vara en drivande kraft inom sjöfarten för att sänka sina utsläpp är också en viktig del i vårt utvecklingsarbete.
Björn Nilsson, vd Gotlandsbolaget