Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Industri |
Industri | Fordon |
Fjärde kvartalet 2024
- Försäljningsvolymen ökade med 21,0 procent till 130,3 kton (107,7) och nettoomsättningen ökade till 6 184 MSEK (4 967).
- Justerat rörelseresultat ökade till 324 MSEK (245).
- Justerat rörelseresultat per ton ökade till 2,5 kSEK (2,3).
- Rörelseresultatet ökade till 276 MSEK (245) och inkluderade jämförelsestörande poster om -48 MSEK (-).
- Periodens resultat ökade till 175 MSEK (108).
- Resultat per aktie efter utspädning ökade till 1,67 SEK (1,01).
- Justerat kassaflöde före finansieringsverksamheten uppgick till -905 MSEK (693).
- Totala klimatutsläppen per ton (scope 1+2+3) minskade till 7,8 ton CO2e/ton (8,5).
- Andelen inköpt återvunnet aluminium ökade till 45,4 procent (43,6).
Januari-december 2024
- Försäljningsvolymen ökade med 9,2 procent till 505,8 kton (463,2) och nettoomsättningen ökade till 23 506 MSEK (22 518).
- Justerat rörelseresultat ökade till 1 571 MSEK (1 536).
- Justerat rörelseresultat per ton uppgick till 3,1 kSEK (3,3).
- Rörelseresultatet uppgick till 1 523 MSEK (1 576) och inkluderade jämförelsestörande poster om -48 MSEK (40).
- Periodens resultat uppgick till 1 010 MSEK (1 010).
- Resultat per aktie efter utspädning ökade till 9,51 SEK (9,48).
- Justerat kassaflöde före finansieringsverksamheten uppgick till 63 MSEK (2 826).
- Finansiella nettoskulden uppgick till 4 292 MSEK per 31 december 2024 (2 741 MSEK per 31 december 2023), vilket motsvarar 1,8 gånger justerad EBITDA (1,1 gånger per 31 december 2023).
- Totala klimatutsläppen per ton (scope 1+2+3) minskade till 7,5 ton CO2e/ton (8,4).
- Andelen inköpt återvunnet aluminium ökade till 46,2 procent (41,6).
- Styrelsen föreslår en utdelning med 3,20 SEK (3,00) per aktie, motsvarande 34 procent (32) av årets resultat.
Kommentarer från Gränges VD Jörgen Rosengren:
Ökande tillväxt
Under det fjärde kvartalet ökade kundernas efterfrågan inom de flesta marknader jämfört med föregående år. Våra försäljningsinsatser fortsatte också att ge resultat. Försäljningen till fordonskunder var stabil i Europa, minskade i USA men ökade i Asien tack vare ökade marknadsandelar. Vi såg en betydande försäljningsökning till kunder inom HVAC, då en förestående regulatorisk ändring ledde till en ovanligt hög aktivitet i tillverkningen av HVAC-enheter i Nordamerika. Försäljningen till andra kundkategorier visade också en stark tillväxt, drivet av mer normala lagernivåer nedströms och en betydande ökning av marknadsandelar. Sammanfattningsvis bidrog samtliga regioner till en imponerande försäljningsvolymtillväxt på 21 procent, vilket lyfte vår försäljningsvolym för helåret till rekordhöga 506 kton.
Ett nytt kapitel för Gränges Asia
Starkast tillväxt uppnåddes i Asien. Det hade inte varit möjligt utan det framgångsrika slutförandet av förvärvet av produktionsanläggningen i Shandong, Kina, som tillför en kapacitet på 160 kton, och den snabba uppstarten av produktionen.
Vårt första mål var att nå break-even så snart som möjligt. För att uppnå detta drev vi på för att snabbt ta marknadsandelar inom produktsegment som har relativt låga marginaler. Med nuvarande försäljningsmix behövs en helårsförsäljning på cirka 90 kton för att täcka tillkommande fasta kostnader. Vi lyckades nå denna viktiga milstolpe redan under december, vår första faktureringsmånad. Jag är mycket stolt över hela teamets prestation, som även omfattar våra 600 nya kollegor.
Under 2025 siktar vi på att bibehålla uppnådd volym snarare än att öka den ytterligare. Istället kommer vi att fokusera på att sänka nivån för break-even genom att, optimera pris och mix, ta nya affärer med högre marginal och förbättra kostnadseffektiviteten. Genom dessa insatser kommer vi att arbeta mot målsättningen att förvärvet ska bidra till vinst per aktie under 2025.
Volym och produktivitet kompenserar för prispress
Vi fortsatte att leverera betydande kostnadsbesparingar inom inköp, metallhantering och bemanningsproduktivitet. I både USA och Europa kompenserade kostnadsbesparingarna tillsammans med den starka volymtillväxten mer än väl för påtaglig prispress. I Asien hade den tillkommande volymen ett break-even-resultat. För Gränges som helhet ökade rörelseresultatet med mer än 30 procent, vilket tog det justerade rörelseresultatet för helåret till 1 571 MSEK, vårt bästa någonsin.
Slutförande av första fasen av vår Navigate-plan: en stark grund
Under 2024 slutförde vi också den första fasen av vår Navigate-plan. Vi anser att vi har uppnått goda resultat under dessa tre år: justerat rörelseresultat och nettoresultat ökade med 60 procent respektive 70 procent i en utmanande marknad. Våra återvinningsvolymer har femdubblats och våra produkters klimatintensitet har minskat med 35 procent sedan 2017. Vårt fleråriga program för kapacitetsutbyggnad är så gott som slutfört och samtliga nya produktionstillgångar kommer att vara i full drift under andra halvåret 2025. Detta kommer att ta oss till en total årlig produktionskapacitet på 800 kton, 40 procent högre än 2021.
Vi är också glada att se en betydande ökning i vår medarbetarnöjdhet. Detta är ett resultat av stora investeringar i att skapa en säkrare och bättre arbetsplats, i ledarskapsutbildning på alla nivåer och i att stärka engagemanget i hela organisationen.
Siktar på ett förbättrat kassaflöde 2025
Blickar vi framåt har vi inga större planerade expansionsprojekt. Vår ambition är istället att öka nyttjandegraden, optimera pris och mix samt förbättra produktiviteten ytterligare. Detta kommer att bidra positivt till vårt kassaflöde. För 2025 räknar vi med investeringar på 700–800 MSEK, jämfört med över 1,3 miljarder SEK 2024. Även om den starka tillväxten under 2024 drev på uppbyggnaden av rörelsekapitalet förväntar vi oss inte en liknande effekt 2025. Vår ambition är att uppnå en betydligt bättre kassagenerering 2025 än 2024.
Fortsatt stark tillväxt förväntas under första kvartalet
I Asien räknar vi med att behålla den ytterligare försäljningsvolym som byggdes upp under det fjärde kvartalet, vilket motsvarar cirka 90 kton på helårsbasis. Denna volym kommer dock inte att bidra till rörelseresultatet, eftersom den når break-even med förvärvade fasta kostnader och aktuell pris/mix.
På jämförbar basis, exklusive den ytterligare försäljningsvolymen i Asien, förväntar vi oss att en dämpad efterfrågan kombinerat med något ökade marknadsandelar kommer att resultera i en medel ensiffrig procentuell volymtillväxt under det första kvartalet jämfört med 2024.
Vi förväntar oss prispress även fortsättningsvis. Dessutom förväntar vi oss att stigande priser på aluminiumskrot, förändringar i den kinesiska exportbeskattningen och löneinflation kommer att tynga rörelseresultatet. Vår ambition är att fortsätta kompensera för dessa effekter genom volymtillväxt, kostnadsreduktion och produktivitetsförbättring.
När vi ser tillbaka på 2024 har vi mycket att vara stolta över. För tredje året i rad uppnådde vi vårt bästa resultat någonsin såväl finansiellt som hållbarhetsmässigt. Vi vände till tillväxt som ökade under året. Vi gjorde ett transformativt förvärv i Asien och slutförde den första fasen av vår Navigate-plan. Kort sagt: vi gjorde vårt företag mycket starkare.
På Gränges säger vi ”people make the difference”. Detta var verkligen tydligt 2024. Jag känner mig hedrad att få leda detta fantastiska team. Jag vill tacka alla mina kollegor för deras engagemang och enastående arbete under 2024 och önska dem all lycka inför 2025.
Jörgen Rosengren, VD och koncernchef
Webbsänd presentation
VD Jörgen Rosengren och CFO Oskar Hellström presenterar Gränges bokslutskommuniké 2024 vid en webbsänd telefonkonferens torsdagen den 30 januari 2025 kl. 10.00.
Följ webbsändningen live via denna länk. För att ställa frågor i anslutning till presentationen, vänligen registrera dig här. Vid registreringen kommer telefonnummer och konferens-ID att tillhandahållas. Ring gärna upp ett par minuter innan webbsändningen startar. Presentationen görs på engelska.