Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Large Cap Stockholm |
Sektor | Industri |
Industri | Fordon |
Första kvartalet 2025
- Försäljningsvolymen ökade med 24 procent till 151,6 kton (122,0).
- Justerat rörelseresultat ökade till 409 MSEK (356) och justerat rörelseresultat per ton uppgick till 2,7 kSEK (2,9).
- Periodens resultat ökade till 261 MSEK (237) och resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,34 SEK (2,23).
- Operativt kassaflöde uppgick till 21 MSEK (-9).
- Avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 11,7 procent (11,9 per 31 december, 2024).
- Finansiella nettoskulden uppgick till 1,7x justerad EBITDA (1,8x per 31 december 2024).
- Exklusive Shandong uppgick de totala klimatutsläppen per ton (scope 1+2+3) till 7,6 ton CO2e/ton (7,4) och andelen inköpt återvunnet aluminium till 43,5 procent (45,5).
- Nya rörelsesegment etablerade – Gränges Americas, Gränges Asia och Gränges Europe.
Kommentar från Gränges VD Jörgen Rosengren: Lönsam tillväxt i en turbulent omvärld
Under det första kvartalet levererade Gränges stark volym- och vinsttillväxt under utmanande förhållanden i omvärlden. Efterfrågan var god inom HVAC, stabil inom Specialförpackningar och Övriga nischer, medan förutsättningarna inom Fordon fortsatt var svaga. Tack vare ökade marknadsandelar, god utveckling av verksamheten tillsammans med den nyligen utökade affären i Asien ökade vi försäljningsvolymen med 24 procent jämfört med föregående år.
Samtliga tre regioner bidrog till ökad försäljningsvolym och förbättrat resultat, vilket var mycket glädjande. I Gränges Americas ökade försäljningsvolymen med 8 procent, med stöd av god efterfrågan och fortsatt ökade marknadsandelar. Lönsamheten förbättrades tack vare högre försäljningsvolym, ökad produktivitet och förbättrad mix. I Gränges Asia ökade försäljningsvolymen med imponerande 81 procent, drivet av den nyligen utökade verksamheten och fortsatt ökade marknadsandelar inom applikationer som värmeväxlare för fordon, batterihöljen och kylplattor. Integrationen av vår nya fabrik i Shandong fortskred väl och möjliggjorde även nya affärer inom Övriga nischer. Ökad försäljningsvolym och högre produktivitet kompenserade mer än väl för prispress. I Gränges Europe ökade vi försäljningsvolymen med 4 procent tack vare nyförsäljning inom material för elbilar och Övriga nischer, trots en svag marknad. Tillsammans med fortsatta produktivitetsförbättringar bidrog detta till att kompensera för prispressen.
Totalt ökade det justerade rörelseresultatet med 15 procent till 409 MSEK, vårt bästa resultat för första kvartalet hittills. Det operativa kassaflödet var positivt trots säsongsmässig uppbyggnad av rörelsekapital och vissa återstående utgifter för de expansionsprogram vi nu slutför.
Sammantaget visade det första kvartalet återigen på styrkan i vår strategi och vår förmåga att genomföra den.
Bygga en ledare
Under 2024 slutförde vi den första fasen av vår Navigate-plan. Våra stora kapacitetsinvesteringar avslutades och utgör en stark grund för hållbar tillväxt. Vi går nu in i den andra fasen: att bygga en ledare. Vårt globala team fokuserar på att öka utnyttjandegraden, optimera pris och mix och ytterligare förbättra produktiviteten. Eftersom vi har gott om utrymme att växa inom vår kapacitet på 800 kton kan vi genomföra planen utan stora expansionsprojekt och därmed med lägre investeringar och bättre kassaflöde än tidigare. Centralt i planen är att säkerställa säkerhet, engagera våra medarbetare och fortsätta vår viktiga hållbarhetsresa mot netto-noll till 2040 tillsammans med våra kunder och partners.
Effekter av handelstullarna
De dramatiskt ökade globala handelstullarna skapar osäkerhet. Den direkta påverkan på vår verksamhet är dock begränsad. Vår regionaliserade produktion nära våra kunder gör Gränges motståndskraftigt. Även om ökade tullar på import av aluminium till USA driver upp våra råvaruinköp lokalt, förs denna kostnad vidare med hjälp av automatiska prissättningsprinciper i enlighet med branschpraxis.
På sikt kan tullar orsaka inflationstryck och försvaga efterfrågan bland konsumenter och inom industrin. Om det händer tror vi att den ökade flexibiliteten som vi har skapat under de senaste åren kommer hjälpa oss att hantera det. Vi kommer att fokusera på det vi kan kontrollera: ökade marknadsandelar, produktivitetsförbättringar och kostnadskontroll. Att Gränges inte har några större investeringar planerade bidrar också till flexibilitet.
Fortsatt förväntad stark volymtillväxt
I nuläget förväntar vi oss en god volymtillväxt under det andra kvartalet hjälpt av ökade marknadsandelar. Vi siktar på att behålla den ökade försäljningsvolymen på cirka 20–25 kton per kvartal från Shandong. För övriga enheter förväntar vi oss för närvarande en ensiffrig medelhög volymtillväxt. Precis som tidigare avser vi att kompensera prispress och kostnadsökningar med tillväxt och produktivitetsförbättringar, men förväntar oss en negativ valutaomräkningseffekt.
Vi fortsätter att leverera starka resultat. Det är tack vare vårt fantastiska team som är fullt engagerat i en tydlig plan. Jag vill tacka alla kollegor på Gränges för ert engagemang. Tillsammans har vi som ambition att bli ledande i vår bransch och vi har kommit en god bit på väg. Vi är mycket stolta över vår utveckling under det första kvartalet. Förhoppningsvis blir 2025 vårt fjärde år i rad med stabil utveckling trots gropig sjö.
Jörgen Rosengren, VD och koncernchef
Webbsänd presentation
VD Jörgen Rosengren och CFO Oskar Hellström presenterar Gränges delårsrapport för perioden januari–mars 2025 vid en webbsänd telefonkonferens torsdagen den 25 april 2025 kl. 10.00.
Följ webbsändningen live via denna länk. För att ställa frågor i anslutning till presentationen, vänligen registrera dig här. Vid registreringen kommer telefonnummer och konferens-ID att tillhandahållas. Ring gärna upp ett par minuter innan webbsändningen startar. Presentationen görs på engelska.