2023-06-30 16:00:00

Green Apps Technologies International AB (GAT) dotterbolag Holistic Health Academy (HHA) har den 28 juni satts i konkurs av HHA:s VD Johanna Bjurström. Bolaget har haft stora utmaningar under H2 2022 och H1 2023 till följd av omvärldsläget, men även gjort satsningar som ej fallit väl ut. GAT ser nu över sin tidsplan och strategi inför framtiden och ser trots omständigheterna positivt på framtiden.

När GAT förvärvade 70 % av HHA i februari 2022, hade bolaget uppvisat flera år av god omsättning och ett positivt rörelseresultat. Under andra halvan av året fick HHA stora utmaningar, dels på grund av omvärldsförändringar med bland annat hög inflation som försvårade försäljningen av utbildningar, men även av flertalet operativa satsningar som ej har fallit väl ut. Bolaget har bedrivits självständigt av VD:n Johanna Bjurström, vilket har inneburit att GAT har haft begränsad insyn i det operativa arbetet. GAT har gjort sitt yttersta för att rädda HHA genom att hjälpa till med delar av det operativa arbetet, men även ekonomiskt via aktieägartillskott. Risken som GAT har tagit under den här perioden är kapitalet som har skjutits till och avskrivningar som blir till följd av konkursen.

Innehavet i HHA kommer att skrivas ner till 0 kr, men i övrigt anses konkursen inte ha några ekonomiska eller övriga konsekvenser för GAT:s verksamhet utöver att omsättningen kommer att minska kraftigt under 2023. GAT behöver nu arbeta om tidsplanen och bolagets fokus och det kommer att bli en utmanande sommar. Bolagets VD och styrelse ser dock att det finns en ljus framtid för GAT och alla delägare tack vare befintlig verksamhet med ekoappen.se, retreats och med fortskridandet av lansering av den nya föreläsningsdelen och den digitala medlemsklubben inom en snar framtid.

GAT återkommer med mer information löpande, men i övrigt så fortsätter GAT:s verksamhet som vanligt och är oberörd utav konkursen, med undantag av att vissa strategier behöver göras om.

”Att vara entreprenör är utmanande och det känns så tråkigt att behöva meddela detta besked. Jag har gjort allt jag kan för att hjälpa till och rädda Holistic Health Academy, men det gick inte. Det är tråkigt både för oss aktieägare, men framför allt för HHA, deras anställda, deras elever och övriga som berörs. Jag är övertygad om att Green Apps Technologies kommer att ta sig igenom det här och att vi hittar vägar för att stå ännu starkare utan Holistic Health Academy”, säger Ninnie Wikström, VD på Green Apps Technologies.