2022-09-30 08:25:00

Green Apps Technologies International AB (”Green Apps” eller ”Bolaget”) har idag ingått avtal med DS Plattformen om ägarspridning och därmed en riktad emission om 3,0 MSEK till en värdering om 74,5 MSEK som erläggs genom kvittning. Totalt kommer 1,8 miljoner B-aktier i Green Apps att delas ut till DS Plattformens aktieägare.

Green Apps har tidigare annonserat sin ambition att senare under året genomföra en spridningsemission med efterföljande notering och arbetar med att få en så bred ägarspridning som möjligt i aktien. Mot bakgrund av det har styrelsen i Green Apps ingått avtal med DS Plattformen (”DSP”) om ägarspridning. Avtalet innebär att DSP tecknar 2 miljoner B-aktier i Green Apps i en riktad emission för 3,0 MSEK till en värdering om 74,5 MSEK motsvarande 1,5 SEK per aktie, vilket erläggs genom kvittning.

Total utspädning från avtalet med DS Plattformen väntas bli ca 3,8%, samtidigt som 1,8 miljoner av de tecknade Green Apps-aktierna kommer att delas ut till DSPs aktieägare. Detta kommer att innebära att antalet aktieägare i Green Apps ökar med ca 5 000, jämfört med dagens ca 560 ägare. Något som väntas innebära ökad handel i, intresse för samt likviditet i Green Apps-aktien efter notering.

– Green Apps Technologies är ett spännande bolag som snart avses noteras och vi är glada över att kunna ge våra aktieägare möjlighet att vara med på den resan. Vi avser i närtid att ägarsprida aktierna till våra aktieägare för att de ska få möjligheten att vara delaktiga som ägare i ett educational technology-bolag med stark tillväxt och spännande framtidsutsikter, säger Bo Lindén, VD på DS Plattformen.

– Green Apps befinner sig i en otroligt spännande tillväxtfas. I takt med att vi växer snabbt vill vi nu utöka vår ägarkrets, för att dels öka likviditeten i Green Apps-aktien inför notering men också skapa en stark ägarbas inför framtiden. Jag vill passa på att varmt välkomna alla nya aktieägare att följa med på nästa steg i vår tillväxtresa, säger Ninnie Wikström, VD för Green Apps Technologies.

Antalet aktieägare i Green Apps kommer att ökas så snart DS Plattformen beslutat om utdelning av aktierna i Green Apps, vilket väntas ske under hösten.

Om DS Plattformen AB
DS Plattformen har som affärsidé att investera i andra mindre, listade företag samt bistå med tjänster kring finansieringslösningar, för att därigenom skapa hög och stabil avkastning till sina aktieägare via utdelningar. Mer information finns på www.dsplattformen.se.