Lördag 26 Juli | 04:55:20 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-10-28 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-22 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-14 - X-dag ordinarie utdelning HANZA 0.80 SEK
2025-05-13 - Årsstämma
2025-05-06 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-11 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-29 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-15 - X-dag ordinarie utdelning HANZA 1.20 SEK
2024-05-14 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-13 - Bokslutskommuniké 2023
2024-01-08 - Extra Bolagsstämma 2024
2023-11-07 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-09 - X-dag ordinarie utdelning HANZA 0.75 SEK
2023-05-08 - Årsstämma
2023-05-03 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-14 - Bokslutskommuniké 2022
2022-12-15 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-08 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-26 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-11 - X-dag ordinarie utdelning HANZA 0.50 SEK
2022-05-10 - Årsstämma
2022-05-03 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-15 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-09 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-27 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-27 - X-dag ordinarie utdelning HANZA 0.25 SEK
2021-04-26 - Årsstämma
2021-04-26 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-16 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-03 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-28 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-28 - X-dag ordinarie utdelning HANZA 0.00 SEK
2020-04-27 - Årsstämma
2020-04-27 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-18 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-29 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-30 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-08 - X-dag ordinarie utdelning HANZA 0.25 SEK
2019-05-07 - Årsstämma
2019-02-14 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-12 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-20 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-22 - X-dag ordinarie utdelning HANZA 0.00 SEK
2018-05-21 - Årsstämma
2018-05-21 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-19 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-23 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-28 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-11 - X-dag ordinarie utdelning HANZA 0.00 SEK
2017-05-10 - Årsstämma
2017-05-10 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-16 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-01 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-26 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-11 - X-dag ordinarie utdelning HANZA 0.00 SEK
2016-05-10 - Årsstämma
2016-05-10 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-16 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-03 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-12 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-05 - X-dag ordinarie utdelning HANZA 0.00 SEK
2015-05-04 - Årsstämma
2015-04-28 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-16 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-05 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-27 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-16 - Kvartalsrapport 2014-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorIndustri
IndustriIndustriprodukter
HANZA är en global tillverkningsstrateg som levererar kompletta tillverkningslösningar inom mekanik, elektronik, kablage och slutmontering. Utöver det erbjuder bolaget produktutveckling och rådgivningstjänster. Bolagets koncept är tillverkning med olika tillverkningsteknologier samt rådgivning om leverantörskedjor, med egna fabriker grupperade i regionala fabriksparker. Verksamhet bedrivs i flera länder i Europa, och i Kina. HANZA grundades 2008.
2025-07-22 07:30:00

HANZA AB publicerar i dag sin delårsrapport för det andra kvartalet 2025. Bolaget fortsätter att öka lönsamheten, har genomfört ett strategiskt förvärv som stöder satsningen mot försvarsindustrin och aviserar ökande volymer under andra halvåret. Omsättningen under andra kvartalet ökade med 24 procent, varav organisk 3 procent, och nådde för första gången över 1,5 miljarder SEK. HANZA upprepar även sina finansiella mål för 2025.

Andra kvartalet 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 24 % till 1 516 MSEK (1 221).
    Justerat för valuta och förvärv ökade omsättningen med 3 %.
  • Rörelseresultatet uppgick till 106 MSEK (50), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 7,0 % (4,1). För jämförbara enheter, exklusive förvärvet av Leden, uppgick rörelsemarginalen till 7,8 % (4,1).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,13 SEK (0,16).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 163 MSEK (135).


Första halvåret 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 15 % till 2 842 MSEK (2 474).
    Justerat för valuta och förvärv förändrades omsättningen med 0 %.
  • Det justerade rörelseresultat uppgick till 203 MSEK (137), vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal om 7,1 % (5,5). Rörelseresultatet uppgick till 192 MSEK (117), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 6,8 % (4,7). För jämförbara enheter, exklusive förvärv och jämförelsestörande poster, uppgick rörelsemarginalen till 7,5 % (4,7).
  • Justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,23 SEK (1,26).
    Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,03 SEK (0,92).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 231 MSEK (166).

 
Vd Erik Stenfors kommenterar rapporten:
 
”Lönsamheten fortsatte att förbättras sekventiellt under andra kvartalet. Den justerade rörelsemarginalen för ”gamla HANZA” (exklusive vårt förvärv av Leden i mars i år), uppgick till 7,8 % i Q2, jämfört med 7,3 % i första kvartalet. Det är särskilt glädjande att vi nu höjt marginalen i Orbit One, som vi förvärvade 2024, till samma nivå som övriga HANZA. Ett resultat av snabb integration och effektivt synergiarbete.

Integrationen av Leden har gått mycket bra, vi arbetar nu också med kapacitetsexpansion av Ledens kundbas till övriga koncernen då volymerna ökar. Samtidigt ser vi nu att flera av HANZAs existerande kunder höjer sina prognoser inför slutet av 2025, vilket är första gången sedan lågkonjunkturen inleddes.

I juli tecknade vi avtal om att förvärva Milectria, en tillverkare specialiserad på system för försvarsindustrin, med verksamhet i Finland, Estland och Förenade Arabemiraten (Abu Dhabi). Förvärvet tillför cirka 300 medarbetare, en ny kundbas och etablerar samtidigt en dedikerad plattform med hög kompetens och kapacitet för tillverkning inom försvarssektorn. Därmed kan vi accelerera LYNX, samtidigt som vi tryggar kapaciteten för våra övriga branscher och kunder.”