Torsdag 8 Maj | 06:01:47 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-11-05 07:50 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-07 07:50 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-16 N/A X-dag ordinarie utdelning HAYPP 0.00 SEK
2025-05-15 N/A Årsstämma
2025-05-06 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-13 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-09 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning HAYPP 0.00 SEK
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-03 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-08 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-11 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning HAYPP 0.00 SEK
2023-05-17 - Årsstämma
2023-05-03 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-15 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-12 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning HAYPP 0.00 SEK
2022-05-18 - Årsstämma
2022-05-04 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-23 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-25 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-09-02 - Split HAYPP 1:150

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Haypp Group är verksamt inom e-handeln. Bolaget är en återförsäljare av snus och nikotinpåsar. Försäljningen sker via e-handel under varierande varumärken. Utbudet inkluderar exempelvis tobaksfria nikotinpåsar och nikotinfritt snus. Kunderna är huvudsakligen privatpersoner runtom den globala marknaden. Störst närvaro återfinns inom Norden. Haypp Group grundades år 2009 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-05-06 07:45:00

Pressrelease 6 maj 2025

Januari – mars 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 22 procent på jämförbar basis (5 procent rapporterat) till 923,2 MSEK (877,5). Organisk försäljningstillväxt var 6 procent.
  • 35 procent volymtillväxt på jämförbar basis* (10 procent rapporterat) inom kategorin nikotinpåsar under kvartalet.
  • Bruttomarginalen uppgick till 18,5 procent (14,4).
  • Justerad EBITDA uppgick till 68,1 MSEK (46,8), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 7,4 procent (5,3).
  • Justerad EBIT uppgick till 47,7 MSEK (30,6), motsvarande en justerad EBIT-marginal om 5,2 procent (3,5).
  • Rörelseresultatet uppgick till 37,8 MSEK (15,9), inklusive jämförelsestörande poster om 0,0 MSEK (-4,8).
  • Resultatet i kvartalet uppgick till 30,4 MSEK (12,8).
  • Vinst per aktie före utspädning uppgick till 1,01 SEK (0,43).
  • Antal order minskade till 1 185 tusen (1 196) med ett genomsnittligt ordervärde om 703 SEK (684).
  • Aktiva kunder uppgick till 553 tusen (548) vid kvartalets utgång.

*Jämförbar basis visar tillväxttakt exklusive effekten av bristen på Zyn i USA, avvecklingen av tobak och stängningar på delstatsnivå.

Nettoomsättningen i det första kvartalet ökade med 22 procent på jämförbar basis till 923 MSEK (878). Organisk försäljningstillväxt var 6 procent. Bruttoresultatet ökade till 171 MSEK (126), motsvarande en bruttomarginal om 18,5 procent (14,4). Justerad EBIT i det första kvartalet ökade till 48 MSEK (31). Den justerade EBIT-marginalen ökade till 5,2 procent (3,5).

” Volymen nikotinpåsar (NP) ökade med 35% på en jämförbar basis och stod för 63% av Haypps volym under kvartalet, en förändring som ytterligare stöder koncernens momentum. Koncernen ökade som förväntat marginalerna avsevärt med stöd av förändrad produktmix, affärsområdet Media & Insights samt skalfördelar, då bruttomarginalen ökade med över 400 punkter under första kvartalet 2025 och den justerade EBIT-marginalen expanderade med nästan 170 punkter. Parallellt fortsätter vi att investera i konsumenterbjudandet enligt vår princip om att dela våra skalfördelar”, säger Haypp Groups VD och koncernchef Gavin O’Dowd.

Kvartalsrapporten i sin helhet bifogas i detta pressmeddelande och finns på bolagets hemsida: https://hayppgroup.com/investor-relations/reports-and-presentations/

Haypp Group kommer att hålla en webbsänd audiocast på engelska kl. 09.00 CET idag. Haypp Group representeras av VD och koncernchef Gavin O’Dowd och CFO Peter Deli, som kommer att presentera delårsrapporten och svara på frågor.

För att delta i webbsändningen
https://haypp-group.events.inderes.com/q1-report-2025

För att delta i telefonkonferensen
https://conference.inderes.com/teleconference/?id=5006597

För mer information och kontakt
Markus Lindblad
Head of External Affairs:
+46(0)708153983
markus.lindblad@hayppgroup.com

Erik Bloomquist
Head of Investor Relations:
+44(0)7525421916
erik.bloomquist@hayppgroup.com

FNCA Sweden AB
Certified Advisor

Haypp i korthet
Haypp Group leder den globala övergången från rökning till rökfria produktalternativ. Med ursprung i Skandinavien, omfattande erfarenhet från föregångsmarknader inom rökfria alternativ och som ledare inom e-handelssektorn, tar Haypp Group sig an uppdraget att erbjuda konsumenterna de bästa möjliga produkterna på marknaden. Samtidigt verkar Haypp Group med högsta standard inom integritet och affärsetik, i enlighet med gällande regelverk. Med elva e-handelsvarumärken, är Haypp Group verksamma i sju länder och hade under 2024 mer än 1 100 000 aktiva kunder. E-handelssajterna omfattar bland annat https://www.haypp.com/ och https://www.snuslageret.no/