Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Dagligvaror |
Pressrelease 6 maj 2025
Januari – mars 2025
- Nettoomsättningen ökade med 22 procent på jämförbar basis (5 procent rapporterat) till 923,2 MSEK (877,5). Organisk försäljningstillväxt var 6 procent.
- 35 procent volymtillväxt på jämförbar basis* (10 procent rapporterat) inom kategorin nikotinpåsar under kvartalet.
- Bruttomarginalen uppgick till 18,5 procent (14,4).
- Justerad EBITDA uppgick till 68,1 MSEK (46,8), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 7,4 procent (5,3).
- Justerad EBIT uppgick till 47,7 MSEK (30,6), motsvarande en justerad EBIT-marginal om 5,2 procent (3,5).
- Rörelseresultatet uppgick till 37,8 MSEK (15,9), inklusive jämförelsestörande poster om 0,0 MSEK (-4,8).
- Resultatet i kvartalet uppgick till 30,4 MSEK (12,8).
- Vinst per aktie före utspädning uppgick till 1,01 SEK (0,43).
- Antal order minskade till 1 185 tusen (1 196) med ett genomsnittligt ordervärde om 703 SEK (684).
- Aktiva kunder uppgick till 553 tusen (548) vid kvartalets utgång.
*Jämförbar basis visar tillväxttakt exklusive effekten av bristen på Zyn i USA, avvecklingen av tobak och stängningar på delstatsnivå.
Nettoomsättningen i det första kvartalet ökade med 22 procent på jämförbar basis till 923 MSEK (878). Organisk försäljningstillväxt var 6 procent. Bruttoresultatet ökade till 171 MSEK (126), motsvarande en bruttomarginal om 18,5 procent (14,4). Justerad EBIT i det första kvartalet ökade till 48 MSEK (31). Den justerade EBIT-marginalen ökade till 5,2 procent (3,5).
” Volymen nikotinpåsar (NP) ökade med 35% på en jämförbar basis och stod för 63% av Haypps volym under kvartalet, en förändring som ytterligare stöder koncernens momentum. Koncernen ökade som förväntat marginalerna avsevärt med stöd av förändrad produktmix, affärsområdet Media & Insights samt skalfördelar, då bruttomarginalen ökade med över 400 punkter under första kvartalet 2025 och den justerade EBIT-marginalen expanderade med nästan 170 punkter. Parallellt fortsätter vi att investera i konsumenterbjudandet enligt vår princip om att dela våra skalfördelar”, säger Haypp Groups VD och koncernchef Gavin O’Dowd.
Kvartalsrapporten i sin helhet bifogas i detta pressmeddelande och finns på bolagets hemsida: https://hayppgroup.com/investor-relations/reports-and-presentations/
Haypp Group kommer att hålla en webbsänd audiocast på engelska kl. 09.00 CET idag. Haypp Group representeras av VD och koncernchef Gavin O’Dowd och CFO Peter Deli, som kommer att presentera delårsrapporten och svara på frågor.
För att delta i webbsändningen
https://haypp-group.events.inderes.com/q1-report-2025
För att delta i telefonkonferensen
https://conference.inderes.com/teleconference/?id=5006597
För mer information och kontakt
Markus Lindblad
Head of External Affairs:
+46(0)708153983
markus.lindblad@hayppgroup.com
Erik Bloomquist
Head of Investor Relations:
+44(0)7525421916
erik.bloomquist@hayppgroup.com
FNCA Sweden AB
Certified Advisor
Haypp i korthet
Haypp Group leder den globala övergången från rökning till rökfria produktalternativ. Med ursprung i Skandinavien, omfattande erfarenhet från föregångsmarknader inom rökfria alternativ och som ledare inom e-handelssektorn, tar Haypp Group sig an uppdraget att erbjuda konsumenterna de bästa möjliga produkterna på marknaden. Samtidigt verkar Haypp Group med högsta standard inom integritet och affärsetik, i enlighet med gällande regelverk. Med elva e-handelsvarumärken, är Haypp Group verksamma i sju länder och hade under 2024 mer än 1 100 000 aktiva kunder. E-handelssajterna omfattar bland annat https://www.haypp.com/ och https://www.snuslageret.no/