2021-02-23 14:00:00

Stockholm den 23 februari 2021

KW Parts AB förvar den svenska e-handlaren PickupXL AB. Genom förvärvet breddas erbjudandet och marknadsräckvidden inom tillbehör till pickuper och andra fordon.

E-handelsbolaget PickupXL har sedan starten 2018 haft en tydlig målbild om att bli störst i Europa på tillbehör till pickuper. Detta genom att förenkla för kunden att hitta rätt produkt till rätt pris med snabb leverans. Med KW Parts befintliga erbjudande inom reservdelar och tillbehör, starka leverantörsbas och europeiska distributionsavtal för ledande varumärken så skapas förutsättningar för att nu accelerera tillväxten med siktet inställt på snar internationalisering.

- Vi är väldigt glada över att kunna stärka vårt kunderbjudande genom förvärvet av PickupXL. Att möta kunderna på deras egna villkor, oavsett om det är via återförsäljare eller direkt via en konsumentanpassad e-handel, är helt avgörande för vår fortsatta tillväxt. Förvärvet tillför dessutom kompetens och erfarenheter inom e-handel vilket är strategiskt viktigt för att vara relevant i den snabba digitaliseringen av branschen, säger Anders Molander, VD för Klintberg & Way Group.

Som en del av Klintberg & Way Group med officiell import samt distribution av Dodge och RAM till Europa, samt starka agenturer inom däck & fälg kompletterar affärerna varandra och synergier kan realiseras.

- PickupXL grundades med ett mål i sikte och det var att ta den europeiska marknaden avseende tillbehör och delar för pickuper. Med KW Parts väletablerade verksamhet och framåtlutande organisation samt satsningar på digitalisering så är jag mycket glad att få fortsätta utveckla PickupXL tillsammans med dem, säger Johan Rosenlöf, VD och grundare av PickupXL.

För mer information:
Anders Molander, VD, Klintberg & Way Group AB (anders.molander@klintbergway.com)

Fakta Klintberg & Way Group
Klintberg & Way Group verkar inom tre affärsområden: reservdelar & tillbehör, däck/fälg och import av amerikanska bilar, och är verksamma i hela Europa. Koncernen består idag av ett dussintal bolag och har sitt säte i Kista, men även verksamhet i Göteborg, Kortrijk (Belgien), Lugano (Schweiz) samt Bremerhaven (Tyskland). Klintberg & Way Group omsatte knappt 1,9 miljarder SEK år 2019 och antalet anställda vid slutet av samma år uppgick till ca 150 stycken. Klintberg & Way Group är ett helägt dotterbolag av Hedin Group AB.

Om PickupXL
PickupXL är ett svenskt e-handelsbolag som startades för att utmana den traditionella tillbehörsmarknaden för pickuper som till stor del drivs offline. Fokus sedan start har varit att bli den största aktören på marknaden för delar och tillbehör till Pickuper, genom stark kundcentrering med fokus på enkelhet, prisvärdhet och snabba leveranser.