2024-04-19 14:03:00

19 April 2024 - Hedin Automotive Nederländerna, en del av Hedin Mobility Group, har ingått ett avtal att förvärva BMW och MINI återförsäljaren Dubbelsteyn som driver två anläggningar nära Rotterdam. Förvärvet innefattar samtliga BMW och MINI aktiviteter, inkluderat fordonsförsäljning, eftermarknadstjänster och reservdelsförsäljning.

Följande förvärvet av BMW återförsäljaren Renova under 2023, utökar Hedin Automotive Nederländerna sitt nätverk och representation av BMW och MINI från fem till sju anläggningar. Förvärvet genomförs av Hedin Cars B.V., ett dotterbolag till Hedin Automotive B.V., och innefattar Dubbelsteyn’s båda anläggningar i Dordrecht och Numansdorp. Totalt fortsätter ungefär 100 anställda sin anställning inom Hedin Automotive fortsatt under befintligt ledarskap. Efter förvärvet representerar Hedin Mobility Group BMW och MINI på 62 platser i 5 länder.

BMW och MINI återförsäljaren Dubbelsteyn är verksam i, från Dordrecht och Numansdorp, regionerna Dordrecht, Hoeksche Waard, Goeree Overflakkee, Barendrecht och kringliggande områden. Under 2023, genererade Dubbelsteyn en omsättning överstigande € 140 miljoner och sålde fler än 3,000 fordon. Genom förvärvet av de två anläggningarna stärker Hedin Automotive sin närvaro och representation i provinsen Zuid-Holland.

Eddy Haesendonck, VD Hedin Automotive Benelux:
"Vi är mycket glada över att få möjligheten att addera Dubbelsteyn och samtliga anställda till vår grupp. Tillsammans med vår existerande närvaro med BMW och MINI i södra Nederländerna utökar vi vår marknadsposition med BMW och MINI signifikant. Å Hedin Automotives samtliga kollegors vägnar vill jag utsträcka ett varmt välkomnande till hela teamet på Dubbelsteyn."

Transaktionen är villkorad regulatoriskt godkännande.

Hedin Mobility Group Press & Media
press@hedinmobilitygroup.com

Om Hedin Mobility Group

Med fler än 12 500 medarbetare och verksamhet i 14 länder är Hedin Mobility Group en av Europas största mobilitetsleverantörer. Under 2023 uppgick nettoomsättningen till 81,7 miljarder kronor och koncernen sålde över 218 000 fordon.

Vår verksamhet består av tre huvudsakliga affärsområden:

• Inom Distribution är vi en betydande importör/distributör av fordon, reservdelar, däck, fälgar och hjul samt tillbehör på den europeiska marknaden. Vi är importör och/eller distributör för BYD, Dodge och RAM, Ford och Ford F-150, Hongqi, INEOS Grenadier, MG samt Renault, Dacia och Alpine. Inom reservdelar är vi bland annat auktoriserad partner för GM och Mopar i Europa samt exklusiv global leverantör av Saab Original-delar.
  • Inom Retail representerar vi 45 varumärken och tillhandahåller ett helhetserbjudande – försäljning, finansiering, försäkring samt servicemarknadstjänster – som omfattar nya och begagnade person-, transport- och lastbilar till både privat- och företagskunder. Försäljning sker både online och via ett europeiskt återförsäljarnätverk om fler än 330 egna anläggningar med sammanlagt över 800 försäljningspunkter under namn som Hedin Bil, Bavaria, Hedin Automotive, Motor-Car, Torpedo Gruppe, Stephen James, Delta Auto och Renova.
  • Inom Mobility solutions adresserar vi nya användarbehov och försäljningsmodeller inom fordonsbranschen genom att tillhandahålla och utveckla innovativa tjänster. Genom Carplus, Unifleet, MABI Mobility och Hedin Supercharge erbjuds användare olika flexibla och moderna mobilitetslösningar.

Hedin Mobility Groups verksamhet omfattar därtill Hedin IT, som förser koncernen med avancerad drift, support och digital utveckling, samt strategiska investeringar i Mercedes-Benz Financial Services Slovakia, Lasingoo Sverige och Casi (tidigare Imove).

Läs mer på www.hedinmobilitygroup.com

Del av Hedin Group
Hedin Mobility Group ingår i Hedin Group-koncernen tillsammans med Hedin Construction-gruppen och I.A. Hedin Fastighet AB. Hedin Group är även delägare i Consensus Asset Management och Ripam Invest AB som äger Marstrands Kurhotell, Kurbadhus och Societetshus.

www.hedingroup.com