Söndag 22 December | 06:27:39 Europe / Stockholm

Prenumeration

2024-12-02 08:30:00

MÖLNDAL/BÅLSTA, 2 december 2024 – Att renovera skadade fälgar är ofta billigare än att köpa nya. Samtidigt bidrar det till minskad klimatpåverkan. Genom dotterbolaget Hedin Wheel Tech AB startar 2 december Hedin Mobility Group Nordens första anläggning för stordrift av renovering av aluminiumfälgar. Satsningen stärker gruppens cirkulära affärsinitiativ ytterligare.

Aluminium är ett av de material inom fordonsproduktion som ger upphov till störst koldioxidutsläpp. Aluminiumfälgar är dessutom en mycket materialintensiv komponent och bidrar därmed kraftigt till bilens totala utsläpp i produktionsstadiet. Att renovera skadade fälgar istället för att ersätta dem med nya minskar behovet av jungfrulig råvara och därmed även de koldioxidutsläpp som är kopplade till nyproduktion – vilket sin tur minskar klimatpåverkan. Dessutom är fälgrenovering ofta mer kostnadseffektivt än att köpa nya fälgar. Hittills har fälgrenovering endast utförts i mindre skala i Norden. Nu startar Hedin Mobility Group via sitt dotterbolag Hedin Wheel Tech upp Sveriges och Nordens första storskaliga anläggning för renovering av aluminiumfälgar i Bålsta, norr om Stockholm.

”Det finns många skäl till varför renovering av fälgar är viktigt. I takt med att efterfrågan på cirkulära lösningar inom fordonsbranschen ökar är det en möjlighet som vi vill ta tillvara, samtidigt som vi bidrar till den cirkulära omställningen. Vår produktionsanläggning har kapacitet att renovera upp till 150 fälgar per skift. Den 2 december lanserar vi tjänsten i Sverige, och vi siktar på att inom kort möta den totala nordiska efterfrågan för denna typ av tjänst. Genom att erbjuda en snabbare, mer kostnadseffektiv och kvalitativ lösning än vad marknaden erbjuder idag, vill vi öka tillgängligheten och medvetenheten kring cirkularitet. Vi är övertygade om att detta även kommer att bidra till ökad efterfrågan på fälgrenovering som ett lönsamt alternativ till utbyte, och det är vår bedömning att vi därmed ser en växande marknad. Kort sagt; vi erbjuder industrin ett smart val, både ekonomiskt samt klimat- och miljömässigt”, säger Peter Jürgensen, Aftersales Director inom Hedin Mobility Group.

E-handelsflöde gör det snabbt och enkelt
Fälgrenoveringstjänsten kommer att vara tillgänglig i hela landet via ett logistisksamarbete med PostNord. Lösningen bygger på ett e-handelsflöde, där kunden enkelt kan boka upphämtning direkt på nätet, ibland så snabbt som samma dag men senast dagen efter. När renoveringen är genomförd levereras fälgarna åter via PostNord. Tjänsten kommer att fungera på motsvarande sätt även i Norge, Finland och Danmark när den är lanserad där, vilket beräknas ske i början av 2025.

”Vi riktar oss till såväl Hedin Mobility Groups retailverksamhet inom Hedin Automotive som till övriga bilåterförsäljare på marknaden, leasing- och hyrbilsbolag samt däckverkstäder. Vi hoppas även att försäkringsbolagen, som idag oftast väljer att byta fälgar istället för att renovera dem, nu kommer att se fälgrenovering som sitt första alternativ”, säger Martin Edlund, företagschef för Hedin Wheel Tech och ansvarig för fälgrenoveringsverksamheten i Bålsta.

Satsningen sysselsätter initialt sex medarbetare. Hedin Mobility Group erbjuder sedan tidigare stordrift av renovering av aluminiumfälgar via det brittiska dotterbolaget RRT.