2024-01-04 13:30:00

Den ledande europeiska mobilitetsleverantören har utsetts till distributör för bilmärket MG på den finska marknaden.

MG Motor Europe har utsett Hedin Mobility Group till distributör för MG i Finland. Hedin MG Finland, ett helägt dotterbolag till Hedin Mobility Group AB (publ), kommer att marknadsföra MG:s kompletta utbud av personbilar, inklusive reservdelar och tillbehör, och distribuera det till auktoriserade MG-återförsäljare på den finska marknaden.

Försäljnings- och servicenätverket kommer initialt att bestå av 13 fullserviceanläggningar som drivs av återförsäljargruppen Hedin Automotive. Säljstart och kundleveranser förväntas inledas under det första kvartalet 2024.

Hedin Mobility Group är sedan 2021 distributör och återförsäljare av MG i Sverige, där varumärket har fått en flygande start. Sedan kunder började ta leverans i maj 2021 har nästan 20 000 MG-bilar registrerats på den svenska marknaden.

När partnerskapet mellan Hedin Mobility Group och MG Motor Europe nu utvidgas kommer finska kunder att erbjudas hela modellutbudet av MG:s elbilar och laddhybrider. Alla modeller kommer att omfattas av tillverkarens sjuåriga garanti och vägassistans.

• MG4 Electric – helelektrisk halvkombi
  • MG5 Electric – den första 100% elektriska kombin
  • MG ZS EV – helelektrisk SUV
  • MG Marvel R Electric – helelektrisk premium-SUV
  • MG EHS – laddhybrid SUV
  • MG HS och MG ZS (bensindrivna SUV:ar)

Därtill kommer fler modeller, bland andra MG4 Electric Trophy Extended Range samt MG4 XPOWER, att lanseras under 2024.

"Efter att ha testat den finska marknaden med en begränsad försäljning av MG under andra halvåret 2023 vet vi att det finns ett stort intresse för varumärket i Finland. Vi är mycket nöjda över att utöka vårt partnerskap med MG Motor Europe och att möjliggöra för fler finska kunder att uppleva utsläppsfri mobilitet genom MG:s utbud av innovativa och säkra produkter", säger Anders Hedin, grundare och VD för Hedin Mobility Group.

"Vi är mycket glada över att ytterligare expandera MG i Norden. MG har varit en succé i Sverige och vi ser fram emot att kunna erbjuda finska konsumenter hela vårt modellprogram", säger Aiden He, VD MG Benelux and Nordic.

Emma Härnström, PR-ansvarig, Hedin MG Sverige
emma.harnstrom@hedinmg.se

press@hedinmobilitygroup.com

Om MG Motor Europe
MG Motor Europe grundades 1924 och har ett historiskt arv som sträcker sig över nästan ett sekel. MGs rötter är djupt förankrade i satsningen på sportbilar, primärt MG 14/28 Super Sports car, ett mästerverk skapat av Cecil Kimber. Vår organisation genomsyras av ett starkt innovationstänk och ett engagemang för framtiden, vårt mål är hållbar och tillgänglig mobilitet för alla. Idag återspeglas våra värderingar i bland annat MG4 Electric, en prisbelönt halvkombi som understryker vårt engagemang för att leverera framåttänkande, tekniskt avancerade och prisvärda elfordon. MG har ett mångsidigt sortiment med bensin, el- och hybridfordon. Varje MG-fordon är ett bevis på design i världsklass och förstärks av vår generösa 7-åriga/150 000 KM tillverkningsgaranti.