2023-07-31 15:00:00

Hedin Mobility Group utökar verksamheten i Storbritannien och adderar BMW och MINI till den brittiska varumärkesportföljen.

MÖLNDAL, 31 juli 2023 –– Hedin Automotive Ltd, ett dotterbolag till Hedin Mobility Group, har ingått avtal om att förvärva samtliga aktier i Stephen James Alliance Ltd. Transaktionen omfattar den ansedda BMW- och MINI-återförsäljaren Stephen James Groups samtliga verksamhet, vilken inkluderar försäljning av nya och begagnade bilar samt en bred servicemarknadsaffär.

Stephen James Group har cirka 400 anställda fördelade på fem BMW-anläggningar, varav tre även representerar MINI, i London-regionen. Koncernen erbjuder ett omfattande utbud av fordonslösningar och säljer årligen över 6 000 nya och begagnade bilar. Stephen James är välkänt för sin exceptionella kundservice och är en av de högst rankade BMW- och MINI-återförsäljargrupperna i Storbritannien.

Genom förvärvet av Stephen James stärker Hedin Mobility Group sin position i Storbritannien – Europas näst största bilmarknad – och växer sin närvaro på denna viktiga marknad för att leverera förstklassiga tjänster till en växande kundbas.

Genom att lägga till Stephen James verksamhet kommer Hedin Mobility Group också att ytterligare stärka sin position som en av Europas största återförsäljare av BMW och MINI. Efter det genomförda förvärvet av Stephen James och det nyligen annonserade förvärvet av en återförsäljargrupp i Nederländerna kommer Hedin Mobility Group att representera BMW och MINI med över 65 säljpunkter i Sverige, Norge, Finland, Schweiz, Nederländerna och Storbritannien.

Anders Hedin, grundare och VD för Hedin Mobility Group, säger:
"Vi är entusiastiska över möjligheten att välkomna Stephen James Group till Hedin-familjen. Detta förvärv markerar ytterligare ett viktigt steg i vår tillväxtstrategi och stärker vårt åtagande att erbjuda enastående upplevelser till kunder i Storbritannien. Vi beundrar det rykte och den expertis som Stephen James har byggt genom åren och vi ser fram emot att dra fördel av deras styrkor för att växa vår koncerns BMW-affär pch fortsätta skapa värde för kunder och anställda."

Richard Ennis, Group Managing Director för Stephen James Group, säger:
"Vi är mycket glada över att bli en del av Hedin Mobility Group. Deras internationella närvaro, branschexpertis och kundfokuserade strategi stämmer väl överens med våra egna värderingar. Detta nya kapitel innebär spännande möjligheter för både våra anställda och kunder. Med stöd av Hedin Mobility Groups paneuropeiska verksamhet är vi utan tvekan väl placerade för att driva innovation och förändring samtidigt som vi fortsätter att sätta kundens och medarbetarnas upplevelse i centrum i allt vi gör."

Transaktionen är föremål för myndighetsgodkännande och förväntas slutföras i augusti 2023.

Magnus Matsson
PR & Communication Manager, Hedin Mobility Group
+46 31 790 00 82
press@hedinmobilitygroup.com

Richard Ennis
Group Managing Director, Stephen James Group
richard@stephenjames.co.uk

Om Stephen James Group
Stephen James Group grundades 1973 som en återförsäljare av begagnade bilar och blev 1985 auktoriserad BMW- och MINI-återförsäljare med huvudkontor i Enfield, norra London. Idag driver koncernen fem BMW- och tre MINI-anläggningar i Enfield, Woolwich, Bromley, Ruxley och en cityanläggning i Blackheath. Stephen James erbjuder en rad olika fordonstjänster, inklusive försäljning av nya och begagnade bilar samt servicemarknadstjänster.

Stephen James är ett medarbetarägt företag som är stolt över att erbjuda kunderna den högsta nivån av kunskap och vänlig service oavsett om kunden är intresserad av att köpa en ny eller begagnad bil eller besöker verkstaden med sitt fordon.