2023-08-25 08:30:00

Hedin Mobility Group AB (publ) publicerar idag halvårsrapporten för perioden 1 januari – 30 juni 2023.

VD Anders Hedin: ”Utvecklingen under det andra kvartalet gick i linje med årets första tre månader och det är glädjande att konstatera att vi fortsätter att växa organiskt. Justerat för förvärv och valutakursförändringar ökar nettoomsättningen med 11% under kvartalet och 13% första halvåret. Resultatet tyngs dock precis som under det första kvartalet av lägre försäljningsvolymer, ökade operationella och finansiella kostnader, samt valutaeffekter och etableringskostnader. Genom hela koncernen har vi stort fokus på att få upp volymerna och optimera lönsamheten.”

Koncernen i sammandrag
April – juni 2023

• Nettoomsättningen ökade med 55% till 19 786 Mkr (12 771). Justerat för förvärv och valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 11% för jämförbara enheter.
  • Operativt rörelseresultat ökade med 25 Mkr till 544 Mkr (519).
  • Rörelseresultatet uppgick till 497 Mkr (508).
  • Periodens resultat uppgick till 160 Mkr (363).

Januari – juni 2023

• Nettoomsättningen ökade med 70% till 37 704 Mkr (22 180). Justerat för förvärv och valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 13% för jämförbara enheter.
  • Operativt rörelseresultat ökade med 65 Mkr till 1 001 Mkr (936).
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 168 Mkr (1 248).
  • Periodens resultat uppgick till 552 Mkr (1 023).

Halvårsrapporten bifogas detta pressmeddelande och finns även tillgänglig på Hedin Mobility Groups hemsida.