2024-08-30 17:00:00

MÖLNDAL, 30 augusti 2024 - Hedin Mobility Group AB (publ) publicerar Halvårsrapport för perioden 1 januari – 30 juni 2024.

VD Anders Hedin: ”Marknaden har under det andra kvartalet varit fortsatt präglad av försiktighet. Vi ser en svagare efterfrågan på de flesta av våra marknader, i synnerhet vad gäller eldrivna fordon där den europeiska marknaden är komplex och där stora prisjusteringar på elbilar har belastat vårt resultat med signifikanta nedskrivningar och förluster. Effekten är att vi ser en minskad omsättning inom både Retail och Distribution, framför allt inom nybilsförsäljningen.

För att möta den lägre försäljningen och anpassa oss till det rådande marknadsläget pågår ett kostnadsbesparingsprogram som berör samtliga delar av vår verksamhet. Programmet börjar ge resultat under andra halvåret. Vi räknar med att spara ungefär 1 miljard kronor per år när det är fullt genomfört, vilket förväntas ske under 2025. Effektiviseringarna är också ett sätt att realisera de skalfördelar och synergieffekter som de senaste årens höga förvärvstakt har medfört. Det är vår bedömning att marknaden har nått en stabiliseringspunkt under andra kvartalet och vi tror framgent på bättre marginaler i kombination med en minskande kostnadsbas.

Vi ser en fortsatt positiv utveckling i försäljningen jämfört med föregående år. I slutet av augusti fattade Riksbanken beslut om en sänkning av styrräntan. Med förväntningarna på ytterligare räntesänkningar i kombination med lägre inflationsprognoser ser vi positivt på en successiv förbättring av konjunkturen och efterfrågan under det andra halvåret.”

Koncernen i sammandrag

April – juni 2024

• Nettoomsättningen ökade med 18% till 23 218 Mkr (19 615). Justerat för förvärv och valutakursförändringar minskade nettoomsättningen 2% mot föregående år för jämförbara enheter.
  • Operativt rörelseresultat minskade till 62 Mkr (402).
  • Rörelseresultatet uppgick till -214 Mkr (326).
  • Periodens resultat uppgick till -487 Mkr (160).

Januari – juni 2024

• Nettoomsättningen ökade med 25% till 46 803 Mkr (37 453). Justerat för förvärv och valutakursförändringar minskade nettoomsättningen 1% mot föregående år för jämförbara enheter.
  • Operativt rörelseresultat minskade till 234 Mkr (785).
  • Rörelseresultatet uppgick till -208 Mkr (917).
  • Periodens resultat uppgick till -718 Mkr (552).

Halvårsrapporten bifogas detta pressmeddelande och finns även tillgänglig att ladda ned via Hedin Mobility Groups hemsida.

Kristina Wärmare, Global Communications Director, 031-790 00 82
ir@hedinmobilitygroup.com