Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Industri |
Industri | Industriprodukter |
I-Techs tillförordnade VD, Magnus Henell presenterar rapporten live den 23 augusti, kl 10:30.
Följ sändningen: Här
Läs hela rapporten: Här
Sammanfattning av perioden
” Fortsatt stark tillväxt i omsättning och vinst ”
Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 42 611 (32 656) TSEK vilket motsvarar en omsättningsökning med 30 (85) %. Rörelseresultatet uppgick till 10 172 (7 388) TSEK. För första halvåret uppgick nettoomsättningen till 80 881 (63 413) TSEK vilket motsvarar en tillväxt med 28 (97)%. Rörelseresultatet för första halvåret uppgick till 19 291 (15 735) TSEK.
Väsentliga händelser april till juni 2024
- Försäljningen av Selektope® uppnådde 20 tons milstolpe och en stark tillväxt i Japan noterades.
- Magnus Henell tillträdde som tillförordnad VD och Markus Jönsson presenterades som ny VD med tillträde under hösten.
- I-Tech höll i maj sin årsstämma. Vid stämman tillträdde Philip Chaabane som ny Styrelseordförande efter avgående Stefan Sedersten. Vid stämman beslutades om återval av resterande styrelse.
- Processen för ett förnyat godkännande inom EU övergick från en vetenskaplig utvärderingsfas till en beslutsfas.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat.
Finansiellt sammandrag
Alla belopp i TSEK | 2024 apr-jun | 2023 apr-jun | 2024 jan-jun | 2023 jan-jun | 2023 jan-dec |
Nettoomsättning | 42 611 | 32 656 | 80 881 | 63 413 | 120 861 |
Rörelseresultat | 10 172 | 7 388 | 19 291 | 15 735 | 23 389 |
Rörelseresultat före avskrivningar | 12 224 | 9 396 | 23 404 | 19 684 | 31 371 |
Resultat efter skatt | 8 738 | 6 993 | 16 924 | 13 653 | 20 203 |
Rörelsens kassaflöde | 3 937 | 7 575 | 18 499 | 18 736 | 35 143 |
Eget kapital vid periodens slut | 135 299 | 129 688 | 135 299 | 129 688 | 136 238 |
Likvida medel vid periodens slut | 83 791 | 69 779 | 83 791 | 69 779 | 83 262 |
VD ord
Vår tillväxtresa fortsätter och kunderna visar ett fortsatt stort förtroende för Selektope vilket tydligt visas i kvartalets försäljningssiffror. Vi fortsätter växa och uppvisar återigen det starkaste kvartalet hitintills både vad gäller omsättning och försäljningsvolym. Vi ser detta som kvitto på att produkten behövs och är en viktig hörnsten i fartygsbranschens strävan att uppnå en koldioxidneutralitet t o m 2050.
Försäljningen för kvartalet uppgick till 42,6 (32,7) MSEK och rörelseresultatet uppgick till 10,2 (7,4) MSEK. Omsättningen nådde en ny rekordnivå för ett enskilt kvartal samtidigt som rörelseresultatet stärktes jämfört med föregående år. Rörelsemarginalen uppgick till 24 (23) %. Beaktat första halvåret så uppgår omsättningen till 80,9 (63,4) MSEK och rörelsemarginalen till 24 (25) %. Vår skalbara affärsmodell gör att vi lyckas hålla uppe lönsamheten på samma nivå som föregående år trots behovet att kraftigt öka kostnaderna hänförliga till den pågående omregistreringen i EU. De uppgår första halvåret till ca 3,2 (0,9) MSEK vilket motsvarar ca 29 (14) % av övriga externa kostnader.
Som vi kommunicerade i maj går nu omregistreringen av Selektope inom EU in i nästa fas då ECHA stöttade expertgruppens uppfattning om att Selektope ska klassas som en hormonstörande substans. Under denna fas kommer en så kallad publik konsultation att genomföras. I denna process kommer alla parter såsom fartygsägare, varv, färgtillverkare och andra intressenter att få möjlighet att uttala sig om Selektope, vilka fördelar det finns med produkten och varför den ska få vara kvar på marknaden. Processen förväntas påbörjas i slutet av augusti. Vi kommer då göra en rejäl satsning för att samla alla våra intressenter och lägga grunden för ett förlängt godkännande i Europa trots den besvärande klassificeringen. Detta då vi är övertygade om att de positiva effekterna för reducering av CO2 utsläpp vid användning av Selektope är viktiga för den europeiska marknaden, även om den står för en mindre del för både oss och våra kunder.
Japan och Korea utkristalliseras som våra i nuläget i särklass viktigaste marknader, de står för 35 respektive 50 procent av periodens omsättning. I Japan beror det huvudsakligen på att vår största kund CMP har sin bas där, tillsammans med ökad marknadspenetration som resultat av dels nya produkter som introducerades under 2021/2022, men också tack vare ett förstärkt fokus på optimering av drift och konsekvenserna av att inte effektivt hantera tillväxten av havstulpaner.
I Korea noterar vi även en uppmuntrande ökning i vår försäljning till PPG, som tidigare under säsongen introducerade en ny antifouling produkt innehållande Selektope. Försäljningen i Korea drivs huvudsakligen av efterfrågan på skydd under fartygens nybyggnadsfas, vilket ursprungligen var Selektopes intågsmarknad, men även att det efterfrågas långsiktigt premiumskydd på fartygen som byggs i Korea. Selektope växer fram som det kanske starkaste alternativet när det handlar om att uppnå ett fullgott skydd för fartygen och samtidigt uppnå det kommande lagkravet om maximalt 1 % inblandning av varje enskild biocid. Vår uppfattning är att det är i princip omöjligt att skapa en konkurrenskraftig antifoulingfärg som möter de nya kraven utan att inkludera Selektope, vilket ytterligare påvisar vikten av Selektope och dess plats på marknaden.
Vi har stor tilltro till att EU-kommissionen i slutändan kommer att fatta det kloka beslutet att Selektope fortsatt ska få tillämpas på den europeiska marknaden. Det kommer att innebära en fortsatt expansion för I-Tech och Selektope, inte bara på våra asiatiska huvudmarknader, utan även på den europeiska hemmamarknaden under många år framöver.
Magnus Henell
Tillförordnad VD I-Tech