Tisdag 26 November | 07:38:43 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-08-22 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-08 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-06 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-18 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning ITECH 0.75 SEK
2024-05-17 - X-dag bonusutdelning ITECH 0.75
2024-05-16 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-08 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-20 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-11 - Årsstämma
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning ITECH 0.00 SEK
2023-05-04 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-22 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-21 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-09 - X-dag ordinarie utdelning ITECH 0.00 SEK
2022-05-05 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-23 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-22 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-25 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-21 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning ITECH 0.00 SEK
2021-02-24 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-23 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-26 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-13 - X-dag ordinarie utdelning ITECH 0.00 SEK
2020-05-08 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-05-08 - X-dag ordinarie utdelning ITECH 0.00 SEK
2020-05-07 - Årsstämma
2020-02-19 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-25 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-28 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-10 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-10 - X-dag ordinarie utdelning ITECH 0.00 SEK
2019-05-09 - Årsstämma
2019-02-20 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-24 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-29 - Kvartalsrapport 2018-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorIndustri
IndustriIndustriprodukter
I-tech är verksamt inom marinteknik. Bolaget bedriver forskning och utveckling av substansmedel som hämmar marin påväxt på fartygsskrov. Utöver kan produkterna användas för olika marina installationer inom fiskodling och offshore. Kunderna återfinns inom den marina färgindustrin och bland övriga aktörer inom sjöfartsindustrin. I-Tech bildades under 2000 och har idag sitt huvudkontor i Mölndal.
2023-10-12 08:30:00

FN:s internationella sjöfartsorganisation IMO har reviderat sina utsläppsmål. Enligt de nya målen skall den kommersiella sjöfartens utsläpp av växthusgaser nå netto noll till 2050. ”Skärpningen innebär ett ännu större behov av mer effektiva antifoulingfärger eftersom marin påväxt på fartygsskrov ger en kraftig ökning av bränsleförbrukningen och därmed av utsläppen”, säger Philip Chaabane, vd för I-Tech AB.

IMO hade tidigare målsättningen att utsläppen av växthusgaser från den kommersiella sjöfarten skulle halveras till år 2050 men har nu skärpt målen för att ytterligare minska sjöfartens påverkan på klimat och miljö. Skärpningen skedde i samband med att Marine Environment Protection Committee (MEPC 80) möttes tidigare i år. Det nya målet om netto noll år 2050 har utformats för att stödja 1,5-gradersmålet i Paris-avtalet från 2015.

För att kunna nå det nya målet har IMO satt upp ett flertal delmål, bland annat målet att de genomsnittliga koldioxidutsläppen från den kommersiella sjöfarten skall minska med minst 40 procent redan till 2030 jämfört med 2008 års nivåer.

”De skärpta kraven kommer med stor sannolikhet även leda till ett ökat användande av olika typer av förnyelsebara bränslen, vilka är dyrare än traditionella bränslen. Det kommer att ytterligare öka behovet av effektiva antifoulingfärger eftersom skroven för energieffektivitetens skull behöver vara så fria från påväxt som möjligt, både för att nå de nya målen och för att hålla nere kostnaderna. Skillnaden mellan ett skrov med och ett utan påväxt är i det avseendet mycket stor”,
säger Philip Chaabane.


I-Tech AB har utvecklat antifoulingsubstansen Selektope®, en biocid som visat sig vara mycket framgångsrik när det gäller att motverka påväxt av havstulpan. I-Tech AB kunde nyligen kommunicera att sjukhusfartyget Global Mercy, vars skrov behandlats med Selektope, förblivit helt fritt från påväxt av havstulpan trots att det i 22 månader i huvudsak legat still i varma farvatten.