2022-03-31 20:45:00

A L L M Ä N N A K O M M E N T A R E R
Org.nr 556123-4567

Allmänt om verksamheten

Iberian Yield Investment AB är ett investmentbolag som bedriver fastighetsutveckling samt långsiktigt äger och förvaltar fastigheter. Bolaget möjliggör investeringar på den spanska fastighetsmarknaden med aktiv ledning och professionell portföljhantering. Bolaget har direkt tillgång till en pipeline av möjliga fastighetsinvesteringar med låg risk och av hög kvalitet, till attraktiva värderingar. Iberian Yield Investment AB är ett dotterbolag till Iberian Yield Management AB, org.nr 559251-9697.

Sådana förhållanden som inte redovisas i räkningarna eller i not men som är viktiga för bedömningen av utvecklingen av företagets verksamhet, ställning och resultat.
Utveckling av resultat och ställning

Likviditet och finansiering

Bolaget har under 2021 nyemitterat preferensaktier till ett belopp om 60,9 msek samt emitterat en Obligation som uppgår till 46,2 msek. Obligationen löper till en ränta på 8 % årligen, varav 4% betalas ut kvartalsvis och 4% upplupen tills Obligationen löper ut. Likviden stärker upp Bolagets kassa inför det första fastighetsprojektet i Malaga. Obligationen har under 2021 haft två ränteförfallodagar och har således betalat ut ränta för två kvartal. Uppsättningen av strukturen inklusive de spanska dotterbolagen inkluderande samarbetsavtal är klar, Obligationen är emitterad och Aktierna registrerade, därmed är alla strukturkostnader som advokatarvoden, emittent och kapitalanskaffningskostnader tagna.

Väsentliga händelser under perioden
Bolagsstrukturen har satts upp och bolaget har förvärvat de spanska bolagen för projektutvecklingen samt för det långsiktiga ägandet av de hyresfastigheter som kommer utvecklas. Bolaget har finansierat sig för att möjliggöra det första förvärvet inom segmentet prisvärda bostäder ”Affordable housing” i centrala Malaga.

Processer och arbetssätt har tagits fram tillsammans med vår partner Otero Group för att möjliggöra ytterligare förvärv av hyresprojekt på den spanska marknaden. "
Förväntad framtida utveckling

Bolaget utvärderar flera intressanta projekt inom segmentet prisvärda bostäder ”Affordable housing” varvid flera förvärv kommer att genomföras.
Bolaget har just nu en potentiell ptojektportföld bestående av tre större projekt som befinner sig i olika faser av processen. Totalt uppgår volymen potentiellt till knappa 300 bostäder som kan startas inom en 18 månadersperiod, om projekten uppfyller våra krav. Första förvärvet beräknas ske i början av Q2.

Investeringar i anläggningstillgångar uppgår under perioden till 0 tkr.

Finansiella risker

Bolaget har nu likviditetsmässigt tagit kostnader för kapitalanskaffning och struktur samt för samarbetsavtal med Otero Group AB dvs bolagets JV partner i Spanien.

De medel som finns kvar kommer att nyttjas för det bostadsprojekt i Malaga som ligger i startgroparna i det av bolaget till 95 % ägda dotterbolaget i Spanien där bolaget bedömer att det kapital som bolaget har idag är tillräckligt för att färdigställa projektet varvid utställd obligation skall kunna refinansieras. Det spanska bolaget ligger även i slutfasen vad gäller finansiering av byggnadskreditiv med spanska banker varför det kapital och de likvida medel som bolaget idag är tillräckligt för att färdigställa nuvarande projekt samt även för att kunna initiera framtida liknande projekt.

Oaktat detta så föreligger trots detta omvärldsrisker i form av kraftig höjda räntor och amorteringskrav från banker utöver rena projektrisker vilket skulle kunna innebära att bolaget skulle komma att behöva ta in ytterligare kapital. Bolaget ser dock i dagsläget inte någon sådan risk

Marknadsrisk

Bolagets verksamhet omfattar både investering i fastigheter och uthyrningsverksamhet. Det finns en risk att efterfrågan på fastigheter i Spanien minskar vilket kan påverka andra investerares vilja att investera. En minskad efterfrågan kan medföra att värdet på Bolagets fastigheter minskar och att det blir svårare att sälja till det pris Bolaget önskar. Värdet på Bolagets fastigheter kan även påverkas av ett flertal faktorer som rådande marknadsförhållanden och de allmänna förutsättningarna i ekonomin. Det finns därmed en risk att Bolaget vid en försäljning inte får tillbaka det investerade kapitalet eller att värdeutvecklingen inte blir den Bolaget har räknat med vilket kan få en negativ effekt på Bolagets verksamhet. Vidare finns det en risk att intresset av att hyra bostäder i Spanien minskar och att uthyrningsverksamheten påverkas vilket kan få en negativ effekt på Bolagets resultat.

Bolaget bedömer att sannolikheten för att riskerna, helt eller delvis, realiseras är låg till följd av att intresset av såväl fastigheter som hyresbostäder i Spanien för tillfället är god. För det fall riskerna realiseras skulle det potentiellt kunna få en måttlig inverkan.

Politisk risk

Det finns en risk att politiska beslut påverkar marknaden för hyresbostäder vilket kan påverka Bolagets verksamhet. Exempelvis kan regleringar och myndighetsbeslut avseende skatt, subventioner och stöd, säkerhet, uthyrning och hyressättning på hyresbostäder påverka Bolagets resultat och lönsamhet. Regler som har stor inverkan på Bolagets sätt att bedriva sin verksamhet kan förändras på ett för Bolaget negativt sätt med förhållandevis kort varsel. Vidare finns det en risk att nya regleringar, eller ändrad tillämpning av sådana, kan medföra ökade kostnader, sjunkande efterfrågan på hyresbostäder eller försämrad skattesituation för Bolaget.

Bolaget bedömer att sannolikheten för att riskerna, helt eller delvis, realiseras är låg till följd av att Spanien har vidtagit åtgärder för att öka intresset för hyresbostäder hos både hyresgästerna och fastighetsägarna. För det fall riskerna realiseras skulle det potentiellt kunna få en måttlig inverkan.

Konjunktur

Det finns risk att en allmän konjunkturnedgång påverkar den generella efterfrågan på fastigheter samt hyresbostäder och får en negativ påverkan inom fastighetssektorn vilket kan medföra att det blir svårare att finansiera projekt. Vidare finns det en risk att det blir en lägre efterfrågan än förväntat på färdigbyggda lägenheter. En allmän konjunkturnedgång kan således ha en negativ inverkan på Iberian Yields finansiella ställning.
Bolaget bedömer att sannolikheten för att riskerna, helt eller delvis, realiseras är måttlig. För det fall riskerna realiseras skulle det potentiellt kunna få en måttlig inverkan

Redovisnings- och värderingprinciper

Delårsrapporten har upprättats enligt årsredovisningslagen och BFNAR 2007:1 Frivillig delårsrapportering och med tillämpning av redovisnings- och värderingsprinciperna i BFNAR 2012:1 (K3).

Kontakt info

Martin Berchtold, VD martin.berchtold@iberianyield.com