2023-02-20 17:15:00

Idag har extra bolagstämman hållits i Iberian Yield Investment AB. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades.

Bolagsstämman beslutade:

·  i enlighet med styrelsens förslag att öka bolagets aktiekapital med högst 130 732 kronor genom nyemission av högst 812 nya preferensaktier av serie B.

De nya aktierna ska tecknas med företrädesrätt av de som på avstämningsdagen är registrerade som innehavare av preferensaktier av serie B i det av Euroclear Sweden AB förda avstämningsregistret. För det fall inte samtliga aktier tecknas med stöd av teckningsrätter ska styrelsen, inom ramen för emissionens högsta belopp, besluta om tilldelning av aktier till de som tecknat sig utan stöd av teckningsrätter enligt i förslaget angivna fördelningsgrunder (vilka även återfinns i kallelsen till extra bolagsstämma på bolagets webbplats www.iberianyield.com).

Avstämningsdag för erhållande av teckningsrätter och rätt till deltagande i nyemissionen med företrädesrätt är måndagen den 27 februari 2023, varvid tre (3) preferensaktier av serie B berättigar till fyra (4) teckningsrätter och varje teckningsrätt berättigar till teckning av en (1) ny preferensaktie av serie B.

Teckning av aktier, såväl med som utan stöd av teckningsrätter, ska äga rum under tidsperioden från och med onsdagen den 1 mars 2023 till och med onsdagen den 15 mars 2023. Teckningskursen per tecknad ny aktie uppgår till 200 000 kronor.

·  i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att – under tiden fram till nästkommande årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt vid ett eller flera tillfällen – fatta beslut om emission av nya aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Betalning ska kunna ske kontant eller genom apport, kvittning eller eljest förenas med villkor. Bolagets aktiekapital ska kunna ökas med ett belopp motsvarande högst tjugo (20) procent av aktiekapitalet efter sådan(a) emission(er).