Söndag 11 Maj | 16:00:11 Europe / Stockholm

Prenumeration

2021-12-10 10:45:00

Grand slam i årets viktigaste omröstning när Inet erhåller hela fyra utmärkelser, inklusive huvudpriset Årets Butik

Kundernas butik, som Inet ser sig som, tog under Prisjakts årliga omröstning hem hela fyra utmärkelser. Inet, som säljer datorer, komponenter och tillbehör till gaming- och teknikentusiaster, vann den allra mest prestigefyllda kategorin, Årets Butik, och de tre underkategorierna Mobiltelefoner, Onlinevaruhus och Datorer & tillbehör. Inet har vunnit priset inom sin kategori fem år i följd, men det är första gången sedan 2013 som huvudpriset tas hem. Vinnarna utses baserat på en kombination av antalet lämnade kundomdömen och snittbetyget företagen fått på Prisjakt.nu under november månad.

Inets vd Erik Wickman tror att receptet till framgången är att alltid sätta kunden i fokus.

- Det här är ett så underbart kvitto på att vi gör rätt saker och att vi uppskattas av våra kunder.
Vårt mål har hela tiden varit att växa med kunden i fokus och allt vi gör och de beslut vi tar ska vara för kundens bästa, så det känns helt fantastiskt att vi lyckats med och uppmärksammats för det, säger Erik Wickman.

Inet omsätter idag 1,5 MDR SEK, varav cirka 80% online, och har i år haft en tillväxt på cirka 25%. Bakom tillväxten ligger satsningar på att förbättra kundupplevelsen online och vara än mer tillgängliga, något Inet ser som en naturlig utveckling när allt fler jobbar hemifrån och underhållning i hemmet blir en allt större del av mångas vardag.

- I dessa tider är det viktigare än någonsin att finnas där kunden är oavsett om det är via telefon, chat eller e-post. Därför har vi valt att satsa rejält på att utöka våra öppettider på kundservice, för att sänka svarstiderna och göra det enklare att nå oss. Oavsett om någon vill ha köprådgivning eller hjälp med det tekniska ska vi alltid finnas nära tillhands, utan krångel.

En annan aspekt av kundupplevelsen som Inet tror är särskilt viktig nu är att möta kunderna online, för att ge ett ansikte och en personlighet till företaget. Därför har Inet valt att utöka sitt arbete med produktgenomgångar, guider och livesändningar ytterligare. Varje vecka möter Inet sina kunder i live-showen Dubbelklick, som på kort tid blivit Sveriges största teknikinriktade direktsändning.

- Även när man inte kan besöka några av våra fysiska butiker ska man ändå känna att man träffar och lär känna oss. Vi tycker det är oerhört viktigt att bygga relationer med kunderna, för våra kunder är våra kompisar. Att få bjuda in och umgås med våra kunder under våra direktsändningar, eller utbilda dem och brygga gapet till den fysiska butiksupplevelsen genom våra videor, tycker vi är fantastiskt och viktigare än någonsin, säger Erik Wickman, vd på Inet.

Inet har sedan länge valt att satsa på personlig service och tillgänglighet snarare än prisrobotar, vilket nu burit frukt i både tillväxt och kundomdömen. När Prisjakt själva analyserat resultatet i årets omröstning ser de liknande trender.

– Konsumenterna hyllar svenska butiker för en mängd olika saker. Jag tycker att det är intressant att låga priser verkar vara en relativt liten del av vad som gör årets vinnare så vassa. Det är snarare aspekter som leverans, service och enkelhet att hitta som gör helheten, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt.