Torsdag 26 December | 14:31:36 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-10-15 N/A Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-11 N/A Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-10 N/A Årsstämma
2025-04-11 N/A Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-24 N/A Bokslutskommuniké 2024
2024-10-11 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-12 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-20 - X-dag ordinarie utdelning SPLTN 1.00 SEK
2024-05-18 - Årsstämma
2024-04-12 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-01-26 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-13 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-15 - X-dag ordinarie utdelning SPLTN 1.00 SEK
2023-05-13 - Årsstämma
2023-04-21 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-01-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-21 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-22 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-23 - X-dag ordinarie utdelning SPLTN 1.00 SEK
2022-05-21 - Årsstämma
2022-04-22 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-28 - Bokslutskommuniké 2021
2019-11-01 - Split SPLTN 1:100
2016-06-07 - X-dag ordinarie utdelning SPLTN 38.00 SEK
2016-06-06 - Årsstämma
2016-05-03 - Bokslutskommuniké 2015

Beskrivning

LandSverige
ListaNGM
SektorFinans
IndustriInvesteringar
Spiltan Invest är ett investmentbolag som köper och äger minoritetsandelar i noterade och onoterade svenska tillväxtföretag. Målsättningen är att skapa avkastning för aktieägarna genom att vara en aktiv och långsiktig ägare, utan uttalad exitstrategi. Portföljen består av bolag inom tech, finans, fastighet och industri. Störst koncentration återfinns inom den svenska marknaden.
2022-01-05 08:14:00

Investment AB Spiltan backar den nya bolagsgruppen Collaboration Art som ska konsolidera marknaden för performance marketing i Europa. De första fyra förvärven är genomförda och Spiltan har hittills investerat 60 miljoner kronor i bolagsgruppen.

Performance marketing är fortsatt det snabbast växande området inom digital marknadsföring med en organisk tillväxt på 10–15% årligen. Google och Facebook får majoriteten av annonsinvesteringarna, och efterfrågan på digitala specialister inom SEM (sökordsannonsering), SEO (sökordsoptimering) och sociala medier är stor.

– Det här är en fragmenterad bransch som mognat på senare år, men ännu inte har konsoliderats, säger Göran Pallmar, vice vd för Spiltan. Det ger stora möjligheter för teknologidrivna effektiviseringar och ökad ROI på kundernas marknadsföring. Jonas Dahlquist och Fredrik Sellgren som grundat Collaboration Art tillsammans med Spiltan, har en gedigen erfarenhet och unik förståelse av att både driva och förvärva byråer. Det ska bli spännande att se vad vi gemensamt kan åstadkomma.

Just Fredrik Sellgrens och Jonas Dahlquists erfarenhet av att själva äga, driva, utveckla, förvärva och sälja byråer i över 20 år, har varit en styrka vid samtal med entreprenörerna hos målbolagen. Collaboration Art har under hösten genomfört sina fyra första förvärv i Sverige.

– Vi har haft förmånen att träffa massa duktiga entreprenörer och kan stolt presentera GO MO Group, InnoSearch, Dot Sure och Web Guide Partner som de första helägda byråerna i gruppen, säger Jonas Dahlquist, vd för Collaboration Art. Målet för gruppen är att på kort tid bli en av Europas större medieköpare. Fler förvärv av lönsamma performance marketing-byråer står därmed på tur.

Tillsammans omsätter de fyra första bolagen drygt 80 miljoner kr med en EBITDA på över 16,5 miljoner kr. Jonas Dahlquist, utvecklar bolagsgruppens strategi:

– Vi förvärvar lönsamma byråer som växer och drivs av framgångsrika entreprenörer, som vill fortsätta driva sin verksamhet. Att vara en del av Collaboration Art kommer att ge alla företag i gruppen skalfördelar och tillgång till processer, teknologi och produktion som är svåra att få tillgång till som fristående aktörer. Att Spiltan med sin erfarenhet av addtech är med från start ger oss både finansiella muskler och en långsiktighet som hjälper vid förvärv.

Bolagsgruppens finansiella partner är Nordea Startup & Growth.

– Vi har varit med i diskussionerna om skapandet i gruppen och det känns grymt kul att vi får vara med som finansiell partner till Collaboration Art. Vi är finansiell affärspartner till flera av Spiltans portföljbolag och vi ser det som ett tecken på förtroende att få stötta även detta, säger Maria Smith på Nordea Startup & Growth.