Fredag 28 November | 00:04:49 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-11-26 08:00 Kvartalsrapport 2026-Q3
2026-08-20 08:00 Kvartalsrapport 2026-Q2
2026-05-21 08:00 Kvartalsrapport 2026-Q1
2026-02-26 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-20 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-28 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-22 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-05-09 - X-dag ordinarie utdelning GATE 0.00 SEK
2025-02-27 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-21 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-10-02 - Split GATE 100:1
2024-08-19 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-18 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-05-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning GATE 0.00 SEK
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2024-01-18 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-11-16 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-30 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-10 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning GATE 0.00 SEK
2023-02-28 - Bokslutskommuniké 2022
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-17 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-21 - Årsstämma
2022-05-30 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-09 - X-dag ordinarie utdelning GATE 0.00 SEK
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-17 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-11-18 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-22 - Årsstämma
2021-05-20 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning GATE 0.00 SEK
2021-02-26 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-19 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-07-01 - X-dag ordinarie utdelning GATE 0.00 SEK
2020-06-30 - Årsstämma
2020-06-15 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-05-29 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-22 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-08-30 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-28 - Årsstämma
2019-05-10 - X-dag ordinarie utdelning GATE 0.00 SEK
2019-02-19 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-22 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-18 - Extra Bolagsstämma 2018
2018-05-24 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-05-22 - X-dag ordinarie utdelning GATE 0.00 SEK
2018-02-19 - Bokslutskommuniké 2017
2018-02-16 - Extra Bolagsstämma 2017
2017-11-20 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-21 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-31 - X-dag ordinarie utdelning GATE 0.00 SEK
2017-05-30 - Årsstämma
2017-05-30 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-28 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-30 - Kvartalsrapport 2016-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorSällanköp
IndustriGaming
Jumpgate är ett spelutvecklingsbolag. Verksamheten drivs via flera dotterbolag och spelstudios, där de största inkluderar Nukklear och Tivola Games. Koncernen producerar och förlägger egna spel (PC, konsol och mobil) samt utvecklar spel och andra digitala produkter på uppdrag av externa företag. Koncernen verkar på den globala marknaden, distribuerar sina spel världen över och besitter ett brett internationellt nätverk. Jumpgate grundades 2011 och har sitt huvudkontor i Visby.

Intresserad av bolagets nyckeltal?

Analysera bolaget i Börsdata!

Vem äger bolaget?

All ägardata du vill ha finns i Holdings!

2025-11-20 08:00:00
  • Nettoomsättningen under delåret uppgick till 30 389 TSEK (53 966 TSEK). Omsättningen under tredje kvartalet uppgick till 5 468 TSEK (19 115 TSEK).
  • Rörelseresultatet före finansiella poster uppgick till -11 342 TSEK (-3 691 TSEK). Rörelseresultatet före finansiella poster under tredje kvartalet uppgick till -4 339 TSEK (2 355 TSEK).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -15 009 TSEK (-11 345 TSEK). Resultatet efter finansiella poster under tredje kvartalet uppgick till -5 408 TSEK (1 546 TSEK).
  • Resultatet per aktie uppgick till -1,042 SEK (-1,017 SEK) under perioden. Resultatet per aktie under tredje kvartalet uppgick till -0,365 SEK (0,121 SEK).
  • Den 1 juli offentliggjordes utfallet i Bolagets företrädesemission med en teckningsgrad på 46,9 %. Genom emissionen tillfördes Bolaget ca 3,3 MSEK före emissionskostnader efter kvittningar om ca 1,5 MSEK.
  • Den 24 juli meddelades att spelet Ed & Edda: GRAND PRIX – Racing Champions lanserats på PC, Sony PlayStation 5, Xbox X|S och Nintendo Switch.
  • Den 28 juli meddelades att Bolaget förlängt avtalet med Professional Bull Riders avseende rättigheter för spelet 8 to Glory.
  • Den 5 augusti meddelades att Bolaget upptagit en ny lånetranch om totalt 2,6 MSEK samt beslutat om riktad emission av teckningsoptioner till långivarna.
  • Den 8 augusti offentliggjordes att Bolaget utvecklar en remaster av Sacred 2 i samarbete med THQ Nordic.
  • Den 13 augusti meddelades att Bolaget erhållit en betalning om ca 2,2 MSEK for en uppnådd försäljningsmilstolpe i ett uppdragsavtal samt att dotterbolaget Funatics hade signerat ett nytt uppdragsavtal med ett kontraktsvärde om ca 5 MSEK.
  • Den 17 september meddelades att trailern för Bolagets kommande spel Star Trek: Voyager – Across the Unknown uppnått ca 1,5 miljoner visningar på YouTube.
  • Efter perioden, den 13 oktober offentliggjordes att Sacred 2 Remaster lanseras den 11 november, 2025.
  • Efter perioden, den 15 oktober meddelades att demon för Star Trek: Voyager – Across the Unknown publicerats på Steam samt att den var på topp 10-listan över mest spelade demos på Steam Next Fest och hade ca 87 % positiva recensioner.
  • Efter perioden, den 11 november meddelades att Sacred 2 Remaster finns nu tillgängligt för PC (Steam), PlayStation 5 och Xbox Series X|S, med en version för Nintendo Switch planerad till mitten av 2026

Med ”Bolaget” eller ”Jumpgate” avses Jumpgate AB med org.nr. 556842-4062. Uppgifter inom parentes avser föregående år.

Kommentar till delårsrapporten

Minskade intäkter och reducerad kostnadsbas

Mot bakgrund av nedskaleringen av gruppen sedan det föregående året med avyttringen av Tableflip Entertainment och ytterligare signifikanta personalnedskärningar, fortsätter vi att jämföra kvartalssiffrorna med det föregående kvartalet för att visa utvecklingen i Bolagets nuvarande form.

Det tredje kvartalet visar minskade rörelseintäkter jämfört med föregående kvartal från 15,5 mkr till 8,3 mkr. Den främsta orsaken är att Sacred 2 Remaster färdigställts, utan att något större projekt tillkommit under kvartalet. Ytterligare kostnadsreduktioner har minskat rörelsekostnaderna från -16,9 mkr till -12,7 mkr jämfört med tidigare kvartal, men på grund av den negativa utvecklingen av rörelseintäkterna försämrades rörelseresultatet från -1,4 mkr till -4,3 mkr. De finansiella kostnaderna halverades jämfört med föregående kvartal från -2,2 mkr till -1,1 mkr. Sammantaget resulterade detta i att resultatet efter finansiella poster försämrades från -3,7 mkr till -5,4 mkr.

Som tidigare kommunicerats krävs ökade intäkter för att Bolaget ska vända tillbaka till ett positivt resultat. Målet är att så snart som möjligt åstadkomma detta baserat på framgångsrik affärsutveckling samt en positiv lansering av det kommande Star Trek-spelet. Med vårt nätverk och den rådande tillgången på kompetenta utvecklare har vi kapacitet att snabbt skala upp verksamheten igen baserat på nya externt finansierade projekt.

Fortsatt fokus på affärsutveckling

Det är fortsatt fokus på att få in ytterligare uppdragsavtal och extern finansiering för egenutvecklade spelprojekt för att öka intäkterna. Under perioden har dotterbolaget Funatics ingått ett uppdragsavtal till ett värde om ca 5 mkr som löper fram till slutet av december. Vi arbetar fortsatt på en extern finansiering för spelprojektet Battle Castles och för lovande dialoger med potentiella förläggare om finansiering. Vidare undersöker vi möjligheterna att säkra rättigheterna till ett passande IP för spelet. Dessutom pågår parallella dialoger med möjliga samarbetspartners för ytterligare projekt med målet att ingå minst två nya avtal före årsskiftet samt att förlänga Funatics pågående uppdragsavtal.

Sacred 2 Remaster

Spelet Sacred 2 Remaster lanserades 11 november och var inledningsvis ett av de 20 mest säljande spelen på Steam. Tyvärr var mottagandet från spelarna lite negativt, på grund av oväntade tekniska problem. Dessa problem hade inte identifierats av intern eller extern QA inför lanseringen. Teamet arbetar hårt med att lösa problemen och efter genomförda inledande uppdateringar ökar andelen positiva recensioner på Steam stadigt. Som tidigare kommunicerats tillfaller intäkter från försäljningen Jumpgate först efter att externa finansiärer nått en viss avkastning, vilket innebär att vi inte förväntar oss intäkter under 2025 från Sacred 2 Remaster.

Lansering närmar sig för Star Trek: Voyager – Across the Unknown

Efter ett mycket positivt mottagande i branschmedia, på forum och bland fans i samband med offentliggörandet av Star Trek: Voyager – Across the Unknown på Gamescom och över 1,5 miljoner visningar på Youtube av den första trailern för spelet, publicerades en demo för spelet på Steam i mitten av oktober. Demon nådde topp 10-listan över mest spelade demos på Steam Next Fest och har +80 % positiva recensioner på Steam. Antalet wishlist-anmälningar på Steam ökar stadigt. Jumpgate får del av intäkterna från spelet från start vilket ger oss en betydande uppsida från försäljningen. Lanseringsdatumet väntas fastställas inom kort av projektpartnerna.

Som tidigare kommunicerat bedömer styrelsen att de lanserade spelen Ed & Edda: GRAND PRIX of Europe, Sacred 2 Remaster samt det kommande Star Trek: Voyager – Across the Unknown sammantaget kan generera betydande intäkter i spannet 14-51 mkr under 12 månader från respektive lansering. Det finns inga aktiverade kostnader för Star Trek och Sacred 2 Remaster spelen i balansräkningen, vilket är mycket positivt för spelintäkternas inverkan på resultatet.

Organisationen har skalats ned och betydande ansträngningar har gjorts för att få ned kostnaderna, vilket skapar förutsättningar för en ordentlig utväxling på en framgångsrik Star Trek-lansering och nya uppdragsavtal. De kommande veckorna och månaderna blir viktiga och spännande.

Harald Riegler
VD, Jumpgate AB