Fredag 22 November | 09:46:38 Europe / Stockholm

Prenumeration

2024-08-05 11:10:00

Adtraction redovisade minskad nettoomsättning och EBITA i det andra kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 276,6 MSEK (323,5). Vidare uppgick EBITA till 9,8 MSEK (14,9), vilket motsvarade en EBITA-marginal om 3,5 procent (4,6). Periodens kassaflöde uppgick till -22,2 MSEK (-55,0) och kassan minskade till 93,6 MSEK vid kvartalets utgång.

Svagare utveckling än väntat
Adtraction minskade omsättningen med 14,5 procent i det andra kvartalet. Bruttoresultatet minskade med 11,3 procent, vilket i sin tur medförde att EBITA minskade med 34,2 procent. Enligt bolaget försvagades den underliggande marknaden över fler geografier inom både e-handels- och finansvertikalen. Ljusglimtar i rapporten var den högre bruttomarginalen och fortsatt goda kostnadskontrollen.

Indikationer för en vändning
Den negativa trenden ser ut att fortsätta under det tredje kvartalet då bolaget uppgav att verksamheten under juli månad utvecklats i linje med det andra kvartalet. Vår tro är att trenden kan plana ut och vända uppåt under det fjärde kvartalet efter att bolagets marknadsbearbetning gett resultat och marknadsförutsättningarna förbättras. Enligt bolaget har det vunnit ett antal nya affärer med annonsörer i den större storleksklassen. Vi räknar dock inte med att bolaget återgår till tillväxt under 2024 till följd av en mer utmanande marknad än väntat och tuffa jämförelsetal. Vår nuvarande utgångspunkt är tillväxt under 2025.

Outlook
Efter rapporten har vi reviderat ned våra estimat, men kvarstår vid vår långsiktigt positiva syn på bolaget och aktien. Vår bedömning är att Adtraction når god lönsamhet, men att 2024 blir ett mellanår där EBITA minskar tillfälligt för att sedan uppvisa positiv tillväxt igen under 2025. I vårt huvudscenario ser vi en uppsida om 76,5 procent för 2025E och med en applicerad säkerhetsmarginal om 30,0 procent på våra estimat ser vi en uppsida om 23,6 procent.

Läs den fullständiga analysen här