Fredag 22 November | 09:27:59 Europe / Stockholm

Prenumeration

2024-11-18 08:41:00

Nettoomsättningen för det tredje kvartalet uppgick till 9,7 MEURO (10,3), vilket motsvarade en minskning med cirka 6,5 procent y-o-y. I jämförelse med samma kvartal föregående år stärktes bruttomarginalen från 25,8 procent till 36,1 procent, vilket är den högsta bruttomarginalen sedan Q1’21. EBIT uppgick till 1,5 MEURO (1,1), vilket var en ökning med 32,8 procent y-o-y. Detta innebar en EBIT-marginal om 15,0 procent (10,6).

Svagare nettoomsättning, men stark lönsamhet
Rapporten kom in lägre än våra estimat avseende nettoomsättning, men högre avseende EBIT och vinst. Nettoomsättningen påverkades negativt i kvartalet av högre spelarvinster än tidigare och avslutade affiliate- och marknadsföringsavtal som underpresterat. Lönsamheten överraskade då bruttomarginalen var väldigt stark även under detta kvartal och arbetet med att minska cost of sales imponerar. Detta var enligt vår bedömning ytterligare ett stabilt kvartal med en utveckling i rätt riktning.

PremierGaming
Angler har fortsatt satsningen på PremierGaming och i slutet av kvartalet lanserades sportbokserbjudandet. Intäkterna för PremierGaming påverkas fortsatt negativt av avslutade affiliatesamarbeten, men satsningen på ProntoCasino ledde till en tillväxt för varumärket om 66,0 procent y-o-y. Vår bedömning är att den nya satsningen på PremierGaming kommer att öka bolagets intäkter från dotterbolaget framöver och att sportbokserbjudandet är en intressant option för tillväxt.

KPI:er utvecklas stabilt
Hold kom in på 57,5 procent och låg således kvar på höga nivåer, trots att den påverkades negativt av högre spelarvinster. Kundanskaffningen utvecklades positivt för samtliga KPI:er sekventiellt, vilket var positivt. Kunddeponeringar låg kvar på höga nivåer, vilket vi ser som positivt. Vår bedömning är att samtliga KPI:er fortsatte att ligga på tillfredställande nivåer.

Outlook
Vår bedömning är att Angler genomfört en turn around och även stärkt sin finansiella ställning. Trading updaten inför Q4’24 var något svagare än väntat, men förklaras av avslutade affiliatesamarbeten. Vår tro är dock fortsatt att förändringsarbetet som Angler utfört samt det återupptagna fokuset på B2B-samarbeten var helt rätt väg att gå för bolaget, vilket också kommer att möjliggöra en fortsatt lönsam tillväxt kommande år. På våra estimat för 2026E ser vi en betydande om 86,6 procent vid en värdering om PE 10.

Läs hela analysen här!