Bifogade filer
Prenumeration
Chordate Medical redovisade minskad nettoomsättning och lägre rörelseförlust i det andra kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 0,2 MSEK (0,2), motsvarande en negativ tillväxt på 5,7 %. Vidare uppgick EBIT till -5,2 MSEK (-7,1). Fritt kassaflöde uppgick till -7,7 MSEK (-8,9) och kassan minskade till 4,2 MSEK (4,4).
Kostnadsbesparingar och kapitaltillskott ökar uthålligheten
Nettoomsättningen uppgick till 0,16 MSEK (0,17), vilket innebar i princip oförändrad försäljning. Första halvåret summerades dock till 0,76 MSEK (0,43), motsvarande en tillväxt på 76,3 %. EBIT i kvartalet uppgick till -5,2 MSEK (-7,1), vilket innebar en förbättring, men fortsatt tydliga förluster. Fritt kassaflöde uppgick till -7,7 MSEK (-8,9) och vid periodens slut hade bolaget 4,2 MSEK i kassa. Efter utgången av kvartalet inleddes ett kostnadsreduceringsprogram, där resurser i Saudiarabien, Tyskland och Schweiz avvecklas. Därtill genomförde bolaget en riktad emission om 2,55 MSEK i juli. Dessa åtgärder ökar bolagets finansiella uthållighet och ger mer tid för den pågående exitprocessen.
PM010-studien stärker det kliniska caset
efter utgången av kvartalet rapporterade Chordate preliminära slutsatser från långtidsstudien PM010 avseende kronisk migrän. Studien visade att Ozilia uppfyllde samtliga väsentliga effektmått med statistisk signifikans. Patienterna minskade i genomsnitt antalet huvudvärksdagar med >4 per månad. Därtill bekräftades den förebyggande effekten över ett års tid. Studien visade även minskat behov av kompletterande medicinering och indikerade en behandlingsfrekvens på omkring 5–6 behandlingar per år. Resultaten stärker den kliniska evidensen och är en viktig tillgång i Chordates pågående exitprocess.
Outlook
Chordate går in i andra halvåret 2025 med huvudfokus på att driva exitprocessen i mål. De positiva resultaten från PM010-studien stärker det kliniska caset och förbättrar bolagets förhandlingsläge gentemot potentiella köpare. Kostnadsbesparingar och den nyligen genomförda emissionen förlänger dessutom den finansiella uthålligheten, vilket skapar visst utrymme i dialogerna. Kommersialiseringen på fokusmarknader är fortsatt viktig, men den korta tidshorisonten gör att det sannolikt blir svårt att driva tydliga förbättringar. Bolagets attraktionskraft är därmed starkt beroende av hur uppnådda milstolpar uppfattas som tillräckliga av en köpare. Tidslinjen för en potentiell affärs är fortfarande osäkert och ytterligare kapitalbehov kan inte uteslutas.