Tisdag 15 Juli | 04:39:58 Europe / Stockholm
2025-07-14 08:57:00

Plejd rapporterade för andra kvartalet 2025 en nettoomsättning om 210,7 MSEK (146,2), motsvarande en organisk tillväxt om 44,1 %. Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 47,4 MSEK (24,9), en ökning om 90,3 %, vilket ger en EBIT-marginal på 22,5 % (17,0). Tillväxten drevs i huvudsak av den norska marknaden där termostaten TRM-01 haft stor genomslagskraft, men även övriga marknader uppvisade en stark utveckling där Sveriges tillväxt fortsatte att imponera. Även installationstillväxten är stark och var för femte kvartalet i rad högre än omsättningstillväxten, vilket understryker Plejds starka underliggande tillväxt.

Stark tillväxt i samtliga marknader och god lönsamhet
Tillväxten var fortsatt brett förankrad över samtliga marknader med framför allt Norge, men även Sverige, i spetsen. Samtidigt fortsatte Plejd att skala sin lönsamhet i takt med ökade volymer och bibehållen kostnadskontroll. Bolaget uppvisade även i detta kvartal en god lönsamhet, trots en något högre kostnadsnivå relaterat till Elfack och produktionsuppskalning. Ledningen har kommunicerat att en EBIT-marginal runt 25 % är möjlig även framåt, något som de senaste kvartalen tydligt bekräftar. Det är nu uppenbart att Plejd rört sig in i en fas med fokus på ökad lönsamhet i kombination med kraftig tillväxt.

Nya produkter bäddar för fortsatt tillväxt
Under kvartalet lanserades två nya produkter, däribland SPD-01, en dimbar smartplugg för inomhusbruk, samt LED-panelen LPN-01. VRI-03, universaldimmern, är nu också i produktion och väntas kunna driva Plejds expansion i Nederländerna under H2, där efterfrågan är stark. Detta skapar förutsättningar för fortsatt organisk tillväxt i befintliga marknader och med VRI-03 är produktportföljen relativt komplett för den nederländska marknaden.

Ett kvalitetsbolag tidigt i sin resa
Vi ser fortsatt mycket goda förutsättningar för hög tillväxt och förbättrad lönsamhet. Det gäller särskilt i Norge, där termostaten har tagit stark position, men även i Nederländerna som nu får en komplett produktportfölj. Därtill fortsätter tillväxten av armaturerna i Sverige. En drivare för lönsamheten är de produktoptimeringar av downlightsen som lanseras i H2’25, vilka väntas förbättra produktens bruttomarginal med över 10 procentenheter. Då downlightsen står för en väsentlig del av omsättningen bedömer vi att detta kommer höja den totala bruttomarginalen med cirka 2–3 procentenheter. Vi bedömer att kombinationen av stark installationstillväxt, produktbreddning, geografisk expansion och marginalförbättringar ger förutsättningar för att Plejd fortsatt ska leverera starkt i linje med, eller över, våra förväntningar. Ibland är det lätt att glömma, men Plejd är fortsatt tidigt i sin tillväxtresa och har potential att växa och expandera kraftigt kommande år i Europa.

Läs hela analysen här!