Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

2024-11-08 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-16 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-14 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-14 Årsstämma 2025

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorFinans
IndustriInvesteringar
Karnell är en tillväxtorienterad industriteknikgrupp. Bolagets vision är att förvärva industritekniska produktbolag och nischproducerande bolag för att därefter utveckla dessa verksamheter genom att erbjuda strategisk rådgivning och tillväxtinitiativ genom tilläggsförvärv och expansion till nya marknader. Karnell består av ett antal direktägda koncernbolag, med dotterbolag, uppdelat på två affärsområden: Produktbolag och Nischproduktion. Huvudkontoret är beläget i Stockholm.
2024-05-31 11:00:00

Karnell Group AB (publ) ("Karnell"), en långsiktig och aktiv ägare av ledande industriteknikföretag, tillkännager förvärvet av Ojop Sweden AB, en tillverkare av högkvalitativa excenterlås, släpvagnslås och batterikontakter. Ojop, grundat 1922 och baserat i Eskilstuna, omsätter cirka 50 MSEK med god lönsamhet.

"Vi är glada att välkomna Ojop till Karnell-familjen. Deras imponerande historia av innovation och utmärkt kundservice passar perfekt in i vår strategi att förvärva och utveckla små industriteknikföretag med ett försprång på marknaden", säger Petter Moldenius, VD för Karnell. "Vi sa att vi skulle fortsätta att vara systematiska med förvärv och Ojop exemplifierar detta som ett nischbolag med en marknadsledande position inom excenterlås, ett starkt värdeerbjudande och god lönsamhet."

Ojop erbjuder cirka 300 olika excenterlås under fyra varumärken som riktar sig både mot OEM-tillverkare och slutanvändare i Sverige och internationellt. Företaget har 20 anställda och kunder i ett 50-tal länder, med Sverige som största marknad. Ojops fokus på kvalitet och kundnöjdhet ligger i linje med Karnells värderingar, med inriktning på företag med starka marknadspositioner och tillväxtpotential. Under Karnells ägande kommer Ojops historik av kvalitet och innovation att fortsätta att utvecklas.

Anders Larsson, ägare och VD för Ojop, kommenterar: "Vi är övertygade om att Karnell är rätt partner för att fortsätta Ojops resa. Deras engagemang för kvalitet och tillväxt stämmer perfekt överens med våra värderingar, och jag ser fram emot att se hur Ojop kommer att utvecklas under deras ledning."

Karnell har förvärvat 90,1% av aktierna med en option att förvärva resterande aktier i bolaget. Därutöver har Karnell åtagit sig att betala en prestationsbaserad tilläggsköpeskilling, baserat på Ojops resultat för de kommande två åren. Nuvarande ägare och VD, Anders Larsson, kommer att behålla 9,9% av aktierna i Ojop och kommer att fortsätta som VD till dess att en permanent VD har hittats.

Ojop kommer att ingå i Karnells affärsområde Produktbolag. Förvärvet förväntas ge en positiv effekt på Karnells vinst per aktie på årsbasis.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Petter Moldenius, VD Karnell Group AB (publ), Tel: +46 8 545 891 00

Eller besök vår hemsida: www.karnell.se

Om Oss
Karnell är en tillväxtorienterad industriteknikgrupp som förvärvar och utvecklar små och medelstora produktbolag och nischproducerande bolag genom en systematisk och proaktiv förvärvsstrategi. Med en evig ägarhorisont och en decentraliserad beslutsmodell erbjuder Karnell entreprenörer och familjeägda företag en långsiktig och ansvarsfull partner. Bolagets affärsidé är att identifiera och förvärva bolag med en attraktiv finansiell profil samt utveckla dessa verksamheter genom att tillhandahålla koncernens verktyg och kompetens. Koncernen består av 13 bolag i Sverige, Finland och Storbritannien. Karnell är noterat på Nasdaq Stockholm.