Fredag 15 November | 08:25:54 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-10-22 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-18 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-04-24 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-13 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-24 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-24 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-16 - X-dag ordinarie utdelning KJELL 0.00 SEK
2024-05-15 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-13 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-01 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 - X-dag ordinarie utdelning KJELL 0.00 SEK
2023-05-16 - Årsstämma
2023-05-10 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-18 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-20 - X-dag ordinarie utdelning KJELL 0.00 SEK
2022-05-19 - Årsstämma
2022-05-18 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-25 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Kjell Group är verksamt inom hemelektronik. Produkterbjudandet inkluderar exempelvis datorer, el & verktyg, nätverk samt ljud & bild. Verksamheten drivs via flertalet fysiska butiker, samt via e-handel, där kunderna huvudsakligen består av privatpersoner. Störst närvaro återfinns inom den nordiska marknaden. Kjell Group grundades 1988 och har sitt huvudkontor i Malmö.
2023-05-10 07:00:00

Fokus på anpassningar av kunderbjudande och nya initiativ

1 januari – 31 mars 2023

  • Nettoomsättningen sjönk med 6,0% till 578,2 (615,3) MSEK
  • Jämförbar tillväxt uppgick till -8,1% (10,3%)
  • Bruttoresultatet minskade med 3,9% till 251,5 (261,7) MSEK samtidigt som bruttomarginalen stärktes och uppgick till 43,5% (42,5%)
  • Justerad EBITA uppgick till 11,1 (24,1) MSEK och den justerade EBITA-marginalen till 1,9% (3,9%)
  • Rörelseresultatet uppgick till 6,5 (19,8) MSEK och rörelsemarginalen till 1,1% (3,2%)
  • Kvartalets resultat uppgick till -7,5 (12,6) MSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -19,8 (-129,7) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,24 (0,41) kronor

Väsentliga händelser under kvartalet och efter kvartalets slut

  • Under det första kvartalet har vi öppnat en ny service point i Sverige.
  • För andra året i rad rankade svenska konsumenter Kjell & Company som Sveriges mest hållbara varumärke inom kategorin ”Vitvaror & hemelektronik – butiker” i Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.
  • Efter kvartalets slut har Kjell & Company inlett en satsning för att erbjuda pantning och återförsäljning av använda telefoner, surfplattor och datorer i samarbete med ReuseIT, som ingår i Elanders Group.

“Vi har under första kvartalet i år sett en mer försiktig och prismedveten konsument som i många fall prioriterat ned externa varumärken med höga prispunkter medan egna varumärken med lägre prispunkter har fortsatt att växa i kvartalet, något som gynnat vår bruttomarginal”, kommenterar Andreas Rylander, VD Kjell Group, och fortsätter:

”Vi har under årets inledning investerat i att stärka kunderbjudandet och nya initiativ som ska anpassa oss mot en mer försiktig konsument och nya köpmönster.”

Webcast i samband med publicering av kvartalsrapporten
Andreas Rylander, vd och koncernchef och Niklas Tyrén, CFO kommer den 10 maj 2023, klockan 10.00 att hålla en webcast i samband med publicering av kvartalsrapporten. För att delta i konferensen gå till webblänken: https://ir.financialhearings.com/kjell-group-q1-2023
Presentationsmaterialet återfinns på gruppens webbsida:
https://www.kjellgroup.com/investerare/finansiella-rapporter/.

Kvartalsrapporter
Den kompletta kvartalsrapporten för perioden januari till mars 2023 samt tidigare avgivna rapporter finns tillgängliga på www.kjellgroup.com.