12:45:15 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2024-02-22 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-08-17 Extra Bolagsstämma 2023
2023-05-30 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-26 Ordinarie utdelning L2S 0.00 SEK
2023-04-25 Årsstämma 2023
2023-03-28 Extra Bolagsstämma 2022
2023-02-23 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-10 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-12 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-06 Ordinarie utdelning L2S 0.00 SEK
2022-05-05 Årsstämma 2022
2022-01-08 Bokslutskommuniké 2021

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHälsovård
IndustriVård & Omsorg
Learning 2 Sleep är en digital sömnklinik. Affärsidén är att erbjuda en evidensbaserad KBT-behandling för vård av sömnproblem oavsett geografisk plats. Detta möjliggörs genom bolagets mobilapplikation där privatpersoner kopplas ihop med legitimerade psykologer i det mobila gränssnittet. Bolaget är för närvarande verksamt på den svenska marknaden. Kunderna består av både privatpersoner och företag. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö.
2023-08-24 14:45:00

Omsättningen och lönsamhet i andra kvartalet nådde inte upp till förväntningarna. Den negativa utvecklingen under kvartalet förklaras dock nästan uteslutande av att Region Stockholm sänkt ersättningen. Ett antal strategiska initiativ har etablerats under 2023 där målsättningen är att öka omsättningen samt förbättra lönsamheten.

Andra kvartalet 2023 i korthet

  • Nettoomsättningen uppgick till 620 tkr
  • Rörelseresultatet uppgick till -5 204 tkr
  • Resultat efter skatt uppgick till -5 266 tkr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,36 kronor

Januari–juni 2023 i korthet

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 661 tkr
  • Rörelseresultatet uppgick till -8 618 tkr
  • Resultat efter skatt uppgick till -8 618 tkr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,59 kronor

Händelser under kvartalet

  • I april genomfördes en företrädesemission som tillförde bolaget cirka 7,65 Mkr före avdrag för emissionskostnader.
  • Styrelsen utsåg i maj tidigare VD Micael Gustafsson till tillförordnad VD att efterträda tidigare VD Lina Johansson.

Händelser efter kvartalet

  • Efter andra kvartalets utgång tecknade Learning 2 Sleep ett bindande avtal om att förvärva samtliga aktier i Bonzun Evolve AB, ett företag som tillhandahåller digitala hälsotjänster fokuserat på behandling av stress. Förvärvet ligger i linje med Learning 2 Sleeps strategi att skapa en ledande aktör inom digitala hälsotjänster fokuserat på mental hälsa. Förvärvet skapar en plattform för ökad tillväxt och högre lönsamhet.

Micael Gustafsson, vd Learning 2 Sleep, kommenterar andra kvartalet:

Andra kvartalet inleddes starkt där vi såg en tydlig ökning av antalet patienter. Tyvärr har detta inte kunnat omvandlas till intäkter på grund av den sänkta ersättningen från Region Stockholm, vilket i princip uteslutande förklarar den minskade omsättningen och det lägre resultatet. Betydelsen av ersättningen från Region Stockholm för vår verksamhet är stor. Om ersättningsnivåerna hade varit oförändrade under de senaste två åren hade vi idag haft högre omsättning och dessutom varit kassaflödespositiva. Mot bakgrund av detta har vi därför under andra halvan av kvartalet påbörjat en översyn av våra betalningsmodeller i syfte att förändra vår affär så att vi är mindre beroende av denna ersättning, vilket även kommer att förbättra marginalerna på sikt.

En del i detta arbete innebär ett ökat fokus på patienter utanför Stockholmsregionen då marginalerna där är betydligt högre. Vi har dessutom under kvartalet genomfört tester i syfte att undersöka om det finns en vilja bland patienterna att betala fullt pris för psykologbesöken istället för att, som är fallet nu, få en subvention från den offentliga vården. Resultaten från testerna var positiva och vi har därför fortsatt arbetet med att etablera nya modeller för betalning som ger oss den marginalförbättring som verksamheten behöver.

Tydliga tillväxtmöjligheter med B2B-erbjudande
Vi har nyligen slutfört paketeringen av ett erbjudande som riktar sig mot företag och organisationer som går under namnet Learning to Sleep Academy. Kortfattat består erbjudandet av ett antal förinspelade webinars, digitala live föreläsningar samt individuell coachning. Alla kunder får också en egen unik landningssida som innehåller ett gediget material kring sömn. Betalningsmodellen är en licensmodell i olika nivåer och när jag skriver detta har en relativt blygsam marknadsbearbetning under sommaren resulterat i fem utestående offerter, något som känns väldigt hoppfullt inför hösten när vi ökar takten i våra försäljningsaktiviteter.

Under andra kvartalet har vårt framgångsrika samarbete med IK Sirius A-lag i fotboll fortsatt. Vi får tydlig feedback från lagledningen i Sirius IK att klubben är otroligt nöjda med den coachning vi erbjudit ett antal av spelarna i A-laget och mot bakgrund av detta är vi övertygade om att vårt erbjudande verkligen kan hjälpa elitidrottare att öka sin prestation. Under hösten kommer vi att bearbeta ett stort antal elitklubbar inom ett flertal idrotter, med start med övriga fotbollsklubbar i Allsvenskan.

Förvärv av Bonzun Evolve
Vi har tidigare kommunicerat vår ambition att bredda vårt erbjudande och stärka vår marknadsposition genom förvärv. Som en del i denna ambition förvärvade vi under andra kvartalet Bonzun Evolve som har ett etablerat erbjudande inom området stresshantering. Förvärvet godkändes den 17 augusti av extra bolagsstämmor i respektive bolag. Med Bonzun Evolve breddar vi vårt befintliga erbjudande, vilket gör att vi skapar bra förutsättningar för merförsäljning på befintliga kunder hos både Learning to Sleep och Bonzun. Stress och sömn är nära sammankopplade, vilket medför att befintliga företagskunder hos Bonzun kommer att erbjudas Learning to Sleeps sömnbehandling och våra kunder kommer att erbjudas hjälp med stresshantering via Bonzun. Vi har också identifierat tydliga synergier inom marknadsföring och försäljning som jag bedömer kommer att successivt skapa ökade intäkter utan att kostnaderna ökar nämnvärt.

Fortsatt expansion via förvärv
För att nå vår målsättning att bli en ledande digital aktör inom mental hälsa är förvärv en viktig del i att skapa en lönsam och uthållig stark tillväxt. Vi verkar på en marknad som tydligt växer och allt fler människor upptäcker fördelarna med digital vård. Även fokus på mental hälsa ökar generellt, både bland företag och enskilda individer och bedömningen är att denna trend kommer att fortsätta långt in i framtiden. Förvärvet av Bonzun Evolve var ett viktigt första steg i den tillväxtstrategi som vi etablerade tidigare i år. Denna strategi innebär också att vi aktivt utvärderar ett antal potentiella förvärv inom vårt kärnområde mental hälsa för att ytterligare förstärka vårt erbjudande mot kund och ta marknadsandelar i en växande marknad. För att ett förvärv ska bli aktuellt är även en förutsättning att vi också identifierat tydliga finansiella synergier – allt för att nå vår långsiktiga målsättning att bli en ledande digital aktör inom området mental hälsa.

Avslutningsvis vill jag säga att även om vi för närvarande har vissa finansiella utmaningar så är jag glad över det stöd som våra huvudägare visade under sommaren då de säkerställde finansiering av bolagets verksamhet och även möjliggjorde förvärvet av Bonzun Evolve. Vi arbetar efter en tydlig plan bestående av tre delar – att växa organiskt genom breddat erbjudande, att arbeta målmedvetet med att förbättra lönsamheten samt fortsätta att löpande utvärdera förvärvsmöjligheter. Jag ser fram emot ett spännande och händelserikt andra halvår.