Torsdag 24 April | 20:02:54 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-13 07:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-23 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-18 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-04-29 N/A X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2025-04-28 N/A Årsstämma
2025-04-25 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-13 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-18 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-30 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2024-04-29 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-13 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-19 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-02 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2023-04-28 - Årsstämma
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-10 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-27 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-10 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-27 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-16 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-26 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2021-04-23 - Årsstämma
2021-04-21 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-11 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-23 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-16 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-27 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2020-04-24 - Årsstämma
2020-04-22 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-11 - Bokslutskommuniké 2019
2019-04-29 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2019-04-26 - Årsstämma
2019-02-19 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-21 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2018-04-25 - Årsstämma
2018-04-25 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-16 - Bokslutskommuniké 2017

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Lyko Group är verksamt inom detaljhandeln. Bolaget drivs som en koncern och erbjuder försäljning av skönhetsprodukter inom hud- och hårvård. Försäljning sker via webbplatser och fysiska butiker, med störst marknad inom Norden. Förutom ovannämnda produkter består portföljen av kosttillskott, samt hand- och fotvård som huvudsakligen säljs under externa varumärken. Huvudkontoret ligger i Vansbro.
2022-08-15 08:00:00

I februari 2022 bytte LYKO byrå till Åkestam Holst NoA, som ett nästa steg i en offensiv satsning i Norden och så småningom Europa. I dagarna syns de första uttagen i den nya kommunikationen, vars syfte är att nå en bredare publik och få fler att gilla varumärket – vare sig de är i köptagen eller inte.

Kalle Eliason, CMO på LYKO, förklarar mer:

  • Vårt förra koncept var sjukt effektivt i att driva upp varumärkeskännedomen. Nu är vi det kändaste och starkaste varumärket inom skönhetskategorin i Sverige och vi börjar se samma resultat i resten av Norden. De skönhetsintresserade vet vilka vi är och känner till att vi har det största sortimentet. Nu vill vi ta nästa steg där fokuset är att bli ett ännu mer omtyckt varumärke. Därför adderar vi ett tydligt varumärkeslager, i form av filmer som vi tror kan bjuda på igenkänning och kanske ett skratt eller två. Vi lägger ett pussel i kommunikationen för att kunna växla upp på sikt.

Konceptet sammanfattas i raden ”Alla sätt är rätt!”, en kommentar till en skönhetsbransch präglad av regler, måsten och borden. LYKO har alltid velat utmana skönhetsbranschens ideal och det bygger vi vidare på i det nya konceptet.

  • Alla sätt är rätt handlar om att inte ta saker på för stort allvar, men också om någon slags individualism och uttrycksfrihet. Vi har ju också dryga 60 000 produkter att laborera med så det är bara att gå loss. Hur fel kan det bli? Inte fel alls, om du frågar oss, fortsätter Kalle Eliason.

Lanseringskampanjen rullas ut på flera nordiska marknader och innehåller TVC, Bio, Utomhus, DOOH, Radio, Play, SoMe m.m. Lisa Vaccino, AD i arbetsgruppen på Åkestam Holst, berättar:

  • Olika delar i kampanjen gör såklart olika jobb, men allt sitter ihop tack vare ett antal återkommande element. Distinctive assets som vår planning-avdelning skulle säga. Filmerna är vi lite extra stolta över, om man nu får vara så o-svensk.

Filmerna är producerade av Giants & Toys och kretsar kring små huvudbryderier kopplade till skönhet. T.ex. hur man ska lägga luggen, vilken parfym som funkar första dagen på nya jobbet, eller vilken MILF-nivå som kan tänkas lagom för den stundande utekvällen. För regin står Jesper Ganslandt.

Med start v. 33 går kampanjen live. Ett första steg i ett långsiktigt arbete, enligt Lisa Vaccino:

  • Det känns väldigt roligt att jobba med en kund som delar våra värderingar och vår syn på kraften i ett starkt koncept. ”Alla sätt är rätt!” blir en grund som vi kan bygga på många år framåt, från små lokala initiativ till stora internationella nedslag.


Bifogat Filmer (bilder nedan)

Arbetsgrupp Åkestam Holst NoA
Annika Åhlund, Client Director
Mimmi Morén, Produktionsledare
Jesper Månsson, Produktionsledare
Agneta Oppeheim, Produktionsledare
Jerker Winther, Head of Strategy
Frida Norén, Planner
Lisa Vaccino, AD
Daniel Vaccino, Copy
Linnéa Amundson, Copy
Sofia Bergvall, AD
Joakim Khoury, CD Åkestam Holst
Magnus Jacobsson, CD NOA
Sofie Hammers, Social Creative Strategist
Kenna Magnusson, Creative Designer
Stella Jeansson, Kreatörsassistent
Ville Askelöf, Motion Designer
Peter Sarhammar, Byråproducent

Arbetsgrupp Lyko
Kalle Eliason, CMO
Antonia Lindmark, Head of Strategy & Brand
Mikaela Bäckius, Strategisk Projektledare
Pauline de Sera, Marknadschef Sverige
Aleksandra Dybdal Holthe, Marknadschef Norge
Anna Edin, Inhouse-chef