Tisdag 11 Februari | 05:58:18 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2026-02-13 07:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-23 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-18 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-04-28 N/A Årsstämma
2025-04-25 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-13 07:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-18 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-30 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2024-04-29 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-13 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-19 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-02 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2023-04-28 - Årsstämma
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-10 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-27 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-10 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-27 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-16 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-26 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2021-04-23 - Årsstämma
2021-04-21 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-11 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-23 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-16 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-27 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2020-04-24 - Årsstämma
2020-04-22 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-11 - Bokslutskommuniké 2019
2019-04-29 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2019-04-26 - Årsstämma
2019-02-19 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-21 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2018-04-25 - Årsstämma
2018-04-25 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-16 - Bokslutskommuniké 2017

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Lyko Group är verksamt inom detaljhandeln. Bolaget drivs som en koncern och erbjuder försäljning av skönhetsprodukter inom hud- och hårvård. Försäljning sker via webbplatser och fysiska butiker, med störst marknad inom Norden. Förutom ovannämnda produkter består portföljen av kosttillskott, samt hand- och fotvård som huvudsakligen säljs under externa varumärken. Huvudkontoret ligger i Vansbro.
2022-04-27 07:00:00

Första kvartalet

  • Nettoomsättningen uppgick till 552,9 (438,3) MSEK.
  • Försäljningstillväxten var 26,1% (40,1%).
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 44,9% (46,0%).
  • EBIT uppgick till -9,5 (19,7) MSEK.
  • EBIT-marginalen uppgick till -1,7% (4,5%)
  • Periodens resultat -14,1 (15,7) MSEK.

FÖRST ATT TA BORT ALLA FOSSILA LEVERANSER I SVERIGE!
Kommentarer från VD
Försäljningstillväxten är fortsatt stark på alla våra marknader och vi tar marknadsandelar i samtliga marknader. Totalt summerar vi 26,1 procent och 552,9 MSEK i omsättning,vilket är extra glädjande då e-handels indikatorn*¹ visar en avmattning i branschen. Första kvartalet är historiskt vårt minst starka kvartal och vi möter höga tillväxt och lönsamhetsjämförelsetal då föregående år hade en stor covid-effekt.
 
Vi fortsätter enligt vår plan att investera i tillväxt vilket påverkar vårt rörelseresultat i kvartalet. Men vi ser att vi har goda marginaler på våra mogna marknader. Senaste utbyggnaden av automationen och fasta kostnader slår hårdare i vårt omsättningsmässigt minsta kvartal. Just nu har vi överkapacitet i logistiken men den krävs för att hantera vår snabba tillväxt.

Efter Black Week såg vi en förändring i performance marketing, vilket vi flaggade för i förra rapporten. Vi har rättat till det men vi har påverkan även i första kvartalet. Den i kombination med fortsatt stark tillväxt i våra europeiska marknader och våra satsningar på flera breda marknadskampanjer har störst effekt på resultatet. Vi väljer fortsatt att investera i varumärkeskännedom och vi ser i vår senaste varumärkesundersökning, utförd av Nepa, att vi ökar ordentligt i Norge och ytterligare stärker vår position i Sverige.

Under kvartalet har vi offentliggjort att vi kommer att öppna vår tredje butik i Norge. Vi ser att Retail växer med hela 38 procent efter att alla restriktioner har släppt och segmentet utgör 12,6 procent av vår omsättning i kvartalet.

Lyko Studio
För att lyfta innehållsproduktion och rörlig bild till nästa nivå och ytterligare stärka vår växande portfölj av egna varumärken, har vi förvärvat produktionsdelen av vår tidigare reklambyrå. Vi skapar Lyko Studio för att stärka vår interna kompetens med målet att snabbt bygga Sveriges bästa inhousebyrå.

Online ökar starkt med 24,6 procent till 483,9 MSEK. Enligt PTS*² utgjorde Lyko hela en procent av alla konsumentleveranser i Sverige! Jag blir extra stolt eftersom vi sedan i februari tagit bort alla fossila leveransalternativ i Sverige. Det var vi första e-handlare att göra och det har mottagits väldigt väl hos våra kunder som värderar hållbarhet högt. Vi samarbetar med Svensk Digital Handel och ASTER*³ gällande en branschöverenskommelse om fossilfria leveranser och vår förhoppning är att fler följer vårt exempel för att påskynda omställningen till fossilfria leveranser.

Jag är även glad över att Lyko utsetts till den mest inspirerande e-handlaren i en färsk studie av The North Alliance*⁴ som tittat på nyckelfaktorerna till lönsam e-handel, vilket återigen bekräftar att vi är på rätt väg. Utvecklingen av vår kommande app fortskrider enligt plan och kommer att lanseras under året.

Det känns som om historien upprepar sig
Avslutningsvis vill jag ägna några ord åt det förskräckliga som sker i Ukraina. Min farfar lämnade staden Lviv i Ukraina innan han fängslades i koncentrationsläger under andra världskriget. Jag upplever det som om historien upprepar sig och det känns så enormt omodernt med invasion och krig. Jag känner stor sorg för det ukrainska folket, även för det ryska folket som tvingas in i detta och får lida. Detta är nog tyvärr bara början på den humanitära krisen.

Samtidigt gläds jag över hur världen samlas för att tillsammans hjälpa Ukraina och förhoppningsvis förhindra att detta sker igen. Vi skänkte direkt ett första bidrag till UNICEF och har sedan några veckor tillbaka utvecklat möjligheten för våra kunder att skänka pengar till UNICEF och UNHCR tillförmån för Ukraina.

Rickard Lyko, VD 
27 april 2022
 
*¹ Svensk Handels rapport E-handelsindikator 2022
*² Post och Telestyrelsens rapport Svensk postmarknad 2022
*³ Alliance for sustainable e-commerce
*⁴ The North Alliance & Ignite Nyckeln till lönsam e-handel